Abort

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Re: Abort

Innlegg kathrine 10 Sep 2009, 11:17

"abort er greit så lenge barnet er i magen" virker å være manges ideologi. Argumentet om at det blir utøvd vold mot individet trår først i kraft i det øyeblikk den lille klumpen har kommet seg ut av en kropp og trekker inn luft i lungene for første gang.

At barnet har hatt et liv inne i magen allerede i flere måneder betyr ingenting? At den lille gutten eller jenta har vært med på tur i skogen og hørt fuglene kvitre gjennom magen er ikke et liv som skal få beskyttelse? At han har hørt mamma rope høyt på hunden som har stukket av i skogen og drømmer om det neste gang han sovner- er ikke viktig i forhold til at en mor eller far ikke vil ha ham.

et barn kan bli født ved 5 måneder og overleve. Heldig da det barnet som rekker å komme seg ut før noen finner ut at det er uønsket. Mindre heldig for det mennesket som gjør det "riktige", nemlig å bli inni i magen i 9 måneder.
Det er altså forskjellsbehandling mellom den som kom seg ut i tide og den som fulgte tidsnormen? Eller kan man drepe ett nyfødt barn hvis det er født for tidlig?

Her mener jeg, ikke overraskende, at abort må begrenses så mye som mulig inntil en grense hvor vi snakker om ett levende menneske. Etter den grensen burde abort være forbudt da det innebærer at man tar livet av ett menneske.
kathrine

Innlegg Martin Johansen 10 Sep 2009, 12:37

kathrine skrev:et barn kan bli født ved 5 måneder og overleve.

Jeg har et oppfølgingsspørsmål til dette. Om 200 år kan det hende vi har nok teknologi til å ta et befruktet egg ut av magen og klare å holde liv i det med riktig næringstilførsel slik at det til slutt blir et ferdig utviklet menneske. Da kan vi si at et én dag gammelt "barn" kan overleve pga de tekniske mulighetene som finnes. Ville du da også si at å abortere et befruktet egg er drap? Det er jo uten tvil et potensielt menneske med alle verdens muligheter.
Martin Johansen

Innlegg Vegard Martinsen 12 Sep 2009, 07:04

"abort er greit så lenge barnet er i magen"

Vi har aldri sagt eller ment at senaborter er greit. Dersom en gravid kvinne ønsker en abort så er dette for henne en meget vanskelig sak, en sak hun tenker nøye igjennom. Spesielt vanskelig vil det være sent i svangerskapet.

Men da å kreve at hun i tillegg til å ta en beslutning skal gå igjennom en offentlig nemd som kanskje også avviser hennes gjennomtenkte og for henne velbegrunnede ønske, det vil etter vårt syn gjøre en vanskelig situasjon enda vanskeligere for henne. Dette er noe vi i DLF ikke vil være med på.

Vi bør ha respket for menneskerr, og vi må ha som utgansgpunkt at det er den enkelte selv som kjenner sin situasjon og som er best i stand til å vurdere hva som er godt for vedkommende. Vii mener at dette også bør gjelde gravide kvinner.
Vegard Martinsen

Innlegg Skatteflyktning 12 Sep 2009, 13:43

Martin Johansen skrev:
kathrine skrev:et barn kan bli født ved 5 måneder og overleve.

Jeg har et oppfølgingsspørsmål til dette. Om 200 år kan det hende vi har nok teknologi til å ta et befruktet egg ut av magen og klare å holde liv i det med riktig næringstilførsel slik at det til slutt blir et ferdig utviklet menneske. Da kan vi si at et én dag gammelt "barn" kan overleve pga de tekniske mulighetene som finnes. Ville du da også si at å abortere et befruktet egg er drap? Det er jo uten tvil et potensielt menneske med alle verdens muligheter.

Ettersom det teknisk sett idag er mulig aa befrukte og i ditt eksempel, mulig "dyrke" frem. Maa naadvendigvis alle kvinner bli "mordere".

Det foelger av dette(din argumentasjon) ettersom etthvert egg som ikke befruktes ogsaa er drap :"Det er jo uten tvil et potensielt menneske med alle verdens muligheter."

(Og ettersom samme tenkningen kan brukes om menn, vil disse noedvendigvis bli massemordere)

Sjekk min lite konvensjonelle mening over (basert paa frihet/eiendom av seg selv dvs forbud mot slaveri og det faktum at man ikke har noen rett til liv.)
Skatteflyktning

Innlegg simon 13 Sep 2009, 10:48

Jeg sitter her med en gammel vugge, som er et arvestykke i familien. Jeg har nettopp lagt Lille Gullstandard ned i vuggen, etter å ha båret henne rundt litt slik at hun kunne rape.
For meg er det nå helt umulig å tenke på abort som en rettighet, jeg ser det bare som en naturkatastrofe ! Å miste Lille var mitt største mareritt helt fra starten av svangerskapet.

Jeg vil tro at de fleste potensielle foreldre føler det på samme vis, og er mest opptatt av hvordan de kan sikre sine barn en oppvekst og trygghet under egen kontroll. Jeg får anfall nå ved tanken på hvordan den allmektige staten vil "hjelpe" Lille med å leve opp.
simon

Questions About Abortion

Innlegg Panther 26 Okt 2011, 13:23

http://www.capitalismmagazine.com/politics/abortion/6632-questions-about-abortion.html

25 October 2011 Michael Hurd

When considering the emotional issue of abortion, do yourself one very important favor. Ask yourself the central, most fundamental questions first.

Abortion Opponent: I don’t believe abortion is moral. The fetus is a conscious, sentient individual. It enjoys the inalienable right to life just as all human beings do. Abortion should be illegal – because it’s murder.

Dr. Hurd: A fetus is a potential human individual; not an actual one.

This is glaringly obvious in the early stages of pregnancy where the fetus is really nothing more than a mass of tissue. As the fetus slowly evolves into a more human-like form, even one with apparent partial consciousness, you still can’t call it an individual, human being.

Why not? Because the fetus literally feeds off the woman’s body in order to develop. It is not yet an individual entity, in any real sense of that term. The pregnant mother, for example, does not have the option of putting the fetus up for adoption, or having loved ones take care of it, as she would if it were a real, live infant. It’s a part of her own body, not a body all by itself.

A crucial difference exists between an infant (even though highly dependent at first) that can live and breathe on its own versus a fetus that must – by its nature– function as a part of another human’s body in order to thrive. The fetus is a slowly evolving potential life; but not yet an actual life.

Abortion Opponent: But how can you deny that the fetus is conscious, at least in the later stages of pregnancy? And that the fetus feels pain?

Dr. Hurd:
“Consciousness” presupposes a biologically self-generating, self-sustaining individual life. In order to prove that the fetus has an individual consciousness, you must first prove that it’s an individual.

Yet there’s no rational, factual basis for doing so.

Abortion Opponent: But the fetus can sense, perceive, and feel pain – just like an infant. It contains human, living cells.

Dr. Hurd:
Your appendix, your tonsils, and your fingers all contain living cells as well. But these cells and body parts do not exist as individuals. They are part of you, and they are alive, but they do not comprise an individual with rights.

Og med mange flere spørsmål og svar, hvis man klikker på linken på toppen av posten.
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Innlegg Vegard Martinsen 26 Okt 2011, 13:59

Godt sagt, men vi åpner ikke for enda en abort-debatt.
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest