Altruistiske Willoch.

Diskusjon om andre ideologier, slik som sosialdemokrati, sosialisme og konservatisme.

Altruistiske Willoch.

Innlegg Ove Kobbeltvedt 15 Jul 2011, 19:55

Jeg burde vel ikke lengre bli overrasket over uttalelser fra Kåre Willoch, men likevel:

Angående høye lederlønninger:
"Det bidrar nok til å svekke følelsen av et samhold i samfunnet fordi man får inntrykk av at lederne tjener seg selv og ikke fellesskapet".

Det er faktisk litt oppsiktsvekkende altruistisk tankegods fra den gamle Høyre-høvdingen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10088510

Han sier videre: "Lederlønningene er et uløst problem i markedsøkonomien". Ja, fra et altruistisk utgangspunkt er det kanskje det.

Jeg trodde Willoch var en intelligent og reflektert mann, men jeg har i det siste stusset mye over mange av hans uttalelser som får meg til å tvile. Jeg klarer nemlig ikke å se noen konsistent tanke lengre. Det blir litt sånn for fred og mot krig og sånn.

Hvis Willoch stiller i nett-treff (eller hva man kaller det), vil jeg spørre ham om hva han synes om Ayn Rands tanker. Han mener sikkert hun var helt på "bærtur", men jeg lurer virkelig hvordan han hadde argumentert for det.
Ove Kobbeltvedt

Re: Altruistiske Willoch.

Innlegg Onarki 16 Jul 2011, 03:11

Konservative er i praksis nasjonalsosialister. De er opptatt av et bærekraftig samfunn, et som er overlevelsesdyktig i lengden. Da trenger de nasjonal samling og det får de til ved å bruke to komponenter: 1) korporativisme, altså et semi-fritt regulert marked for å gi staten inntekter og for å generere arbeidsplasser og nasjonal velstand, 2) en stor velferdsstat for å skape sosial utjevning og trygghet i turbulente tider for å roe ned massene.

Med andre ord, i den grad konservative forsvarer det frie markedet er det fordi det er i nasjonens og fellesskapets interesse. Kåre Willoch er altså fullstendig konsistent altruist.
Onarki

Re: Altruistiske Willoch.

Innlegg simon 16 Jul 2011, 10:43

Willochs tanker er nok konsistente, men de er ikke særlig gode. Men han er åpnere enn f.eks Foss, som legger mer vekt på å kamuflere sine
sosialdemokratiske synspunkter.

Jeg vet godt hva han mener om Ayn Rand, siden jeg snakket med ham om henne og Burke for endel år siden. Kortformen er: han liker henne IKKE, naturligvis, siden hun undergraver alt konservative (i ordets verste forstand) står for.
simon

Gå til Andre ideologier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester