Humanisme

Diskusjon om andre ideologier, slik som sosialdemokrati, sosialisme og konservatisme.

Humanisme

Innlegg lba 01 Nov 2010, 14:24

Hva er deres syn på humanisme? Jeg leser litt på hjemmesidene til Humanetisk Forbund og Humanistisk Ungdom nå, og prøver å forstå hva det dreier seg om. Det er positivt med fokuset på ateisme og toleranse overfor andre mennesker, men det later ikke til at man skal bry seg så mye om seg selv, så lenge andre er fornøyd... Det er en del forvirrende innhold også, som et sitat på forsiden deres: "Jeg kjenner ikke meningen med livet, men jeg synes det er meningsfullt å leve". Noen som kjenner bedre til denne ideologien?
lba

Re: Humanisme

Innlegg Cragfarm 01 Nov 2010, 15:00

Jeg har diskutert litt med humanetikere. Humanismen virker på overflaten ganske lik liberalismen, men ved nærmere undersøkelse viser det seg at forskjellene er ganske så store.

Humanetisk Forbund er veldig opptatt av å påstå at man kan leve som et moralsk menneske uten å være religiøs og at det går an å ha et faktabasert livssyn, men de er svært lite konkrete når det kommer til å forklare hva dette grunnlaget er.

Under "Vårt livssyn" står det:

Humanismen er et livssyn som setter mennesket i sentrum og fremhever den enkeltes menneskeverd, selvstendighet, ukrenkelighet og iboende verdighet.

Det høres jo bra ut.

Humanister anser at moralske verdier har sin basis i menneskets natur og erfaringer og at de har forståelse og omsorg for andre som grunnlag. Vi har en naturlig evne til å leve oss inn i andres situasjon som kommer til uttrykk gjennom vår samvittighet og som gjør oss til moralske vesener.

Ja, det er jo riktig at moralske verdier har sin basis i menneskets natur, men grunnlaget er ikke primært forståelse og omsorg for andre! Her bommer de totalt, og avslører HEF som en altruistisk organisasjon.

Humanismens menneskesyn kommer til uttrykk i FNs menneskerettighetserklæring: "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd."

Hva slags brorskap er det snakk om? Og hvorfor blande FN inn i dette, med mindre man har en sosialdemokratisk plattform?

Humanismen er uten forestillinger om guder eller andre overnaturlige makter, men understreker verdien av respekt for andre menneskers livssynsvalg og toleranse for innholdet i deres livssyn. Humanister kjemper for livssynsfrihet, som også inkluderer retten til frihet fra religion.

Ikke bra. Det er forskjell på å tolerere andre menneskers rett til et bestemt livssyn og å tolerere innholdet i livssynet. Innholdet i de dominerende livssynene i dag er svært fascistisk. Det kan vi ikke tolerere.

Under "Våre standpunkter" står det:

Human-Etisk Forbunds landsmøte 2008 oppfordret Stortinget til å vedta å sette i gang en utredning med sikte på å etablere en samordnet og konsistent religions- og livssynspolitikk.

Staten skal altså ha en religions- og livssynspolitikk, det later til å være udiskuterbart for HEF.

Human-Etisk Forbund har i mange år ment at RLE-/KRL-faget i skolen burde erstattes med et reelt livssynsnøytralt fag.

For meg virker det som om HEF har identifisert feil problem i samfunnet. De liker ikke tvungen RLE-undervisning og tvungen finansiering av NRK-sendte gudstjenester, men de har ikke innsett at det grunnleggende problemet er statens innblanding i ting den ikke har noe med. Hvis de hadde forstått at det er statlige monopoler som er problemet, ville de også sluppet å irritere seg over slike småting som at homofile ikke får gifte seg i kirka og at skolene tar barn med på gudstjenester, og de kunne brukt kreftene sine på elefanten i rommet i stedet for elefantlorten. Dog tror jeg ikke denne løsningen er aktuell for HEF, for å innskrenke statsmakten vil jo bryte med FNs erklærte "rettigheter" til utdanning, helse osv :roll:
Cragfarm

Re: Humanisme

Innlegg lba 01 Nov 2010, 21:27

Det er tydelig at de har prøvd å skape et ikke-religiøst grunnlag for etikk, men har snublet på veien. Som du nevner begynner de å blande inn FN under forklaring om naturlige rettigheter, og dette er jo skivebom. Det mest pussige jeg fant var det tilsynelatende positive utsagnet: "Hvert menneske skal behandles som et mål i seg selv". Dette er jo som hentet fra liberalismen. Men etter litt videre lesning blir det klart at de egentlig mener "Alle andre mennesker skal betraktes som mål i seg selv."
lba

Gå til Andre ideologier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest