Venste hjernedel VS høyre hjernedel

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Innlegg QIQrrr 16 Mar 2008, 10:10

Morsom sak - jeg ser at hun roterer mot klokken.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg QIQrrr 16 Mar 2008, 14:23

Denne var faktisk svært fascinerende. Det er mulig å veksle rotasjonsretning ved hjelp av viljen, men det tok noen minutter før jeg klarte å få full kontroll. Siden figuren er to-dimensjonal visualiserer man den siste dimensjonen gjennom en "tilt" i Y-aksen. At rotasjonshastigheten sier noe om hvilken hjernehalvdel som er dominant stiller jeg meg i utgangspunktet tvilende til.

Edit: Nei det er ikke tilten i Y-aksen som bestemmer siden figuren beveger seg opp og ned. Kanskje noen andre har en vettug forklaring på dette?
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Panther 16 Mar 2008, 18:33

Jeg fant ut at hvis jeg fokuserer på følelser hos meg så roterer hun med klokken, når jeg begynner å bruke logikkdelen av hjernen min ved å legge sammen matematiske formler og lignende i hodet mit, så snur rotasjonene hennes seg, dette skjedde hver gang, jeg prøvde og jeg prøvde noen ganger, hehe.

Morsom ting.
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Innlegg QIQrrr 16 Mar 2008, 18:41

Javel, interessant. Jeg har funnet ut at hvis jeg "tar mentalt tak i" de horisontale ytterpunktene når de maksimerer sin utstrekning kan jeg snu rotasjonen slik jeg ønsker. Jeg får henne faktisk til å svinge frem og tilbake foran meg uten at hun i det hele tatt dreier rundt, men jeg må "komme i modus" først - det tar et par minutter.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg QIQrrr 16 Mar 2008, 19:50

Forsøk følgende: Åpne to vinduer og hopp mellom vinduene - her opplever jeg at rotasjonsretningene endrer seg vilkårlig og tilfeldig. Jeg kan ikke skjønne at dette kan bestemmes av hvilken hjernehalvdel som er mest aktiv - man skifter vel ikke "polarisering" hele tiden?
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg QIQrrr 16 Mar 2008, 21:17

JMartins skrev:Dersom man lukker øynene og forestiller seg at hun snurrer den motsatte veien, gjør hun som regel det når man åpner dem, etter min erfaring.

Du verden - det fungerer i ca. 8 av 10 tilfeller. Med litt trening tror jeg endog det lar seg gjøre å bedre denne statistikken.

Har store problemer med å snu henne mens jeg stirrer på henne.

Du må bruke litt tid på dette. Etter hvert kan man vippe henne fra side til side uten at hun roterer helt rundt. Trikset her er å time vendingen.

Legg merke til at foten hun står på veksler mellom å være høyre og venstre alt etter hvilken vei hun roterer.

Tro om det er mulig å få henne til å snurre begge veier samtidig?
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Panther 16 Mar 2008, 23:36

Jeg tror det man gjør er man aktiviserer visse punkter/deler av hjernen, når disse punktene/delene aktiviseres så gjenspeiles det på figuren som, begynner å rotere den ene veien eller den andre alt ettersom hvilken del man aktiverer.

Dette er ganske interessant altid vært interessert i hjerneforskning selv :)
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Innlegg lpride 17 Mar 2008, 02:37

JMartins skrev:Dersom man lukker øynene og forestiller seg at hun snurrer den motsatte veien, gjør hun som regel det når man åpner dem, etter min erfaring. Har store problemer med å snu henne mens jeg stirrer på henne.

Jeg pleier å bruke fotskyggen som hjelpemiddel. Jeg synes skyggen av foten er lettere å konse på mens en bestemmer hvilken vei den skal ta. Når jeg har bestemt og fotskyggen går den veien jeg vil, ser jeg på dama igjen og da snurrer hun den veien jeg bestemte at foten gikk.
Brukerens avatar
lpride

Innlegg Isabell 14 Mai 2008, 21:22

Hun spinner helt klart med klokken. Uansett hvor mye jeg prøver klarer jeg ikke å snu retningen hun roterer, slik mange påstår at de kan.

Hilsen Isabell
Isabell

Innlegg Per Anton Rønning 14 Mai 2008, 21:39

Isabell skrev:Hun spinner helt klart med klokken. Uansett hvor mye jeg prøver klarer jeg ikke å snu retningen hun roterer, slik mange påstår at de kan.
Hilsen Isabell

Jeg tror ikke noen kan endre retningen. Studer figuren en stund, jeg kan vanskelig se noen annen forklaring enn at figuren faktisk endrer spinn etter tilfeldige trekninger. Når den har spunnet x ganger med klokken, skifter programet og lar figuren spinne y ganger mot klokken, osv Det er neppe noen heksekunst å skrive et slikt program. Man trenger noe enkel animasjon og en slumptallsgenerator.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 14 Mai 2008, 21:46

Per Anton Rønning skrev:Jeg tror ikke noen kan endre retningen.

Jo, jeg kan endre den når jeg vil.

Studer figuren en stund, jeg kan vanskelig se noen annen forklaring enn at figuren faktisk endrer spinn etter tilfeldige trekninger.

Det er ikke riktig.

Når den har spunnet x ganger med klokken, skifter programet og lar figuren spinne y ganger mot klokken, osv. Det er neppe noen heksekunst å skrive et slikt program. Man trenger noe enkel animasjon og en slumptallsgenerator.

Jeg kan endre rotasjonsretning ved hjelp av viljen - hver eneste gang jeg bestemmer meg for det.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Anton Rønning 14 Mai 2008, 21:50

QIQrrr skrev:Jo, jeg kan endre den når jeg vil.
-----
Det er ikke riktig.
-----
Jeg kan endre rotasjonsretning ved hjelp av viljen - hver eneste gang jeg bestemmer meg for det.

Keep on dreaming. Jeg bruker ikke viljen overhodet, jeg bare stirrer "tomt" på den. Jeg leser ingen besvergelser, jeg kaster ikke "gann" på den, jeg bryr meg overhodet ikke om hvilken vei den spinner. Og så skifter den spinnretning allikevel. Mirakuløst? Nei. Slumptall kan brukes til mye, også dette.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 14 Mai 2008, 21:54

Per Anton Rønning skrev:Keep on dreaming. Jeg bruker ikke viljen overhodet, jeg bare stirrer "tomt" på den. Jeg leser ingen besvergelser, jeg kaster ikke "gann" på den, jeg bryr meg overhodet ikke om hvilken vei den spinner. Og så skifter den spinnretning allikevel. Mirakuløst? Nei. Slumptall kan brukes til mye, også dette.

Nei, nei og atter nei, jeg får den til å vippe frem og tilbake uten at den spinner en eneste omdreining - den går 180˚ fra side til side.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Hauk 14 Mai 2008, 21:58

uhm, QIQrrr, du er sikker på at du ikke bare er trøtt? det er jeg nemlig, og hver gang øynene mine mister fokus slutter hun og spinne og begynner å vippe slik du beskriver.
Har aldri fått henne til å rotere mot klokka da... selvom jeg har sett på henne en stund...
Fairness, justice, and freedom are more than words, they are perspectives.
Hauk

Innlegg QIQrrr 14 Mai 2008, 22:01

Hauk skrev:uhm, QIQrrr, du er sikker på at du ikke bare er trøtt?

Ja jeg er helt sikker.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Neste

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester