Kulturrelativisme

Diskusjon om andre ideologier, slik som sosialdemokrati, sosialisme og konservatisme.

Re: Objektivismen som lukket system

Innlegg Flammekaster 02 Mai 2011, 01:13

Vegard Martinsen skrev:
Flammekaster skrev:
Vegard Martinsen skrev:Ja, Objektivismen er helt klart noe for seg selv.

Det kan du gjerne påstå, men er det noen som helst konvensjon for å benevne fullt utviklede ideologier og medlemmene av disse med stor forbokstav på norsk?

Hvorfor spiller dette noen rolle?

Fordi konvensjoner og konsensus spiller en stor rolle for hvorvidt en stavemåte er "riktig". Spesielt "Objektivister" ser helt galt ut for meg - det bryter helt med norske stavekonvensjoner. Jeg kommer nok neppe til å begynne å bruke denne stavemåten selv.
Flammekaster

Innlegg Vegard Martinsen 02 Mai 2011, 06:48

Flammekaster skrev:...
Fordi konvensjoner og konsensus spiller en stor rolle for hvorvidt en stavemåte er "riktig". Spesielt "Objektivister" ser helt galt ut for meg - det bryter helt med norske stavekonvensjoner. Jeg kommer nok neppe til å begynne å bruke denne stavemåten selv.

Så av denne grunn vil du altså avstå fra å klargjøre forskjellen mellom "objektivist" og "Objektivist" når du skriver? OK.

Og bare for å ha klargjort det:

1) Objektivist: en som er tilhenger av Objektivismen, det filosofiske system utviklet av Ayn Rand

2) objektivist: en som mener at det finnes objektive normer for rett og galt.

Er man 1) så er man også 2), men man kan være 2) uten å være 1). Med stor O klargjør man forskjellen.
Vegard Martinsen

Innlegg Nikuls 02 Mai 2011, 13:10

RTE skrev:Du har nok rett i at det jeg nevnte ikke var noe som er grunnlegende for nazister. Men det finnes mangen folk som er tilhengere av en sterk vellferdsstat og som samtidig føler at deres nasjon og rase er verdt mer en andre. Altså så må jo dem være nasjonal sosialister selv om dem ikke nødvendigvis er tihengere av å bli kvitt utlendinger eller fargede mennesker på noen som helst måte. På samme måte kan man være kollektivist uten at man nødvendigvis vil tvinge andre inn i kollektivet.

Men som VM sier over så er det viktig å skille mellom objektivisme og Objektivisme. Og som jeg sier over der igjen så ville Rand ha rettighetene til navnet så ingen "tukler" med det. Og dette er grunnen til at hun valgte å bruke egennavn.

Du tek i miss. Eit heilt grunnleggjande serdrag ved nazismen er det rasereine samfunnet. Jamfør tala Hitler heldt i Riksdagen 30.1.1939.

Wenn es dem internationalen Finanzjudentum in und außerhalb Europas gelingen sollte, die Völker noch einmal in einen Weltkrieg zu stürzen, dann wird das Ergebnis nicht der Sieg des Judentums sein, sondern die Vernichtung der jüdischen Rasse in Europa!

Umsett tyder det um lag: Um den internasjonale finansjødedomen i og utanfor Europa enno ein gong lukkast med å starta ein verdskrig, vert ikke enden på soga at jødedomen sigrar, men at den jødiske rasen i Europa vert utrydda.
Nikuls

Innlegg RTE 02 Mai 2011, 13:36

Nikuls skrev:Du tek i miss. Eit heilt grunnleggjande serdrag ved nazismen er det rasereine samfunnet. Jamfør tala Hitler heldt i Riksdagen 30.1.1939.

Wenn es dem internationalen Finanzjudentum in und außerhalb Europas gelingen sollte, die Völker noch einmal in einen Weltkrieg zu stürzen, dann wird das Ergebnis nicht der Sieg des Judentums sein, sondern die Vernichtung der jüdischen Rasse in Europa!

Umsett tyder det um lag: Um den internasjonale finansjødedomen i og utanfor Europa enno ein gong lukkast med å starta ein verdskrig, vert ikke enden på soga at jødedomen sigrar, men at den jødiske rasen i Europa vert utrydda.

Jeg har hørt folk kalle seg selv nasjonalister uten at dem er tilhengere av et raserent samfunn. Dem sier at dem er glad i landet sitt og mener at sitt land er noe helt for seg selv. Slik er jo de fleste i USA. Eller har jeg og dem helt gal definisjon på hva en nasjonalist er?

Så er jo en sosialist er en som ønsker alt fra en sterk vellferdsstat til ren planøkonomi.

Så nasjonal sosialisme må jo være en blanding mellom sosialisme og nasjonalisme. Med mindre ordet "nasjonalisme" får en helt annen betydning når man setter den sammen med ordet "sosialisme".
RTE

Innlegg Nikuls 02 Mai 2011, 14:00

RTE skrev:Jeg har hørt folk kalle seg selv nasjonalister uten at dem er tilhengere av et raserent samfunn. Dem sier at dem er glad i landet sitt og mener at sitt land er noe helt for seg selv. Slik er jo de fleste i USA. Eller har jeg og dem helt gal definisjon på hva en nasjonalist er?

Så er jo en sosialist er en som ønsker alt fra en sterk vellferdsstat til ren planøkonomi.

Så nasjonal sosialisme må jo være en blanding mellom sosialisme og nasjonalisme. Med mindre ordet "nasjonalisme" får en helt annen betydning når man setter den sammen med ordet "sosialisme".

Um du hev rett i det du skriv her må me segja at Halvdan Koht var nasjonalsosialist. Sidan han ligg i gravi veit me ikkje kva han sjølv havde sagt til det, men eg vonar han i minsto havde knysta litt.
Nikuls

Innlegg Flammekaster 02 Mai 2011, 15:51

RTE skrev:Så nasjonal sosialisme må jo være en blanding mellom sosialisme og nasjonalisme. Med mindre ordet "nasjonalisme" får en helt annen betydning når man setter den sammen med ordet "sosialisme".

Nazisme er noe langt mer spesifikt enn "en blanding mellom sosialisme og nasjonalisme". Nazisme er ideologien skapt av Adolf Hitler, og brukes ikke til å beskrive alle mennesker som kan beskrives som både nasjonalister og sosialister i noen grad.
Flammekaster

Innlegg Onarki 02 Mai 2011, 16:59

Flammekaster skrev:
RTE skrev:Så nasjonal sosialisme må jo være en blanding mellom sosialisme og nasjonalisme. Med mindre ordet "nasjonalisme" får en helt annen betydning når man setter den sammen med ordet "sosialisme".

Nazisme er noe langt mer spesifikt enn "en blanding mellom sosialisme og nasjonalisme". Nazisme er ideologien skapt av Adolf Hitler, og brukes ikke til å beskrive alle mennesker som kan beskrives som både nasjonalister og sosialister i noen grad.

Enig. Når man bruker betegnelsen Nazisme er det som betegnelse på Hitlers versjon av nasjonalsosialismen, akkurat som Fascisme med stor "F" er Mussolinis spesifikke variant av fascismen. Hvis man skal gi en mer generell definisjon av Nazisme må det vel være nasjonalsosialisme + rasisme, og kanskje spesifikt anti-semittisme.
Onarki

Innlegg RTE 02 Mai 2011, 17:06

Onarki skrev:
Flammekaster skrev:

Enig. Når man bruker betegnelsen Nazisme er det som betegnelse på Hitlers versjon av nasjonalsosialismen, akkurat som Fascisme med stor "F" er Mussolinis spesifikke variant av fascismen. Hvis man skal gi en mer generell definisjon av Nazisme må det vel være nasjonalsosialisme + rasisme, og kanskje spesifikt anti-semittisme.

Men nazisme med liten "f" er vell bare en blanding mellom nasjonalisme og sosialisme, eller? Det er vell kun hvis man bruker nazisme som et egennavn at det er Hitlers ideologi det er snakk om?
RTE

Innlegg Onarki 02 Mai 2011, 19:25

RTE skrev:Men nazisme med liten "f" er vell bare en blanding mellom nasjonalisme og sosialisme, eller? Det er vell kun hvis man bruker nazisme som et egennavn at det er Hitlers ideologi det er snakk om?

Nei, for den generelle betegnelsen av blanding mellom nasjonalisme og sosialisme bruker jeg begrepet nasjonalsosialisme, ikke Nazisme.
Onarki

Re: Kulturrelativisme

Innlegg Cragfarm 13 Jul 2011, 22:41

Jeg skriver "Objektivismen" med stor o og "objektivisisk" og "objektivister" med liten o. "Objektivismen" er et egennavn og skal i henhold til norske rettskrivningsregler skrives med stor forbokstav, men selv om det er klargjørende tror jeg ikke det er riktig å skrive adjektiv og substantiv avledet av et egennavn med stor forbokstav.
Cragfarm

Re: Kulturrelativisme

Innlegg Vegard Martinsen 14 Jul 2011, 06:19

Cragfarm skrev:Jeg skriver "Objektivismen" med stor o og "objektivisisk" og "objektivister" med liten o. "Objektivismen" er et egennavn og skal i henhold til norske rettskrivningsregler skrives med stor forbokstav, men selv om det er klargjørende tror jeg ikke det er riktig å skrive adjektiv og substantiv avledet av et egennavn med stor forbokstav.

Jeg skiller også her:

Objektivist [med stor O]: en som er tilhenger av Objektivismen.

objektivist [med liten o]: en som mener at det finnes objektiv kunnskap.
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Andre ideologier

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest