Circumlocutor skrev: ... Eksempeltid igjen:
A har en verdi som sier at han skal adlyde sine foreldre. Faren vil at han skal rake hagen; ingen sanksjoner blir truet med. A har ikke egentlig lyst, han vil egentlig heller se The Fountainhead på kino fordi vennene vil ha ham med og fordi han tror han vil like filmen. Likevel raker han hagen, fordi han synes det er viktigere å adlyde sine foreldre enn å bli med vennene på kino og se en film han har lyst til å se. Her setter ikke A seg selv fremst, men han setter sine verdier fremst.
B er i samme situasjon. Imidlertid setter B alltid seg selv fremst. Derfor ignorerer han faren, og drar på kino i stedet.
Dette illustrerer forskjellen på å sette seg selv fremst, og å sette sine verdier og ønsker fremst. En kan si det er forskjellen på å alltid tenke på seg selv, og å alltid tenke på sine ønsker og verdier. Den første vil jeg kunne kalle egeninteresse, men ikke det andre; da blir begrepet for bredt.
.
La meg kun si til dette at også han som går på kino setter sine verdier først, man han har andre verdier enn han som blir hjemme.
C.s eksempel er dog lite interessant, det handler kun om små ting, og det mangler en rekke opplysninger som er nødvendige for at man skulle kunne vurdere det på en nyttig måte. (Hva er grunnen til at faren ønsker at hagen skal rakes akkurat denne kvelden?, kan gjengen enkelt se filmen en annen dag?, er filmen tilgjenglig på DVD eller er dette eneste mulighet til å se den?, er det noen i gjengen han vil bli bedre kjent med?, er dette en noenlunde fast vane gjengen har?, osv.)
Men la oss se på følgende: en famile har et firma som har vært i familiens eie i generasjoner. Hver sønn har overtatt firamet og drevet det videre. Så kommer en ny sønn, han er enebarn, og han ønsker ikke å overta, han vil bli (la oss si) gartner fordi han liker blomster og han liker å se ting gro.
Familien er sjokkert, og gjør alt de kan for å presse sønnen til å overta famileibedriften. Hva bør han gjøre?
(Eksempler innen etikk bør konsentreres om slike viktige avgjørelser, og ikke om slike små ting som C. trekker frem (smultringspising, taktikk på fotballbanen, kinobesøk, hageraking). Etikk bør heller ikke konsentrees om totalt urealistiske ting, slik det er vanlig i akademia. "dere er ti personer som har overlevet et skipsforlis, og livbåten har kun plass til ni ....")
Hvis sønnen er rasjonell egoist vil han velge å bli gartner. Hvis ikke vil han velge å overta bedriften. Velger han i samsvar med sine egne verdier kan han bli lykkelig, gjør han det ikke, vil han bli ulykkelig.
(Slike eksempler er reelle; ofte leser vi i avisene om folk som har valgt karriere ikke i samsvar med egne verdier, de er naturlig nok blitt ulykkelige og kommer i avisen når de skifter jobb og samtidig går kraftig ned i lønn, men kraftig opp i lykke.)
La oss også ta et annet eksempel. Tre personer vil bli lege, den ene fordi han liker kropper* og sykdommer og fordi han synes det er interessant å sette seg inn i slikt, prøve å forstå dem og å forsøke å kurere dem. Den andre vil bli lege fordi legeyrket gir prestisje. Den tredje ønsker egentlig ikke å blil lege, han er ikke interessert i kropper og sykdommer, men han vil bli lege fordi han vet at det er mange syke i verden, og han føler at man har plikt til å hjelpe, og han tror at han best kan hjelpe ved å bli lege.
Disse tre velger det samme, men gjør det av ulike grunner. Den første er rasjonell egoist. Den andre er irrasjonell egoist. Den tredje er altruist.
Hvilken av disse tror du blir lykkeligst? Og hvilken av disse tre vil foretrekke å gå til hvis du blir syk?
*Jeg hørte en gang en legestudent si at hun studerte medisin fordi hun likte kropp.