Sosialisme

Diskusjon om andre ideologier, slik som sosialdemokrati, sosialisme og konservatisme.

Sosialisme

Innlegg Panther 18 Nov 2008, 11:40

Sosialister, merkelige dyr.

Har du lagt merke til at når en privatperson eller bedrift gjør noe med eiendommen sin som så går utover en tredjepart, så kaller de det tvang.
Men hvis staten gjør noe med andres eiendom, noe som selvfølgelig går utover eieren direkte, så er det plutselig ikke tvang.
Så private som tar seg av sine egne ting bruker tvang.
Mens staten kan direkte tvinge folk til å gjøre det staten mener de skal gjøre, men i de sosialistiske hodene er ikke dette tvang, fordi den allmektige og allvitende stat kan ikke gjøre noe galt :shock:

Med tredjeparts skade tenker jeg her på en økning av husleie eller omjusteringer på arbeidsplasser og slike ting.

Bare noen tanker jeg gjorde meg mens jeg leste nyhetene idag, på hvordan journalister/sosialister vinkler nyhetene :?
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Re: Sosialisme

Innlegg -Henrik- 21 Feb 2009, 21:52

Jeg har nettopp diskutert med en sosialist, og jeg kan bare stille meg bak det du sier: De er noen merkelige dyr.

Det jeg har problemer med å forstå, er hvorfor de ikke er villige til å titte på fakta. De avfeier alt som går i favør av markedsøkonomi, liberalisme og kapitalisme som sprøyt.

Hvordan har de blitt slik? Føler de seg så avhengig av systemet, at de er helt nødt til å dra det nedover hodene på alle andre? Er det fordi flertallet er sosialistiske, og dermed kan de kaste rundt seg med politisk korrekte utsagn og si "ting alle vet", for så å vri på knotten og se menneskene rundt lukke øynene og nikke tilfreds "ja" på hodet?

Min erfaring tilsier at den eneste innsikten sosialister har av begrepene markedsøkonomi og kapitalisme, er at de er to flotte skjellsord.
-Henrik-

Innlegg Onarki 21 Feb 2009, 23:50

Det er et veldig enkelt svar på dette mysteriet. Sosialister er sinnelagsetikere. FØLELSER er veien til sannhet for dem, og inne i hodet sitt føler de at de har gode intensjoner. Det er fullstendig utenkelig for dem at noe som kan FØLES riktig og moralsk faktisk kan være feil og ondt. Deres logikk er altså: "jeg føler at jeg har rett, ergo har jeg rett. Jeg føler at jeg er moralsk, ergo er jeg moralsk." Det som selvfølgelig aldri slår dem at nøyaktig slik føler en hvilken som helst kriminell også. En voldtektsmann voldtar jo fordi han føler at det er rett og moralsk å gjøre dette. ("Hun fortjente det," "hun er jo en hore," "hun ville det.") En tyv stjeler fordi han føler det er rett og moralsk. ("Alle rike er jo tyver, jeg tar bare tilbake det som er blitt stjålet fra meg.") En mafiaboss som blir arrestert av politiet kommer aldri tassende stille og rolig ut med hodet bøyd av skam. Nei, mafiabossen er sint og moralsk indignert fordi han føler at noen har gjort han urett. Noen har krenket hans selvfølgelige rett til å herse med andre mennesker. Sosialister er altså som voldtektsmenn, mordere, tyver, svindlere, mobbere og andre kriminelle. Ja, faktisk ER de kriminelle. Det er ingen forskjell. De tenker som kriminelle og de gjør kriminelle handlinger. Sosialister er altså onde mennesker. De bare skjønner det ikke selv.

I det øyeblikket man forstår at et hvilket som helst morderisk avskum har nøyaktig samme følelsen av å gjøre det riktige som en sosialist er den logiske konklusjonen å trekke at sinnelagsetikk må forkastes. Man kan ikke vurdere hva som er rett ut i fra følelser. Det kreves objektive kriterier som er uavhengig av følelsene.
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 22 Feb 2009, 08:36

-Henrik- skrev:Jeg har nettopp diskutert med en sosialist, og jeg kan bare stille meg bak det du sier: De er noen merkelige dyr.

Det jeg har problemer med å forstå, er hvorfor de ikke er villige til å titte på fakta. De avfeier alt som går i favør av markedsøkonomi, liberalisme og kapitalisme som sprøyt.

Hvordan har de blitt slik? Føler de seg så avhengig av systemet, at de er helt nødt til å dra det nedover hodene på alle andre? Er det fordi flertallet er sosialistiske, og dermed kan de kaste rundt seg med politisk korrekte utsagn og si "ting alle vet", for så å vri på knotten og se menneskene rundt lukke øynene og nikke tilfreds "ja" på hodet?

Min erfaring tilsier at den eneste innsikten sosialister har av begrepene markedsøkonomi og kapitalisme, er at de er to flotte skjellsord.

Enig i det som sies over.

Sosialister har en altruistisk moral - en moral som sier at alle har rett til å få (mer eller mindre gratis) det de trenger, og at alle må yte sitt for å få dette til - og dette trumfer alt. Kapitalismen, derimot, har som hovedprinsipp at folk kun skal ha det de fortjener.

De mener at den moralen de bygger på er korrekt, så korrekt at den ikke engang er verd å diskutere, og at alt som er i strid med denne moralen bare kan avfeies uten diskusjon.

Det er også slik at disse folkene ikke godtar fakta og logikk, de baserer seg i steden på ønsketenkning.

Dagens politikk - sosialisme - bygger altså på irrasjonalitet/ønsetenkning og selvoppofrelse/altruisme, mens frihet forutsetter faktaorientering, rasjonalitet og rasjonell egoisme.

Skal man få oppslutning om frihet må man først få oppslutning om de grunnleggende ideene frihet bygger på. Det er ingen annen vei til frihet enn denne.
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 22 Feb 2009, 19:15

Onarki:
Ja, her har du virkelig svart på spørsmålet mitt. Etter jeg leste svaret ditt, satt jeg og tenkte litt for å finne konkrete eksempler på det du sier, og det fant jeg – i hopetall.

Det er vel få mennesker som faktisk går rundt og anser seg selv som onde og tyver. De rasjonaliserer sine egne overgrep mot andre, og rettferdiggjør dem ofte med at målet helliggjør midlet.

Med hensyn til rasjonalisering fant jeg blant annet at fildeling er et eksempel på dette. Folk legger skylda på at «bransjen ikke har fulgt med i utviklingen», og på den måten kan de safte ned musikk, film og programmer av hele hjertets lyst uten å betale for det, og uten at det påvirker samvittigheten deres.

En bekjent av meg er uføretrygdet og jfr statens definisjon, så er han kvalifisert til å få den (sykdom som potensielt kan få ham i rullestol). Likevel har denne mannen bedrevet svart arbeid som taxisjåfør (idet han gikk over inntektstaket for uføretrygdede), og skryter ofte av hvordan han omgikk skattefutens sultne hånd iløpet av sine yrkesaktive år. Han har også uttalt at byråkrater «tror det er egne penger de deler ut».

Denne mannen er over 50 år og dobbelt så gammel som meg, og vi har ofte heftige diskusjoner. Én gang vi var ute og fisket sammen, og han skrøt av sine tidligere skatteunndragelser, så sa jeg til ham: «Du er en hykler, fordi du unngår å betale den skatten som finansierer uføretrygda di.»

Jeg har aldri sett maken til hissig femtiåring – øynene poppet nærmest ut av skallen på ham, han skrek og fråden boblet rundt kjeften. Jeg begynte å le høyt, for han hadde jo ingen argumenter for at det han gjorde var riktig. På den måten så han sannheten, nemlig at han har dobbeltmoral som ikke kan forsvares med annet enn enorm egoisme. Det var herlig å se hvordan han innså dette, og uten mulighet for å rasjonalisere eller forsvare det, ble det for mye for ham :D

Vegard Martinsen
Tror du det er håp for liberalisme i Norge de neste 10 årene? Elever i den offentlige skolen fores jo med propaganda om at sosialisme er riktig. Da jeg tok studiekompetanse i voksen alder, uttrykte naturfaglæreren min at «staten måtte gjøre noe med co2-utslippene» og historielæreren min sa at «folk som Carl I. Hagen var kjekke og fine på håret, men det han sa var ugjennomførbart» (lurer på hva hun hadde sagt om DLF, hehe.) Dog stoppet det ikke der. I engelsk ble vi indoktrinert med likhetstanke og i norsk var læreren fanatisk rundt kvinneundertrykkelse, kvinnekamp, kvinnenes rettigheter og kjønnskvotering. Dette ble rett og slett for mye for meg, for jeg ble kvalm av å se hvordan andre mennesker satt og nikket på hodet og var enige i alt.

En gang tok jeg norsklæreren min, og spurte henne hvorfor barneskolebøkene alltid hadde en kvinnelig brannmann. Hun sa det var likestilling, hvorpå jeg spurte henne om hun synes det var greit at kvinner var brann"menn". Det synes hun var flott. Da lurte jeg på om en ubevisst, overvektig person i et brennende hus ville si seg enig med henne. Da holdt hun kjeft.

Jeg forsvarte altså mange av mine usosialistiske synspunkter med nebb og klør, og det gjorde meg ganske upopulær. Dog gikk jeg ut fra den klassen med de beste karakterene av hele gjengen, og gjett om de var misunnelige, hehehe. Ja, jeg er stolt av de karakterene, og det fortjener jeg å være, for jeg jobbet for å få dem. Jeg tror nok flere av lærerne var glade for å bli kvitt meg, men de våget heldigvis ikke å gi meg dårligere karakterer, på tross av at jeg belyste "andre sider av saken" :)

Uansett, med en slik holdning fra det offentlige, er det jo vanskelig å få unge til å innse hvilke vakre konsekvenser som ville kommet frem gjennom markedsøkonomi og liberalisme. Jeg tror at de som faktisk går i dybden av hva disse tingene betyr og innebærer, vil se hvor mye grønnere gresset er på den andre siden. Men hvordan skal man få dem til å undersøke?
-Henrik-

Innlegg QIQrrr 22 Feb 2009, 19:58

-Henrik- skrev:Jeg tror at de som faktisk går i dybden av hva disse tingene betyr og innebærer, vil se hvor mye grønnere gresset er på den andre siden. Men hvordan skal man få dem til å undersøke?

You can lead a horse to water, but you can’t force it to drink...
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Vegard Martinsen 23 Feb 2009, 10:12

[Spørsmål til] Vegard Martinsen
Tror du det er håp for liberalisme i Norge de neste 10 årene?

Jeg tror at det vil bli flere og med kunnskapsrike liberalister i årene fremover, og at vi en gang vil dominere kulturen. Men når dette kan begynne å skje, det er det vanskelig å si.

De løsningene på krisen som alle andre går inn for vil bare gjøre vondt verre, og en gang vil folk med andre meninger - vi - slippe til. Men igjen, det er vanskelig så si når dette vil skje.
Vegard Martinsen

Innlegg Andreas Bursvik 24 Feb 2009, 02:23

Vegard Martinsen skrev:
[Spørsmål til] Vegard Martinsen
Tror du det er håp for liberalisme i Norge de neste 10 årene?

Jeg tror at det vil bli flere og med kunnskapsrike liberalister i årene fremover, og at vi en gang vil dominere kulturen. Men når dette kan begynne å skje, det er det vanskelig å si.

De løsningene på krisen som alle andre går inn for vil bare gjøre vondt verre, og en gang vil folk med andre meninger - vi - slippe til. Men igjen, det er vanskelig så si når dette vil skje.

Jeg tror nok at frie internettforumer og -blogger vil føre til en betydelig bevisstgjøring blant deler av folket i årene fremover. Dette er jo informasjonskanaler hvor debatter (i høy grad) kan eksistere uhemmet av partiske mellomledd (journalister og redaktører, for eksempel).

Jeg vil forresten legge til at jeg selv nylig er blitt medlem av DLF, nesten momentant med at jeg ble klar over partiets eksistens :)
Andreas Bursvik

Innlegg Tvangstrøye 18 Mar 2009, 20:02

Morsom formulering i SVs nye program:

"aldri har menneskene hatt slike økonomiske og teknologiske ressurser til sin disposisjon som i dag. Kapitalismen hindrer oss i å bruke disse mulighetene til å løse menneskehetens grunnleggende problemer".
... og hvilket økonomisk system har skaffet oss disse ressursene? :D
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
-- Benjamin Franklin
Tvangstrøye

Innlegg Andreas Bursvik 18 Mar 2009, 23:36

... og hva er "menneskehetens grunnleggende problemer"?
Andreas Bursvik

Innlegg LFen 19 Mar 2009, 09:53

Hei, alle sammen!

Har akkurat blitt medlem på samme måte som Andreas. Med en gang jeg ble klar over partiets eksistens, så ble jeg med.

Jeg og tror at sosialister har problem med følelsene. De er redde for at de selv ikke skal klare å gjøre jobben selv, og dermed må ha disse fallnettene.
Det menneskesynet de har, er et svik mot det vi(mennesker) er. Jeg tror mennesket er blitt ytteligere bremset av sosialismen og det tankesettet.
LFen

Innlegg Per Anton Rønning 19 Mar 2009, 12:56

LFen skrev:Jeg og tror at sosialister har problem med følelsene. De er redde for at de selv ikke skal klare å gjøre jobben selv, og dermed må ha disse fallnettene.
Det menneskesynet de har, er et svik mot det vi(mennesker) er. Jeg tror mennesket er blitt ytteligere bremset av sosialismen og det tankesettet.

Enig i det med følelsene, men der er ett viktig moment til: Sosialister hører ikke med blant "the Atlases", de langsiktige, visjonære, produktive, handlekraftige verdiskaperne. Hadde de hørt med der ville de temmelig sikkert ikke vært sosialister.
Sosialistene har forlengst oppdaget at fallnettene gir makt. De appellerer til folks behov for trygghet, og skaffer seg stemmer på å tilby nettopp fallnettene. De propaganderer heftig med at
det bare er de som har best råd som klarer seg uten fallnett, så: "Stem på oss så vil vi tvinge de velstående til å avgi nok av sin velstandsøkning til at dere skaffer dere trygghet ved vår hjelp. Vi kaller dette velferd, fordi dette er et positivt ladet ord. Det er kun til pass for disse griske og grådige rikingene at de er med på å betaler for andre trengende, "de svake". Hos oss er svakhet en dyd, slå dere sammen i flokk, stem på oss, så går vi ut og forsyner oss sammen av verdiskapningen, som ellers (svært urettferdig) kun ville tilfallt rikingene.. Slik blir svakhet til styrke."
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg -Henrik- 15 Mai 2009, 00:15

Dere kan jo lytte til dette budskapet. Her har vi en sosialist som prøver saken om sosialisme VS kapitalisme.

-Henrik-

Innlegg LFen 02 Sep 2009, 16:07

-Henrik- skrev:Dere kan jo lytte til dette budskapet. Her har vi en sosialist som prøver saken om sosialisme VS kapitalisme.

Beklager for en saftig bump, men hadde ikke sett disse videoene...

For det første er han nesten blasfemisk når han presenterer Abraham Lincoln med et sosialistisk budskap...i den sammenheng forstår han ikke at USAs grunnlegende fedre hatet demokrati som styresett...de var for en republikk...

For det andre, vel...det er rett og slett for dårlig laget til at jeg skal tro på noe han sier...det verste er at nesten alle ville nikket anerkjennende til dette...
LFen

Innlegg Bent A. 02 Sep 2009, 16:22

Disse to videoene (vidiopamflett?) synes jeg måtte være et glimrende utgangspunkt for en elevoppgave i filosofi (eller lignende):

Analyser og diskuter innholdet. Hva vil forfatteren? Finner du noen feil. En slik skoleoppgave ville elevene virkelig lære noe av. Betingelsen er at elevene først får en kortfattet innføring i liberalisme, de venstre-liberale, konservatisme, sosialdemokrati og sosialisme/kommunisme.

Ekstra komisk er det jo å høre kommentatorens ubetingede tro på Marxismen. Sosialismen er uungåelig. Ha, ha.
Frihet er det høyeste politiske gode.
Brukerens avatar
Bent A.

Neste

Gå til Andre ideologier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest