Priser i gull

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Re: Priser i gull

Innlegg QIQrrr 04 Sep 2012, 14:51

De har visstnok endret dette fra engrospriser til produsentpriser.

Å trekke inn INCC er følgelig et slag i luften med tanke på at det her er snakk om nominelle realpriser (pun).

Da gjenstår det bare å nevne markeder som er tjent med å benytte stabile penger fremfor elastiske byttemidler som systematisk tappes for kjøpekraft. Hvis vi fjerner loven om tvunget betalingsmiddel slik at gull igjen kan fungere som penger så vil reelle prisforhold fri for nominell støy fra en tidvis ukjent mengde ynglende kvanter tre frem — det blir blant annet enklere å lokalisere årsaken til eventuelle kvantitative endringer mellom eksistenter, eksempelvis byggevarer i og utenfor indekser. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at alle markeder, altså økonomien som helhet, er tjent med å benytte en fast standard fremfor de monetære planøkonomenes elastiske enheter. Du kan jo forsøke å konstruere en bygning ved hjelp av en meterstokk som alltid vokser. Skjevheter og misforhold vil prege det falleferdige sluttresultatet, og det samme vil prege en økonomi som er pålagt å forholde seg til et ustabilt byttemiddel.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Marius Møllersen 04 Sep 2012, 15:57

QIQrrr skrev:De har visstnok endret dette fra engrospriser til produsentpriser.

Hvis du har undersøkt dette er det sikkert riktig, men jeg ser ikke relevansen for diskusjonen vår.

QIQrrr skrev:Å trekke inn INCC er følgelig et slag i luften med tanke på at det her er snakk om nominelle realpriser (pun).

Jeg forstår ikke hva du mener. INCC er og blir den indeksen de brasilianske entrepenørene foretrekker å bruke, sannsynligvis fordi de mener at den gir best uttrykk for kostnadsutviklingen deres. Bedre enn om de hadde brukt en gullindeks.

QIQrrr skrev:Da gjenstår det bare å nevne markeder som er tjent med å benytte stabile penger fremfor elastiske byttemidler som systematisk tappes for kjøpekraft.

Kan du ikke nevne disse markedene ved navn snart? Og samtidig bekrefte at de bruker gullindeksering?

QIQrrr skrev:Du kan jo forsøke å konstruere en bygning ved hjelp av en meterstokk som alltid vokser.

Poenget med indeksering er jo nettopp å avgjøre hvor mye "meterstokken" forandrer seg. Og der mener tydeligvis markedet at gull ikke egner seg best.
Marius Møllersen

Innlegg QIQrrr 04 Sep 2012, 17:06

Marius Møllersen skrev:Jeg forstår ikke hva du mener.

Det går bra. Jeg kan godt slå meg til ro med dette.

Når det gjelder måling av kvantitative forhold mellom øvrige eksistenter så peker alt tilgjengelig bevismateriale i retning av at de standardene som foretrekkes er konstante, og intet bevismateriale, med unntak av tvunget betalingsmiddel, peker i noen annen retning. Dette bevismaterialet er av betydelig omfang. Det er en grunn til at det forholder seg slik, og enhver får trekke sine egne slutninger.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Marius Møllersen 04 Sep 2012, 17:46

QIQrrr skrev:Når det gjelder måling av kvantitative forhold mellom øvrige eksistenter så peker alt tilgjengelig bevismateriale i retning av at de standardene som foretrekkes er konstante, og intet bevismateriale, med unntak av tvunget betalingsmiddel, peker i noen annen retning.

Nå har jeg altså presentert et eksempel på det motsatte, nemlig INCC. INCC er som sagt en indeks, ikke et tvungent betalingsmiddel.

QIQrrr skrev:Dette bevismaterialet er av betydelig omfang.

Kan du nå komme med et eneste eksempel fra dagens verden?
Marius Møllersen

Innlegg QIQrrr 04 Sep 2012, 17:55

Marius Møllersen skrev:
QIQrrr skrev:Når det gjelder måling av kvantitative forhold mellom øvrige eksistenter så peker alt tilgjengelig bevismateriale i retning av at de standardene som foretrekkes er konstante, og intet bevismateriale, med unntak av tvunget betalingsmiddel, peker i noen annen retning.

Nå har jeg altså presentert et eksempel på det motsatte, nemlig INCC. INCC er som sagt en indeks, ikke et tvungent betalingsmiddel.

Det Marius har skrevet berører ikke det jeg har skrevet.

Kan du nå komme med et eneste eksempel fra dagens verden?

Du kan få flere:

● Kilo (vekt)
    ● Meter (lengde)
    ● Time (tid)
    ● Kilometer i timen (fart)
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Marius Møllersen 04 Sep 2012, 18:23

QIQrrr skrev:Du kan få flere:

● Kilo (vekt)
● Meter (lengde)
● Time (tid)
● Kilometer i timen (fart)

Du må gjerne ro deg bort, men jeg ber fremdeles om eksempler fra dagens verden på at markedet foretrekker gullstandard.
Marius Møllersen

Innlegg QIQrrr 04 Sep 2012, 18:40

Marius Møllersen skrev:...jeg ber fremdeles om eksempler fra dagens verden på at markedet foretrekker gullstandard.

Det skal være usagt om det er hukommelsessvikt som gjør at Marius stadig vekk glemmer at loven om tvungent betalingsmiddel hindrer markedet i å gjeninnføre gullstandarden.

Det praktiske er imidlertid på plass:

● Gull (verdistandard)
    ● Gram (vekt)
    GG (pengeenhet)

Nå mangler det bare politisk vilje til å gi slipp på seddelpressen.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Marius Møllersen 04 Sep 2012, 23:20

QIQrrr skrev:Marius stadig vekk glemmer at loven om tvungent betalingsmiddel hindrer markedet i å gjeninnføre gullstandarden.

Det er ikke pent å lyve, Børge, selv om den retoriske hensikten er god.

At loven hindrer etablering av et pengesystem med gull som verdimål hindrer ikke markedet i å bruke gull som verdimål i andre sammenhenger, f.eks. til indeksering. Det forekommer tilsynelatende ikke.

Mener du at loven forhindrer ethvert praktisk uttrykk for at markedet foretrekker gull som verdimål?
Marius Møllersen

Innlegg QIQrrr 05 Sep 2012, 01:04

Marius Møllersen skrev:Det er ikke pent å lyve, Børge, selv om den retoriske hensikten er god.

Hva menes med dette?
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Marius Møllersen 05 Sep 2012, 11:14

QIQrrr skrev:Hva menes med dette?

Børge har muligens problemer med å forstå hva jeg mener. Det går bra. Jeg kan godt slå meg til ro med dette.
Marius Møllersen

Innlegg QIQrrr 05 Sep 2012, 13:12

Bloomberg, August 31, 2012: Tangent Capital Senior Managing Director Jim Rickards discusses the S&P 500 priced in ounces of gold. He speaks with Adam Johnson on Bloomberg Television’s “Street Smart” - This IS Your S&P 500…On Inflation
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg QIQrrr 06 Sep 2012, 15:05

Mens amerikanerne (og andre) skvises av stigende bensinpriser, viser realprisutviklingen en forbausende stabil trend:

Bilde

Dette har fått enkelte til å spekulere i om hva som er utgangspunktet for prisfastsettelsen på råolje.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Marius Møllersen 06 Sep 2012, 18:05

Jeg oversetter, i tilfelle andre også skulle ha en litt annen definisjon av "reell":

QIQrrr skrev:Mens amerikanerne (og andre) skvises av stigende bensinpriser, viser realprisutviklingen en forbausende stabil trend:

Bensinprisen stiger raskere enn lønningene mange steder i verden. Gullprisen har en stund steget omtrent jamnt med bensinprisen. For de som synes det er relevant.

QIQrrr skrev:Dette har fått enkelte til å spekulere i om hva som er utgangspunktet for prisfastsettelsen på råolje.

Dette har fått enkelte til å påpeke at det muligens foregår en spekulasjon i andre råvarer, som råolje, ikke bare i gull.
Marius Møllersen

Innlegg QIQrrr 06 Sep 2012, 19:39

Prisstabilitet er en av målsetningene til OPEC:

Wikipedia: According to its statutes, one of the principal goals is the determination of the best means for safeguarding the organization's interests, individually and collectively. It also pursues ways and means of ensuring the stabilization of prices in international oil markets with a view to eliminating harmful and unnecessary fluctuations; giving due regard at all times to the interests of the producing nations and to the necessity of securing a steady income to the producing countries; an efficient and regular supply of petroleum to consuming nations, and a fair return on their capital to those investing in the petroleum industry - OPEC
Og med tanke på skadelige og unødvendige "fluktuasjoner" som dette:

Bilde
...er det lett å forstå at dollar ikke er egnet til å sikre "the interests of the producing nations" i form av "a steady income to the producing countries" samt "a fair return on their capital to those investing in the petroleum industry."
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Marius Møllersen 06 Sep 2012, 23:40

QIQrrr skrev: lett å forstå at dollar ikke er egnet til å sikre "the interests of the producing nations" i form av "a steady income to the producing countries" samt "a fair return on their capital to those investing in the petroleum industry."

Når Opec en dag får tilgang på denne brennferske informasjonen og den lett forståelige konklusjonen vil de nok fort nekte å ta USD som betaling for olja si.

Så får jeg kanskje endelig den indikasjonen jeg maser etter, på at markedet foretrekker gull.
Marius Møllersen

ForrigeNeste

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester