Ayn Rand i Dag og Tid 15/7-11

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Ayn Rand i Dag og Tid 15/7-11

Innlegg Vegard Martinsen 20 Jul 2011, 13:57

Det er en artikkel om Ayn Rand i denne ukes Dag og Tid. Den inneholder de vanlige feilene. (Takk til Erik $ som gjorde meg obs på dette.)

Jeg har sendt inn et svar, og når det er refusert publiserer jeg det her.
Vegard Martinsen

Re: Ayn Rand i Dag og Tid 15/7-11

Innlegg Onarki 20 Jul 2011, 19:20

Det er faktisk gode sjanser for å få inn svar i Dag og Tid. Jeg har fått inn flere leserinnlegg der. Dag og Tid er en så smal avis at det ikke renner over av leserinnlegg til avisen. Dog leses avisen av nokså oppegående mennesker. Du kan med fordel sende flere leserbrev inn dit.
Onarki

Innlegg Vegard Martinsen 20 Jul 2011, 21:21

Onarki skrev:Det er faktisk gode sjanser for å få inn svar i Dag og Tid. Jeg har fått inn flere leserinnlegg der. Dag og Tid er en så smal avis at det ikke renner over av leserinnlegg til avisen. Dog leses avisen av nokså oppegående mennesker. Du kan med fordel sende flere leserbrev inn dit.

OK da burde jeg vel ha forsøkt å skrive noe lenger enn jeg gjorde.

Jeg ville ha med de viktige poengene (i forhold til det som var i artikkelen), og så forsøkte jeg å gjøre det så kort som mulig ...
Vegard Martinsen

Innlegg Onarki 21 Jul 2011, 14:33

La meg også legge til at dersom du skriver på nynorsk vil sjansene for å få inn leserinnlegg øke ganske betraktelig ettersom det er en nynorsk avis.
Onarki

Innlegg Erik 29 Jul 2011, 14:51

Vegards tilsvar til Dag og Tid er antatt!

Innlegget er kort, fyndig og to the point. Utmerket!
Erik

Innlegg Vegard Martinsen 01 Aug 2011, 16:20

I mitt svar forsøkte jeg å imøtegå to ting som var fremtredende i Dag og Tids artikkel. 1) at AR er en dårlig forfatter og 2) at hun som filosof er uinteressant. Jeg forsøkte også å være så kort som mulig.

Her er innlegget slik det ble sendt inn. (Jeg vet ikke om redaksjonen har endret på det).

Ayn Rand i Dag og Tid

«Ayn Rands romaner er kjedelige» sier intervjuobjektet fra Res Publica i artikkelen «Næringslivets Jeanne d'Arc» i DT 15/7. Forklaringen er muligens at han ikke har lest dem fullt ut (!), noe han sier i artikkelen. I motsetning til dette leste dikteren Ragnvald Skrede hennes «The Fountainhead», og i sin omtale av boken i VG da den kom på norsk i 1949 skrev han bla. følgende: «Spennende er forresten hele boka; den er velskrevet og personene lever. ... [Boken] er bygd på en klar idé, og denne ideen er utviklet og nyansert på blendende måte».

Man får ikke vite noe om Ayn Rand ved å lese artikkelen i Dag og Tid, men man får vite en del om utbredte fordommer om henne. Tittelen på artikkelen er dog et blinkskudd; Jeanne d ´Arc ble også meget urettferdig behandlet.

Kort om hva Rand står for: fornuften er eneste vei til abstrakt kunnskap, menneskets liv er standard for moralsk verdi, initiering av tvang er et onde, alle har rett til frihet (som er retten til å styre egen kropp, egen inntekt og egen eiendom), kunstens oppgave er å konkretisere filosofi, og det eneste moralske og praktiske samfunnsystem er full individuell frihet, dvs laissez-faire-kapitalisme. Den ytre handlingen i hennes roman «Atlas Shrugged» er en velferdsstats sammenbrudd. Det vi kan lese om i avisene i dag spådde Rand i denne romanen som kom ut for for mer enn 50 år siden.

Hvis man vil vite noe om Rand kan man lese hennes romaner og essays, og man kan lese min bok om hennes litteratur og filosofi: «Fornuft, egoisme, kapitalisme: essays om Ayn Rand». Det som står om henne i norske aviser og tidsskrifter er vanligvis svært lite informativt.

Vegard Martinsen
Forfatter
Vegard Martinsen

Innlegg dradeel 01 Aug 2011, 17:03

Et velskrevet innlegg! Jeg tror ikke det skulle vært noe lengre. En skummel tendens vil da være at til og med oppegående lesere vil tenke "too long; didn't read" når noe tilsynelatende uinteressant for dem ser litt for langt ut, og da blir litt av poenget borte.
"In Keynesian America, debt has you!"
dradeel

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest