Vegard Martinsen skrev:Hvis man leste litt bøker ville man nok være bedre orientert. Det er i bøker man finner omfattende og helhetlige og systematiske fremstiillinger av kompliserte emner.
OOH ICE BURN
Bare fordi jeg ikke er interessert i å lese de bøkene du synes jeg burde lese betyr det ikke at jeg ikke leser bøker i det hele tatt. Dersom du vil gå til personangrep kan du godt kaste fra deg hele den passiv-agressive schticken der og gå til frontalangrep og kalle meg en ubelest filistiner eller noe, det er mye morsommere for meg. Eventuelt kan du (og resten av forumet) akseptere at jeg ikke har tenkt å lese Atlas Shrugged med det første og ikke jamre over det i annenhver post.
Eventuelt kunne du klarlagt hvor du hentet definisjonen fra tidligere.
Vegard Martinsen skrev:Jeg oppfatter det C. sier her som selvmotsigende - det er slik jeg ser det ingen motsetning mellom "seg selv foran andre i alle sammenhenger" og det at "ens egne verdier og ønsker i bredeste forstand ... skal danne grunnlag for ens avgjørelser".
Eksempeltid igjen:
A har en verdi som sier at han skal adlyde sine foreldre. Faren vil at han skal rake hagen; ingen sanksjoner blir truet med. A har ikke egentlig lyst, han vil egentlig heller se The Fountainhead på kino fordi vennene vil ha ham med og fordi han tror han vil like filmen. Likevel raker han hagen, fordi han synes det er viktigere å adlyde sine foreldre enn å bli med vennene på kino og se en film han har lyst til å se. Her setter ikke A seg selv fremst, men han setter sine verdier fremst.
B er i samme situasjon. Imidlertid setter B alltid seg selv fremst. Derfor ignorerer han faren, og drar på kino i stedet.
Dette illustrerer forskjellen på å sette seg selv fremst, og å sette sine verdier og ønsker fremst. En kan si det er forskjellen på å alltid tenke på seg selv, og å alltid tenke på sine ønsker og verdier. Den første vil jeg kunne kalle egeninteresse, men ikke det andre; da blir begrepet for bredt.
EDIT: Dersom eksempelet blir for trivielt igjen kan du sikkert erstatte 'rake hagen' med 'passe på sin syke og døende mor' eller noe.