Slippe folk foran seg i køen

Diskusjon om andre ideologier, slik som sosialdemokrati, sosialisme og konservatisme.

Slippe folk foran seg i køen

Innlegg -Henrik- 02 Sep 2011, 20:32

Å slippe noen foran seg i køen når de bare har et par varer og du har mye, altruisme eller høflighet?
-Henrik-

Re: Slippe folk foran seg i køen

Innlegg RTE 02 Sep 2011, 22:41

Høfflighet: Det er ikke et offer. Dette er noe som gagner alle på sikt, ingen "ofres". I nesten alle tilfeller så har jeg blitt sluppet foran i køen hvis personen foran meg har en full vogn menst jeg bare har 2-3 varer, og jeg gjør det samme for andre. Dette er gjensidig egoisme. For at noe skal være et offer, så er det noen som må tape på sikt, slik ingen gjør her. Kanskje møter du en person en gang som ikke slipper deg forbi, men du må ikke slutte å slippe folk forbi av den grunn. Da er du med på å bryte den "hellige sirkelen av gjensidig egoisme" og alle, inkludert deg selv taper på sikt :)

Uansett så får man jo som oftest en takk med et smil og det er jo verdt å vente et par sekunder ekstra for. Vi er jo tross alt sosiale vesner :)

Men blir du stående i butikken i halve dagen fordi du skal være så "snill og grei" så snakker vi altruisme...
RTE

Innlegg -Henrik- 03 Sep 2011, 04:45

Kanskje ikke den helt store filosofiske debatten dette, hehehe. Poenget med spørsmålet var av humoristisk art, men det falt visst ikke i smak.

Slutter meg forøvrig til argumentasjonen din. :]
-Henrik-

Innlegg Ove Kobbeltvedt 03 Sep 2011, 06:29

-Henrik- skrev:Kanskje ikke den helt store filosofiske debatten dette, hehehe. Poenget med spørsmålet var av humoristisk art, men det falt visst ikke i smak.

Synes det var et interessant tema du berørte, og syntes RTE svarte meget bra.

Men jeg har tenkt litt rundt dette med å "ofre" noe for andre og hvorvidt man kan kalle det altruisme når offeret for meg er lite mens gevinsten for den som mottar er stor.

Hvis jeg levde i et LF-samfunn, så ville jeg etter all sannsynlighet støttet veldedige organisasjoner. Mitt motiv for å gjøre dette er at jeg vet jeg ikke vil like å se at det finnes mennesker rundt meg som ikke har tilgang på mat, husly eller helsetjenester. La oss si at jeg hadde donert en 1000-lapp i måneden (dette hadde kommet i tillegg til det jeg måtte ha donert for å opprettholde en rettsstat). Dette er svært lite for meg - spesielt når man vet at jeg beholdt all min bruttoinntekt og ikke betalte moms eller andre avgifter.

MEN 1000 kroner måneden er likevel 1000 kroner mindre jeg kan bruke på meg selv. Er dette da altruisme?
Ove Kobbeltvedt

Innlegg Vegard Martinsen 03 Sep 2011, 07:14

Ove Kobbeltvedt skrev:
-Henrik- skrev:Kanskje ikke den helt store filosofiske debatten dette, hehehe. Poenget med spørsmålet var av humoristisk art, men det falt visst ikke i smak.

Synes det var et interessant tema du berørte, og syntes RTE svarte meget bra.

Men jeg har tenkt litt rundt dette med å "ofre" noe for andre og hvorvidt man kan kalle det altruisme når offeret for meg er lite mens gevinsten for den som mottar er stor.

Hvis jeg levde i et LF-samfunn, så ville jeg etter all sannsynlighet støttet veldedige organisasjoner. Mitt motiv for å gjøre dette er at jeg vet jeg ikke vil like å se at det finnes mennesker rundt meg som ikke har tilgang på mat, husly eller helsetjenester. La oss si at jeg hadde donert en 1000-lapp i måneden (dette hadde kommet i tillegg til det jeg måtte ha donert for å opprettholde en rettsstat). Dette er svært lite for meg - spesielt når man vet at jeg beholdt all min bruttoinntekt og ikke betalte moms eller andre avgifter.

MEN 1000 kroner måneden er likevel 1000 kroner mindre jeg kan bruke på meg selv. Er dette da altruisme?

Vi pleier å si det slik at men bør bidra til veldedighet hvis man har noe å avse, og da er det ikke altruisme. (Altruisme er forøvrig et prinsipp som omfatter/skal omfatte alle handlinger. Å hjelpe til en gang i blant er da ikke altruisme.)

Man bør ikke bruke penger på andre hvis man isteden kunne brukt dem på noe viktig til seg selv, men hvis bruken på en selv innebærer at man kjøper ekstra dyrt flaskevann som leveres på en designerflaske så bør en rasjonell person kunne avstå fra slikt.

http://www.luxist.com/tag/Evian/

Selv ville jeg gitt et fast beløp til veldighet hver måned. (Jeg gir til og med regelmessig til veldedighet i dag.)
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 03 Sep 2011, 11:48

Ove Kobbeltvedt skrev:...

Det kommer vel også ann på vilken nytte man ser av å gi de 1000 kronene. RTE var jo inne på at "betalingen" han fikk for å slippe folk forbi, var et hyggelig smil. Man kan jo være fripassasjer og ikke slippe noen forbi selv, men benytte muligheten når den byr seg for deg.

En fast overføring til veledige formål gir nok ikke euforisk lykke hver gang den skjer, men man kan kose seg med tanken på at man som forkjemper for liberalisme, praktiserer det man taler - det vil si at frivillighet nytter.

Jeg har tidligere donert til prosjekter som drives under åpen kildekode på nett, nettopp fordi jeg setter pris på initiativet, og vil bidra til at det fortsetter. Situasjonen min nå gir meg dårlig råd og lite tid, så nå er det total tørke. Den dagen inntekten kommer derimot, så er det klart at DLF og andre formål skal få. Tenk på alternativkostnaden drivkreftene i DLF betaler for all jobben de gjør. Tid de kunne brukt på å tjene penger eller dyrke andre interesser.

Det er også i vår egeninteresse å støtte DLF med penger, da jeg har stor tillit til at de ikke sløser bort midlene.
-Henrik-

Gå til Andre ideologier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest