QIQrrr skrev:Det er ikke usannsynlig at slike påbud kan være kompatible med individuelle rettigheter da nødsituasjoner og unntakstilstander avviker fra det generelle.
Dette utsagnet, og det at DLF ikke har noe offisielt standpunkt rundt denne typen påbud, tyder på at denne problemestillingen ikke har vært så nøye gjennomtenkt. Det hadde vært interessant å se resultatet av en slik prosess, uten at jeg innbiller meg at dere bryr dere om min interesse her.
QIQrrr skrev:Selv om intensjonen er god kan de langsiktige konsekvensene av slike handlinger være negative.
Jada, men det kan også hende at du redder en framtidig massemorder fra drukningsdøden. I beste Ayn Rand-ånd (så vidt jeg husker) må vi ta utgangspunkt i vårt kunnskapsnivå i det øyeblikket vi velger å handle (eller la være). Heller ikke her ser det ut til at du har noe klart svar (Jamfør "I enkelte tilfeller kan det tenkes(...)"), uten at jeg som objektivisterklært relativist skal kritisere deg for akkurat det.
("Så hvis jeg må amputere lillefingeren som følge av at jeg redder deg (bare som eksempel, siden vi ikke kjenner hverandre) fra drukningsdøden, da har jeg ikke utført en nobel handling?")QIQrrr skrev:Hvorfor ikke?
Det var altså et spørsmål, ikke en konklusjon. Spørsmålet var basert på ditt utsagn: "(...)under forutsetning av at dette ikke er skadelig for en selv.". Jeg håper vi kan være enige om at en amputert lillefinger er "skadelig for en selv".
QIQrrr skrev:vedkommende som er i ferd med å drukne er i umiddelbar fare som følge av en ulykke mens vedkommende som sulter lider som en konsekvens av mangel på rettsstatlige forhold som sikrer den nødvendige økonomisk friheten som er påkrevd for å eliminere sult.
Det kan vi være ganske enige i, men temaet var altså om hvorvidt det er "nobelt" osv. å redde vedkommende. Mener du at en som er i livsfare pga. været er mer redningsverdig enn en som er i livsfare pga. mangel på rettsstatlige forhold?