Mann uten hender og føtter lærer bort livsglede

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Mann uten hender og føtter lærer bort livsglede

Innlegg streetsmart 10 Okt 2011, 23:46

[img]http://www.google.com/imgres?q=Nick+Vujicic&um=1&hl=en&client=opera&sa=N&rls=en&tbm=isch&tbnid=P9uJqVGZUue0DM:&imgrefurl=http://www.dailymail.co.uk/news/article-1196755/The-astonishing-story-man-born-arms-legs--world-famous-swimmer-surfer-footballer.html&docid=2pap3bXjZ-ugQM&w=634&h=784&ei=LnKTTry3EouO4gT23LTMAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=200&vpy=169&dur=542&hovh=250&hovw=202&tx=98&ty=110&page=1&tbnh=143&tbnw=113&start=0&ndsp=11&ved=1t:429,r:1,s:0&biw=959&bih=524[/
[/img]

Har nettopp sett en video av en kristen og fantastisk mann uten armer og hender som lever av å spre glede og håp. Det Ser ut til å lære bort veldig mye bra. Han deler likevell halve av æren for hans suksess i livet til Gud og sier at han aldri hadde klart det alene. Jeg synes han har hentet ut en del gode sitater i fra bibelen, men han har også noen elendige filosofiske holdninger som han deler. Jeg kom til å tenke på en del spørsmål når denne livsglade mannen forfekter mange filosofiske tanker som ikke stemmer i det hele tatt med objektivismen.

http://www.youtube.com/watch?v=KxjiEi2Eywk&feature=related

Kan ikke håp og tro være til hjelp for personers glede i hverdagen? Mener dere at å tro på Gud fører til noe negativt, kan det ikke i mange tilfeller føre til glede?

Ser også ut som han synes egoisme er noe han prøver å kvitte seg med, selv om han vet han ikke klarer å leve opp til det fullt ut som han sier. Hvor viktig er det å ha en klar filosofi og leve opp til for å ha et lykkelig liv? Ser jo at det finnes lykkelige og ulykkelige hunder som ikke er særlig bevvisst på sin filosofi.

Jeg vet at dere er lei av hva med de fattige og handikappede spørsmålet, men jeg ble nysgjerrig på akkurat dette tilfellet. Jeg regner med at i dagens system har Nick fått mange støtter og tilpasset huset han bor i av statstøtte. Hvordan ville det sett ut for Nick i et liberalistisk samfunn. Måtte hans foreldre ha brukt dobbelt så mye penger som om hun hadde fått en unge uten noe handikapp? Hadde forsikringsselskaper kunne hjelpet med slikt, og man kunne fått dekt det på den måten.
streetsmart

Re: Mann uten hender og føtter lærer bort livsglede

Innlegg streetsmart 10 Okt 2011, 23:53

kommenter gjerne også på hvordan jeg får youtubevideoer og bilde til å vises i innlegget
streetsmart

Re: Mann uten hender og føtter lærer bort livsglede

Innlegg RTE 11 Okt 2011, 19:01

streetsmart skrev:Kan ikke håp og tro være til hjelp for personers glede i hverdagen? Mener dere at å tro på Gud fører til noe negativt, kan det ikke i mange tilfeller føre til glede?

Hvordan kan det å ignorere virkeligheten være til hjelp for noens glede i hverdagen? Når man bare tror, håper og ber så kommer man til slutt til å bli meget skuffet når tingene man håper for ikke går i oppfyllelse. Og hvis håpene går i oppfyllelse så vet man ikke om det var Gud eller deg selv som står bak og da vet du ikke hva som virkelig er årsaken til din lykke. Hvis man derimot aksepterer virkeligheten for slik den er og aksepterer sine begrensninger samtidig som man streber mot noe som er godt og mulig å oppnå, så har man større sjangse for å bli lykkelig.

Ser også ut som han synes egoisme er noe han prøver å kvitte seg med, selv om han vet han ikke klarer å leve opp til det fullt ut som han sier. Hvor viktig er det å ha en klar filosofi og leve opp til for å ha et lykkelig liv?

En god filosofi kan ikke gjøre annet en å øke sjangsen for å bli lykkelig. Den er ingen garanti. Filosofi er viktig fordi man må forstå ideer slik at man ikke bare absorberer ideene fra kulturen. Ideer i seg selv er ikke farlige, men de kan fort bli farlige om man ikke forstår dem skikkelig slik som kollektivisme og altruisme.

Ser jo at det finnes lykkelige og ulykkelige hunder som ikke er særlig bevvisst på sin filosofi.

Hunder har ikke fri vilje og evnen til å tenke rasjonellt slik som oss mennesker. Derfor er deres lykke mest basert på ting dem selv ikke har kontroll over slik som gode gener, hvor den er født, vil den bli fanget av et menneske, vil han i så fall få en god eier osv... Det er litt slik med folk som ikke forstår filosofi også. Hvis man bare absorberer ideene fra kulturen, er det jo bare flaks/uflaks om disse ideene er gode/onde.

Jeg vet at dere er lei av hva med de fattige og handikappede spørsmålet, men jeg ble nysgjerrig på akkurat dette tilfellet. Jeg regner med at i dagens system har Nick fått mange støtter og tilpasset huset han bor i av statstøtte. Hvordan ville det sett ut for Nick i et liberalistisk samfunn. Måtte hans foreldre ha brukt dobbelt så mye penger som om hun hadde fått en unge uten noe handikapp? Hadde forsikringsselskaper kunne hjelpet med slikt, og man kunne fått dekt det på den måten.

Foreldre vil nok måtte bruke mer penger på et handicappet barn enn på et helt friskt barn, men fortsatt mindre en man bruker i dag både direkte og indirekte. Problemet er jo ikke at man bruker mer i forhold til andre. Problemet er at det er for dyrt og dårlig. Bedre og billige medisiner, hjelpemiddler slik som elektrisk rullestol, bedre og mer effektivt helsevesen som konsumerer en mindre andel av landets BNP er ting man får i et fritt marked. Det er disse tingene som kan hjelpe slike som Nick.
RTE

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester