Rasjonalitet, samfunn og Snåsamenner

Diskusjon om andre ideologier, slik som sosialdemokrati, sosialisme og konservatisme.

Rasjonalitet, samfunn og Snåsamenner

Innlegg Filosofen 30 Des 2008, 11:55

Som litt romjulskos/humor sender jeg ut en link til noe som må være det minst seriøse nettstedet jeg har kommet over noensinne.

http://www.nyhetsspeilet.bravehost.com/index.html

Her er godtas alle konspirasjonsteorier, samtlige…
Jeg vet ikke hvor stort dette er, men konspirasjonsteorier og overtro virker for meg bare som stadig voksende problemer i samfunnet — og nå snakker jeg ikke bare om klassisk "kollektivisme", men den stadige skepsisen mot den vitenskaplige metode — jeg tenker nå spesielt på astrologi/spiritisme, homeopati osv. Skal man klare å vende samfunnet i mer rasjonell retning tror jeg det å angripe all form for overtro må være en løsning, og dette gjelder alt man finner på alternativmessen (eller hvertfal det meste) til marx, etc.

Jeg vet ikke hvor mange som tror på Snåsamannen her, jeg er i hvertfall trygt plassert i skepsisleiren, og at han nå sier at han ikke vil la seg teste "fordi man var for sent ute" bekrefter bare mine tanker.

Er det noen her som tror på snåsamannen
Filosofen

Re: Rasjonalitet, samfunn og Snåsamenner

Innlegg Onarki 30 Des 2008, 13:08

Filosofen skrev:Er det noen her som tror på snåsamannen

Jeg forholder meg solid på skepsis-siden, men utelukker ikke at han har visse (naturlige) helbredende evner. Det er gjort en del forskning på såkalte "healere" og det viser seg at disse menneskene har en naturlig (tillært) evne til å gjennom tankens kraft å generere visse typer elektromagnetiske felter, især rundt hendene sine. Disse feltene er så svake at tradisjonell legevitenskap avviser at de kan ha noen påvirkning på kroppen. Andre derimot har forsket lenge på dette og mener at det som er langt viktigere enn rå styrke er frekvens. Disse hevder at kroppen er et regularorisk elektromagnetisk signalsystem, hvor signaler sendes rundt omkring i kroppen på bestemte frekvenser som kontrollerer fysiske prosesser i kroppen. Analogien her går til datamaskiner og datanettverk. Det er svært svake signaler som går inne i en nettverkskabel også, men i et delikat datasystem kan disse kontrollsignalene likevel ha stor innvirkning.

Som en konsekvens av dette har mange begynt å forske på det som kaller for "bioelektronikk," altså ideen om å sende svake elektromagnetiske signaler inn i kroppen på bestemte frekvenser for å regulere og korrigere feiljusterte signalprosesser. Dette er i Norge kjent under navnet "kvantemedisin." Kanskje den beste demonstrasjonen jeg har sett av kvantemedisin er denne filmen. Her gjør man et eksperiment med antikoagulatoren heparin, vann og et "programmert" vann. Sistnevnte ladete vann er ordinært vann, men er altså blitt programmert med visse elektromagnetiske signaler som etterligner den elektromagnetiske profilen til heparin. Det eksperimentet viser er at ordinært vann ikke har noen antikoagulerende effekt på blodplasma, men at både heparin og vannet som er blitt programmert til å etterligne heparin har en sterkt antikoagulerende effekt.

Teorien er at vann "husker" på visse elektromagnetiske mønstre som den er blitt programmert med og at det ofte ikke er de kjemiske egenskapene ved et stoff som har en biologisk effekt, men disse elektromagnetiske signalene. Det å få 100% rent vann til å oppføre seg som heparin demonstrerer forøvrig at det kan være noe i homeopati, og i såfall gir det en forklaring på hvordan rent vann kan ha noen effekt og hva denne effekten består i.

Anyways, en del healere ser altså ut til å ha evnen til å styre magnetfeltet rundt hendene sine og kan til en viss grad gjøre det denne maskinen gjør i dette eksperimentet, bare direkte på kroppen. Det er fremdeles masse forskning som gjenstår for å avgjøre hvor mye hold det er i dette, men jeg utelukker ikke at dette har noe for seg.
Onarki

Innlegg simon 30 Des 2008, 13:52

Det er mange "alternative" fenomener som logisk sett _kan_ ha en rasjonell forklaring. Problemet er som regel at de som er tilhengere av slike "teorier" vanligvis er skrupp skjøre antirasjonalister, som ikke vil snakke fornuft under noen omstendighet. Motsatt er motstandere ikke villig til å vurdere overhodet at det kan være hold i enkelte av påstandene under henvisnng til at tilhengerne er skjøre.
Så derfor er det lite å hente av forskning på området. I vesten, v.o.m. Russere har forsket mye på slike ting, og etter sigende med visse resultater.
simon

Innlegg Evans 31 Des 2008, 00:37

Jeg forholder meg solid på skepsis-siden, men utelukker ikke at han har visse (naturlige) helbredende evner. Det er gjort en del forskning på såkalte "healere" og det viser seg at disse menneskene har en naturlig (tillært) evne til å gjennom tankens kraft å generere visse typer elektromagnetiske felter, især rundt hendene sine.

Jeg vet ikke helt hva som er så oppsiktsvekkende med dette. Vi kan jo hele tiden produsere aksjonspotensiale gjemmom tankens kraft; det er dette som gjør at vi kan bevege oss! Det går hele tiden signaler gjennom det endokrine og nevrologiske system og det jeg lurer på er hvordan man kan vite at å "generere visse typer elektromagnetiske felter" kan påvirke dette i noen grad og især positiv retning. Kroppen er en selvhelbredende organisme som er avhengig av signalproteiner for å vite hva som trengs hvor, hvordan kan en økning i elektromagnetisk nærvær stimulere til KORREKT informasjon? Random stimuli kan i større grad føre til mutasjoner og kreft enn til helbredelse.
Evans

Innlegg Lars-Erik Bruce 01 Jan 2009, 21:12

Evans skrev:Random stimuli kan i større grad føre til mutasjoner og kreft enn til helbredelse.

Man kan vel ikke si uten videre at støy (random stimuli) har mer negativ enn positiv effekt?

For øvrig er emnet svært spennende, men det finnes vel ikke mye rasjonellt orientert litteratur om dette? Tilhengere av healing og andre mystiske fenomener har en sterk tendens til å benytte seg av enkeltkasuser fremfor generell statistikk for å underbygge sine påstander.
Lars-Erik Bruce

Innlegg Evans 02 Jan 2009, 00:57

Man kan vel ikke si uten videre at støy (random stimuli) har mer negativ enn positiv effekt?

Jeg mener det er mer sannsynlig. Hvis skolemedisinere bare hadde kjørt på med tilfeldige medisiner så hadde pasienten dødd rimelig fort. Nå er behandlingen disse healerene driver med av en lang mer skånsom natur; den har tilnærmet null effekt, men HVIS det hadde vært sånn at noen av dem hadde klart å påvise at det de gjorde påvirket kroppen på noen måte, hvordan kan man vite at det har en positiv effekt? De har ingen formell utdanning innen anatomi, fysiologi, patologi, patofysiologi. De vet rett og slett ikke hva de driver med.
Evans

Innlegg kalkunen 04 Aug 2010, 12:18

Stemmer det at politiet med hell har brukt såkalte "klarsynte" til å finne borrtførte og forsvunne mennesker?
kalkunen

Innlegg nico 04 Aug 2010, 14:13

kalkunen skrev:Stemmer det at politiet med hell har brukt såkalte "klarsynte" til å finne borrtførte og forsvunne mennesker?

Sannsynligvis med hell en gang i blant, men ikke systematisk suksess slik ordentlig etterforskning gir.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Innlegg Vegard Martinsen 05 Aug 2010, 07:01

nico skrev:
kalkunen skrev:Stemmer det at politiet med hell har brukt såkalte "klarsynte" til å finne borrtførte og forsvunne mennesker?

Sannsynligvis med hell en gang i blant, men ikke systematisk suksess slik ordentlig etterforskning gir.

Ja, de synske hjelper til i mange tilfeller, og at de da treffer en gang i blant er ikke overraskende. Og selvsagt hører vi bare om de tilfellene hvor de synske treffer, vi sjeldnere om de mange tilfeller hvor de bommer.
Vegard Martinsen

Innlegg kalkunen 05 Aug 2010, 08:49

Det burde ikke være så vanskelig å påvise slike evner vitenskapelig, men de fleste nekter å la seg teste (deriblant Snåsamannen). Men James Randi har gjort et forsøk:

kalkunen

Gå til Andre ideologier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest