The Face of Evil

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Innlegg Per Anton Rønning 27 Mai 2008, 18:41

ChristianHovden skrev:Er det da passende å nevne at jeg skal ha barn i oktober?
Det blir forhåpentligvis en liten gledestråle i genpoolen! :D

En god nyhet, gratulerer så meget. For snart to år siden fikk jeg selv et barnebarn, og jeg bare venter på at han skal bli gammel nok til å fordøye enkle forklaringer på betydningen av mitt og ditt, og at det du eier har ingen andre rett til å ta fra deg. Dessuten eksisterer du ikke for å tjene en uspesifisert "gruppering" , enten den kalles "fellesskapet", "arbeiderklassen", "alle de svake" eller hva det enn måtte være. Du er med din eksistens et mål i seg selv, og du velger selv (frivillig) hvem du skal støtte opp under. Primært dine foreldre når de blir gamle nok.

Slik lærdom er viktig å komme med, i forskjellige varianter.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Re: The Face of Evil

Innlegg Frode 09 Jul 2012, 15:51

Jeg tror mange vil være enige med Apen i at spredning av egne gener er livets mening. Livet er jo et teater av menneskers lyster, drifter, interesser, politikk, religion, kunst etc, men genene er arkitekturen som ligger under det hele.

Apen: Mener du at det er mest rasjonelt å levere sperm til spermbanker for å maksimere egen reproduktiv suksess? Eller evt kjøre på med et harem av kvinner? Eller bør man heller satse på å befrukte en og samme kvinne mange ganger?

Apen: Uansett må det vel være bedre å tjene bra med penger enn å gå på trygd? Pengene man tjener arves jo av barn og barnebarn, så da må det vel være bedre jo mer man tjener og sparer i løpet av livet...?
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 09 Jul 2012, 19:01

Frode skrev:Jeg tror mange vil være enige med Apen i at spredning av egne gener er livets mening.

Mange er kanskje enige i dette, men jeg er ikke enig i det.

Livet er jo et teater av menneskers lyster, drifter, interesser, politikk, religion, kunst etc,

Ja jo.

men genene er arkitekturen som ligger under det hele.

Nei, det er de valgene man gjør som ligger under (dvs. som ligger under for alt som er viktig).

Genene bestemmer bare det groveste "blueprint" for der enkelte individ, men det er valgene individet foretar som skaper dets personlighet og verdier og interesser.
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 11 Jul 2012, 11:42

Jeg tenker at det kan være rasjonelt å leve et liv uten å videreføre egne gener. Jeg er bare skeptisk til det å la seg forføre av for eksempel interesse for politisk arbeid, religion, kunst etc, hvis man bedriver disse aktivitetene av ren og skjær interesse. Det å la seg forføre av slike interesser kan etter min mening sammenlignes med flyvende insekter som lar seg forføre av lamper i den grad at de bruker store deler av sine liv til å fly rundt lampene. Er det ikke mer meningsfylt for et insekt å legge egg og spise enn å fly rundt lamper?

Når det gjelder mennesker som lar seg forføre av politisk arbeid, religion, kunst etc, er det ikke mer meningsfylt å lage barn og tjene mest mulig penger enn å drive med politisk arbeid, religion, kunst etc? Hvorfor bør man som menneske la seg forføre til å gjøre noe som helst annet enn å videreføre egne gener? De som driver med politisk arbeid, religion, kunst etc har selvsagt full frihet til å gjøre det. Men de har jo også frihet til å gjøre et annet valg: De kan slutte å fly rundt lamper og begynne å legge egg og spise i stedet. Er ikke det valget egentlig ganske enkelt?
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 11 Jul 2012, 11:59

Frode skrev:Jeg tenker at det kan være rasjonelt å leve et liv uten å videreføre egne gener. Jeg er bare skeptisk til det å la seg forføre av for eksempel interesse for politisk arbeid, religion, kunst etc, hvis man bedriver disse aktivitetene av ren og skjær interesse. Det å la seg forføre av slike interesser kan etter min mening sammenlignes med flyvende insekter som lar seg forføre av lamper i den grad at de bruker store deler av sine liv til å fly rundt lampene. Er det ikke mer meningsfylt for et insekt å legge egg og spise enn å fly rundt lamper?

De har jo ikke noe valg ...

Når det gjelder mennesker som lar seg forføre av politisk arbeid, religion, kunst etc, er det ikke mer meningsfylt å lage barn og tjene mest mulig penger enn å drive med politisk arbeid, religion, kunst etc? Hvorfor bør man som menneske la seg forføre til å gjøre noe som helst annet enn å videreføre egne gener? De som driver med politisk arbeid, religion, kunst etc har selvsagt full frihet til å gjøre det. Men de har jo også frihet til å gjøre et annet valg: De kan slutte å fly rundt lamper og begynne å legge egg og spise i stedet. Er ikke det valget egentlig ganske enkelt?

Jo, valget er vel enkelt, man bør drive med det som man finner er mest interessant og spennende.

Og ang barn; svært mange forsømmer sine barn og bruker mye tid og krefter på karriere og hobbyer i stedet. Jeg synes dette er svært ille; mitt syn er at dersom man har barn så må man prioritere dem meget høyt.
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 11 Jul 2012, 13:37

Poenget er vel at det er ikke selvinnlysende for alle, meg selv inkludert, at man bør gjøre det som en finner interessant og spennende. Man har et valg: Man kan gjøre det man finner interessant og spennende, eller man kan gjøre noe annet. Og det er lite tilfredsstillende å gjøre noe hvis man ikke kan begrunne hvorfor man gjør det man gjør...
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 11 Jul 2012, 14:00

Frode skrev:Poenget er vel at det er ikke selvinnlysende for alle, meg selv inkludert, at man bør gjøre det som en finner interessant og spennende. ...

Det er selvinnlysende for egoister; de som er tilhengere av selvoppofrelse og pliktetikk mener gjerne noe annet.
Vegard Martinsen

Innlegg Frode 11 Jul 2012, 14:10

Man kan vel være egoist uten at man gjør noe man synes er spennende og interessant? Sånn som jeg forstår begrepet egoisme så er det mest egoistiske av alt å lage barn og å tjene penger til seg selv...
Frode

Innlegg Vegard Martinsen 11 Jul 2012, 15:18

Frode skrev:Man kan vel være egoist uten at man gjør noe man synes er spennende og interessant?

Jeg kan ikke helt se at det er egoistisk å holde på med noe man synes er kjedelig og uinteressant.

Sånn som jeg forstår begrepet egoisme så er det mest egoistiske av alt å lage barn og å tjene penger til seg selv...

Å få/ha barn kan være egoistisk, men må ikke være det - det avhenger av de verdiene man har.

Og å tjene penger er jo bra, men det bør ikke skje på en kjedelig måte (men mye penger/høy lønn kompenserer for kjedelig arbeid - man må finne en rett kombinasjon av disse to egenskapene).
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest