Plikt til å hjelpe andre?

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Re: Plikt til å hjelpe andre?

Innlegg Vegard Martinsen 17 Des 2012, 07:52

thomasff skrev:Tydeligvis, når du leser litt rundt på forumet.

Men var ikke mitt argument det samme dere har brukt på dagens politikere? At de er banale: ikke skjønner, tar til vettet?

Problemet er at de har et galt sett med grunnleggende ideer (kollektivisme, altruisme, krav om selvoppofrelse, mistro til frihet), og da er det svært vanskelig for disse å ta til seg ideer og standpunkter som er basert på et annet sett og riktig grunnleggende ideer (individualisme, rasjonell egoisme, individuell frihet, respekt for andre mennesker og deres liv).

Problemet er altså ikke at dagens politikere er dumme eller ikke "tar til vettet", problemet er at de bygger på et galt sett grunnleggende ideer.
Vegard Martinsen

Innlegg thomasff 19 Des 2012, 01:39

Og de er gale fordi du mener det, og ikke andre?
thomasff

Innlegg Vegard Martinsen 19 Des 2012, 06:44

thomasff skrev:Og de er gale fordi du mener det, og ikke andre?

Med "galt" mener jeg feil (og ikke "sinssykt"), og disse grunnlaggende ideene - kollektivisme, altruisme, irrasjonalitet - er feil fordi de ikke kan begrunnes rasjonelt, dvs. med utgangspunkt i observasjon av virkeligheten og med resonnementer som er i samsvar med logikkens lover.
Vegard Martinsen

Innlegg thomasff 19 Des 2012, 14:05

med utgangspunkt i observasjon av virkeligheten

akkurat det tror jeg ikke du har dekning for å påstå.
thomasff

Innlegg Vegard Martinsen 20 Des 2012, 07:17

thomasff skrev:med utgangspunkt i observasjon av virkeligheten

akkurat det tror jeg ikke du har dekning for å påstå.

Du må gjerne tro hva du vil, men:

1) de som er religiøse og tror på guder baserer seg på fantasi og oppspinn og ikke på observasjon av virkeligheten

2) de som ikke godtar induksjon (slike folk som Hume og Popper og deres mange etterfølgere) baserer seg ikke på observasjon av virkeligheten

3) sosialister som fortsatt er sosialister selv om den har ført til nød og fattigdom overalt hvor den er forsøkt gjennomført: i Nord-Korea, i Sovjet, i Kina, i kibbutzer, i California, i Detroit, i Hellas, etc. og som ser at frihet fører til velstand - ignorerer viktige aspekter ved virkeligheten.
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest