thomasff skrev:(Jeg gir et svært politisk svar som egentlig ikke svarer på spørsmålet), svarer Vegard Martinsen.
Men jeg er her og vil ikke stikke av, og jeg vil gjerne svare og det gjør jeg dersom spørsmålet blir stilt i en form hvor jag forstår hva som menes.
La meg heller spørre et annet spørsmål DLF må ha tenkt gjennom:
Har dere gjort en konsekvensanalyse på virkningen i samfunnet ved å kutte ned på staten og departementene; og vurdert eventuelle utilsikta skadevirkninger av dette? Hvilke tiltak skal settes inn om det finnes utilsikta skadevirkninger, helt fram til alle forstår at DLF-staten er veien å gå.
Er det et problem om Norge vil ha en komplett fri stat, og ingen andre har denne politikken, og hvilke utfordringer ser DLF isåfall her?
Norge alene fritt! Dette er jo omtrent det som var tilfellet med Hong Kong. Intet problem.
Det finnes mengdevis av eksmpler på at øket frihet gir øket velstand, og at reguleringer av nærinsglivet og overføringer fra de produktive til de uproduktive fører til fattigdom.
Ferske eksempler er Hellas og Spania og Portugal (velferdsstat), Nord-Korea (hard sosialisme), Sovjet (noe mildere sosialisme), Hong Kong (stor grad av økonomisk frihet).
Fra historien: Kina øker i velstand etter at de gikk fra sosialsime og over til noe større økonomisk frihet, Argentina gikk fra å være fritt og rikt for en ca 70 år siden til å bli et basket case, osv.
utilsikta skadevirkninger av dette? Hvilke tiltak skal settes inn om det finnes utilsikta skadevirkninger, helt fram til alle forstår at DLF-staten er veien å gå.
Det finns tilsiktede virkninger: øket velstand for alle fordi ingen vil ved tvang kunne snylte på andre.
Men hva slags skadelige virkninger skal kunne komme av frihet? Jeg kan ikke se noen. Enkelet vil protestere mot at ikke alle blir like rike like raskt, men dette er ikke et reellt problem.
Det kan oppstå visse problemer i overgangsfasen (fra ufrihet til frihet), men hvis man hadde fortsatt med ufrihet ville problemene av denne typen kommet i enda større omfang, og det ville ikke ha vært utsikter til noen bedring.