- Likhet fører til lykke

Diskusjon om andre ideologier, slik som sosialdemokrati, sosialisme og konservatisme.

Re: - Likhet fører til lykke

Innlegg Nikuls 21 Apr 2011, 21:45

Nei, det er ikke spekulasjon, det er indusert fra observasjon av virkeligheten i samsvar med logikkens lover - og dette er den eneste kilde til kunnskap.

Frå mi sida er ordskiftet slutt. Eg idest ikkje halda fram med å få deg til å skyna at argumentane dine er anekdotar og ugrunna påstandar og ikkje provføring. At 'kanskje dette er feil' er kjerna i det eg skriv er ikkje rett, 'kjerna' er at DLF-forklåringi til spursmålet um lukke er um lag like djuptpløgjande som ei riva ein dreg yver fjellgrunn. So me fær vera samde um å vera usamde um dette.
Nikuls

Innlegg Vegard Martinsen 22 Apr 2011, 09:26

Vå uenighet går på epistemologi. Mitt syn er at den eneste vei til kunnskap er observasjon, analyse, korrekt begrepsdannelse, induksjon og deduksjon i samsvar med logikkens lover.

Dette er forøvrig den vanlige videnskapelige metode, og den har stor oppslutning innen realfag, men ikke i andre fag.

Jeg har selvagt ikke redegjort for dette i detalj her, det jeg har gjort er å gi en kort skisse, så har jeg henvist til visse fakta som støtter opp om det syn jag ga uttrykk for, og så har jeg henvist til litteratur hvor dette er forklart i meget stor detalj.

Mitt syn er at skal man lære noe, skal man få innsikt i et fagområde, så må skjer dette gjennom grundige studier av bøker. Og jeg har altså nevt et dusin bøker som tar opp dette tema.

Når Nikuls da sier at
Eg idest ikkje halda fram med å få deg til å skyna at argumentane dine er anekdotar og ugrunna påstandar og ikkje provføring.

så kan jeg ikke se at han treffer blinken.

So me fær vera samde um å vera usamde um dette.

Ja, vi kan være enige om dette.
Vegard Martinsen

Innlegg simon 22 Apr 2011, 22:02

Interessant diskusjon, som jeg ikke har hatt tid til å delta i ennå. Jeg må si at det er litt fåfengt å prøve å nå enighet om et såvidt omfattende spørsmål som lykke, uten å engang møtes ansikt til ansikt. Elektrisk kommunikasjon i all ære, men det er ikke tvil om at den gode samtalen trives best på gammelmåten.

De fleste DLF'ere er sterkt influert av Ayn Rands måte å argumentere på , og en viktig ting hos henne var å skjære inn til benet så raskt som mulig, for å identifisere det essensielle prinsippet i et hvert spørsmål. Dette er en utmerket måte å cut the crap, men ikke alltid formålstjenelig å starte med. Noen ganger blir det for utålmodig, i forhold til den omtanken stoffet krever.

Det er mange delspørsmål ute å går her, både i spørsmålet om lykke og om hva rasjonalitet er.

Nikuls skrev: sjølve det moderne samfunnet med uppløysing av ætte- og familieband og tradisjonell moral og samfunnsstruktur vel so mykje å segja som den økonomiske skipnaden i eit land?

Det er ingen tvil om at dette har ødelagt fotfeste for utallige. Kjente og kjære strukturer gir trygghet, endog de som ikke er så kjære. Jeg har vært med på reisen fra Misjonsambandet til Objektivisme, og har litt erfaring med oppløsning av fundamentet.

Vi ser at vårt samfunnet har raknet på langs og tvers, i forhold til det som den eldre generasjonen holdt for viktig og hellig.
Spørsmålet er hva som har kommet som erstatning ! Når Gud er død, tror noen som kjent at alt er lov. Mange kom ikke lenger, og da er det ikke noe til å erstatte sammenhengskrafta i de gamle fortellingene.
simon

Forrige

Gå til Andre ideologier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest