Ayn Rand sammenliknes med Breivik

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Ayn Rand sammenliknes med Breivik

Innlegg Baffage 09 Aug 2011, 15:03

Det måtte komme...

http://www.nyemeninger.no/alle_meninger ... ead169302/

Boka [The Fountainhead] framsto like klisjéfylt og grunn som for tjue år siden. Men hovedbudskapet ble tydeligere for meg – og skremmende aktuelt. Forfatteren Forfatteren har laget et plot for å kunne framstille det ideelle menneske, det frie, skapende mennesket, et menneske som har integritet, står ”ren og rank” for å speile det i et litterært sitat fra motsatt politisk fløy. For å få fram dette edle individet som alt fremskritt utgår fra, kontrasterer forfatteren med mennesker og handlinger som bare fortjener forakt. Det som foraktes er alle former for fellesskap og kollektivitet, altruisme og nestekjærlighet. I boka framstår de som fremmer slike verdier som snyltere, opportunister og fordekte maktmennesker.
Mvh Magnus Lund
Baffage

Re: Ayn Rand sammenliknes med Breivik

Innlegg stian 09 Aug 2011, 22:50

Jeg klarer ikke å se sammenhengen, Breivik ville jo bli et maktmenneske og ville yte tvang over andre, og dette ville han oppnå ved å bruke tvang. Altså passer breivik mer til de ødelegende menneskene i Ayn Rands bøker enn hovedpersonene.
Partimedlem.
stian

Innlegg Vegard Martinsen 10 Aug 2011, 06:24

stian skrev:Jeg klarer ikke å se sammenhengen, Breivik ville jo bli et maktmenneske og ville yte tvang over andre, og dette ville han oppnå ved å bruke tvang. Altså passer breivik mer til de ødelegende menneskene i Ayn Rands bøker enn hovedpersonene.

Den "feil" stian begår her er at han tenker logisk. De som kritiserer Ayn Rand behøver ikke bry seg om slike uvesentlige ting som logikkens lover ...
Vegard Martinsen

Innlegg Be.Hag.. 10 Aug 2011, 10:15

Det som slår meg når jeg leser slike artikler, er noe som jeg har tenkt på en stund. Jeg har siden jeg var liten hørt at 'kapitalister er de slemme, og sosialister er de snille'. Jeg har fått dette inn med morsmelken, det har vært luften jeg har pustet inn, i hele min oppvekst.
En dag slo det meg at det de "snille" gjør er å beslagelegge og ta monopol på positive ord og uttrykk. Solidaritet, samhold, hjelpe de fattige..osv. Spørsmålet derimot, er om denne snillheten resulterer noe som faktisk hjelper. Nå skal jeg ikke her påstå at ikke noe av det de gjør hjelper. Poenget er at man må spørre om det samme angående motpartens metoder. Kanskje de metodene også hjelper, kanskje til og med bedre.

Jeg jobbet tidligere som freelance, og fikk i den anledning mulighet til å jobbe med forskjellige mennesker i forskjellige grupper til stadighet. Jeg la merke til at de gruppene som fungerte best, ikke var de gruppene som fra første dag poengterte at her er det samhold og alle er like. De som fungerte best var de gruppene som forstod indviduelle forskjeller, og at vi hadde forskjellige motivasjonener for å jobbe med nettopp det vi gjorde.
De gruppene som la så stor vekt på samhold endte som regel opp i intriger, da de ikke kunne akseptere at noen hadde bedre kjemi med hverandre, og at dette førte til at det oppstod undergrupper. Jeg har funnet ut at årsaken må være at de ikke gir ordene noe innhold. Solidaritet, respekt...osv. De bare sier dem, ordene blir hengende i luften, og alle tror de er enige med hverandre.
(Det som er det ironiske, er at som regel vil de samme menneskene fremme mangfold. Men for dem er solidaritet og respekt bare mulig hvis alle er like.)

I politiske diskusjoner har jeg prøvd å gjøre motparten oppmerksom på dette. At begge parter ønsker å hjelpe, bare at metodene for å nå målet er forskjellige. Men til tross for at noen kanskje har en viss forståelse av dette, faller diskusjonen fort tilbake til de samme problemene. Som kort går ut på -Jammen du kan jo ikke kritisere sosialistene sånn, de ønsker jo bare å hjelpe-

Får å komme til poenget. Jeg syntes artikkelforfatteren her gjør de samme feilene. Han henviser til de som fremmer fellesskap og kollektivitet, altruisme og nestekjærlighet, (alle positive ord) og lurer på hvordan noen kan kritisere dem. Han går ikke inn på hva Rands kritikk faktisk går ut på. Han slenger bare ut de positive ordene, de henger i luften, og "alle" er enige om at noe sånt kan man ikke kritisere. Akkurat som disse arbeidsgruppene som endte opp i intriger.
Be.Hag..

Innlegg stian 10 Aug 2011, 12:55

Den "feil" stian begår her er at han tenker logisk. De som kritiserer Ayn Rand behøver ikke bry seg om slike uvesentlige ting som logikkens lover ...

Ja, dessverre. I en ikke logisk verden der mennesker og virkelighet kan formes etter drømmer og fanasier så kapitalister og rasjonelle mennesker noe å stille opp med. Ettersom all velstand, ideer og jobber kun blir skapt ut av ingenting og de som bryter med mønsteret i deres fantasi (altså både kapitalisten som ikke har noe motivasjon til å jobbe for andre, og breivik, som heller ikke jobber i andres beste) havner i samme kategori.

I politiske diskusjoner har jeg prøvd å gjøre motparten oppmerksom på dette. At begge parter ønsker å hjelpe, bare at metodene for å nå målet er forskjellige. Men til tross for at noen kanskje har en viss forståelse av dette, faller diskusjonen fort tilbake til de samme problemene. Som kort går ut på -Jammen du kan jo ikke kritisere sosialistene sånn, de ønsker jo bare å hjelpe-

Får å komme til poenget. Jeg syntes artikkelforfatteren her gjør de samme feilene. Han henviser til de som fremmer fellesskap og kollektivitet, altruisme og nestekjærlighet, (alle positive ord) og lurer på hvordan noen kan kritisere dem. Han går ikke inn på hva Rands kritikk faktisk går ut på. Han slenger bare ut de positive ordene, de henger i luften, og "alle" er enige om at noe sånt kan man ikke kritisere. Akkurat som disse arbeidsgruppene som endte opp i intriger.

Du finner det igjen i absolutt alle debatter ført ann av sosialister. F.eks den her: http://vegardmartinsen.com/gsk2.html
Så hadde vi en facebook diskusjon igår, der hvor jeg (for andre gang) må gjenta alt sammen :p, postet de siste innleggene her: http://individet.net/?p=38 (kl 4 på natta).
Partimedlem.
stian

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest