Er dette rasisme?

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Er dette rasisme?

Innlegg streetsmart 04 Mai 2012, 14:14

Jeg har lest mye om Hans Rotmo sin nye låt i avisene:

http://www.aftenposten.no/kultur/Hans-R ... 6PUUus9VrM

Jeg er i fra bygda hvor Hans Rotmo kommer fra. Vet ikke helt hvor kjent han er i Norge, men i trøndelag er han kjempestor. Han har nå laget en politisk sang som går på innvandring. Dette får han kjempekritikk for. Han blir kalt rasist og hatefull. Personlig synes jeg teksten er morsom, og den tar opp en del problemer med det politiske systemet i dag. Problemer som muslimer, omskjæring og kvinneundertrykkelse og høy sosial stønad. Noen tanker om teksten i fra liberalisters side? Er dette rasistisk? (teksten er mye bedre enn låta, melodien og sangprestasjonene er elendig)

Dette er sangteksten «Vi fra andre»

Vi ere en nasjon vi med /

vi ifra andre stater

Vårt nye land vi frydes ved /

og aldri det forlater

Vi er fra fjerne himmelstrøk /

men vi er ikke på besøk

selv om vi lukter hasj og løk /

og prater rart når vi prater

Hvor er vel himmlen mere blå /

og livet mere rolig?

Til NAV-kontoret kan vi gå /

og støtten er utrolig

Vi kan beholde religion /

Vi kan beholde tradisjon

Vi kan få gratis telefon /

Vi kan få gratis bolig

Vi kutter og snitter i sopper og fitter /

på gutter og jenter og nykonvertitter

Omkjæring er vår kultur /

og vi har mer på lur

Vi ere en nasjon vi med /

nasjonen i nasjonen

Om noen år så skal du se /

vi starter revolusjonen

Den som mange pratet om /

ja pratet om, men ikke kom

bash the bankers – to jest moy dom /

insch Allah - come on then!

Vi jobber og sliter og pisser og driter /

mer enn både nordmenn og briter

Hver tyrkisk mexicansk polakk /

er bestandig blakk
streetsmart

Re: Er dette rasisme?

Innlegg simon 04 Mai 2012, 20:17

Joda, Rotmo er kjent utenfor barteregionen :) Vømmøl var overalt, alltid dengang Mao var bestselger.

Jeg synes teksten er grumsete, for å bruke det utrrykket. Det er litt uklart hva han mener egentlig, men basert på hva han har sagt etterpå så synes jeg det er nokså klart en tvilsom tekst.
Disse problemene han messer om er reelle, men bare en del av bildet. Jeg leser om disse forderdelige innvandrer-bandittene , men jeg kjenner ingen. Og jeg kjenner mange innvandrere. En av dem er mor til mitt barn. For ikke snakke om alle de som gjør at hver dag går rundt. På ICA der vi alltid handler er det antagelig 10-15 forskjellige nasjoner som jobber, og alle har de til felles at der er mer serviceinnstilt enn de fleste av urbefolkningen vår.
Og takk og pris for at barnehagetante/onklene ikke fullt ut deler alle de norske verdiene, men tvert i mot er høflige og tar seg av barna på mer omsorgsfull måte enn de som er sosionomer. Noen har lest rundtskriv fra departementet, mens andre ser at lille ungen trenger trøst.
Naboene i blokka er veldig hyggelige, selv om noen er nokså annerledes.

Så når man snakker om innvandrere som er slik og slik, hvem snakker vi om da ?
simon

Re: Er dette rasisme?

Innlegg streetsmart 04 Mai 2012, 23:11

simon skrev:Joda, Rotmo er kjent utenfor barteregionen :) Vømmøl var overalt, alltid dengang Mao var bestselger.

Jeg synes teksten er grumsete, for å bruke det utrrykket. Det er litt uklart hva han mener egentlig, men basert på hva han har sagt etterpå så synes jeg det er nokså klart en tvilsom tekst.
Disse problemene han messer om er reelle, men bare en del av bildet. Jeg leser om disse forderdelige innvandrer-bandittene , men jeg kjenner ingen. Og jeg kjenner mange innvandrere. En av dem er mor til mitt barn. For ikke snakke om alle de som gjør at hver dag går rundt. På ICA der vi alltid handler er det antagelig 10-15 forskjellige nasjoner som jobber, og alle har de til felles at der er mer serviceinnstilt enn de fleste av urbefolkningen vår.
Og takk og pris for at barnehagetante/onklene ikke fullt ut deler alle de norske verdiene, men tvert i mot er høflige og tar seg av barna på mer omsorgsfull måte enn de som er sosionomer. Noen har lest rundtskriv fra departementet, mens andre ser at lille ungen trenger trøst.
Naboene i blokka er veldig hyggelige, selv om noen er nokså annerledes.

Så når man snakker om innvandrere som er slik og slik, hvem snakker vi om da ?

Mulig det er generaliserende, men noen argumenter og kanskje kunne den vært mer rettet mot det politiske systemet enn på å gå til angrep på innvandrerne. Har plukket ut noen sitater som jeg synes er gode kommentarer.

Vi kan beholde religion /

Vi kan beholde tradisjon

Tenker med en gang på muslimer som får statsstøtte med moskeer. Ulogisk og fint å få kritikk på dette i samfunnet.

Vi kutter og snitter i sopper og fitter /

på gutter og jenter og nykonvertitter

Omkjæring er vår kultur /

Tar opp menneskehandlinger som ikke har noen logisk tankegang og kultur er av og til den dummeste begrunnelsen jeg hører. Det er så mye som er bra fordi det er i fra kulturen vår.
streetsmart

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest