Konservatisme

Diskusjon om andre ideologier, slik som sosialdemokrati, sosialisme og konservatisme.

Konservatisme

Innlegg Maximilian 10 Jun 2010, 21:03

Etter mye lesing på DLF sin hjemmeside og mye lesing på dette forumet tok jeg endelig mot til meg og skrev ett inlegg.

Jeg er nysjerrig på konservatismen. Hva er de negative sidene ved konseratismen,(eventuelt positive) det virker som om det er likheter mellom liberalismen og konservatismen på mange punkter. Hva er de grunnleggende forskjellene?

Beklager hvis dette er diskutert før.
Maximilian

Re: Konservatisme

Innlegg QIQrrr 10 Jun 2010, 21:15

Hei og velkommen til forumet. Konservatisme er et såpass ullent og vidt begrep at det i realiteten er meningsløst.

Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Holm 17 Mai 2011, 20:11

Maximilian skrev:Etter mye lesing på DLF sin hjemmeside og mye lesing på dette forumet tok jeg endelig mot til meg og skrev ett inlegg.

Jeg er nysjerrig på konservatismen. Hva er de negative sidene ved konseratismen,(eventuelt positive) det virker som om det er likheter mellom liberalismen og konservatismen på mange punkter. Hva er de grunnleggende forskjellene?

Beklager hvis dette er diskutert før.

Mener ikke å bumpe år gamle tråder, men har et par ting å si om konservatismen.
De skal i prinsippet være i mot narkotikalegalisering, for monarki, i mot abort, prostitusjon for eksempel.

Men hva betyr det i det hele tatt å være "konservativ"?? jeg synes å si man er konservativ er som å si man er radikal, henholdsvis, jeg vil beholde systemet som det er i dag, og jeg vil drastisk forandre systemet.
Jeg mener at "konservatismen" ikke er noen ideologi, nesten kun et tidsbegrep
"I hate conservatives, but I really f**king hate liberals."
Holm

Innlegg simon 17 Mai 2011, 22:09

Det er litt mer enn det. Det viktigste for konservative er å ta ett skritt av gangen, og unngå store skifter, ettersom man mener at det bestående er velprøvd, o g at man skal bygge videre på det beste i det man har.

http://www.minervanett.no/2011/05/08/ko ... seklosser/
simon

Innlegg RTE 17 Mai 2011, 23:10

Å være konservativ handler bare om å holde på tradisjoner og gjøre små endringer om gangen. Selv om de fleste som kaller seg konservative hører til på høyresiden så vil en kommunist på Kuba være like (om ikke mer) konservativ enn repuplikanerne i USA. Men de fleste vil nok ikke kalle en kommunist på Kuba konservativ, siden de assosierer konservatismen med kristendom og kapitalisme. Men realiteten er jo at de konservative i USA har sviktet kapitalismen totalt.
RTE

Gå til Andre ideologier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester