20 gode sitater fra Ayn Rand

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Re: 20 gode sitater fra Ayn Rand

Innlegg Vegard Martinsen 10 Aug 2012, 07:18

Marius Møllersen skrev: ...Jeg er som sagt ikke uenig i at økonomisk liberalisme i utgangspunktet fører til økt BNP per innbygger. Det jeg er interessert i er å se på hvor vesentlig dette har vært for å gjøre USA, liberalismen fyrtårn i lange tider, til verdens rikeste land. Vegard vil ikke bruke av sin dyrebare tid på dette, og du synes tydeligvis at jeg skal ta til takke med at folk som ikke engang deler ordbok med meg har studert dette og konkludert på vegne av menneskeheten.

Dette blir det stemmer av ved neste valg :)

I et tidligere innlegg klaget MM over at vi som et norsk parti fokuserte for lite på norske forhold og for mye på utenlandske eksempler (det var ifbm at jeg brukte eksempler fra velferdsstater som er kommet nærmere stupet enn den norske).

Nå sier han at vi neppe vil få mange stemmer fordi vi ikke vil pirioritere å gå inn i detaljer ved USAs økonomiske historie.

Vel vel.
Vegard Martinsen

Innlegg Marius Møllersen 12 Aug 2012, 18:32

Vegard Martinsen skrev:Nå sier han at vi neppe vil få mange stemmer fordi vi ikke vil pirioritere å gå inn i detaljer ved USAs økonomiske historie.

Og sier jeg at du selvfølgelig er tjent med eksempler nærmest mulig den norske virkeligheten. I noen tilfeller kan det være USA, men jeg tar gjerne imot et gorrnosk eksempel på hvordan liberalismen har ført til økonomisk vekst.
Marius Møllersen

Innlegg Vegard Martinsen 13 Aug 2012, 07:07

Marius Møllersen skrev:
Vegard Martinsen skrev:Nå sier han at vi neppe vil få mange stemmer fordi vi ikke vil pirioritere å gå inn i detaljer ved USAs økonomiske historie.

Og sier jeg at du selvfølgelig er tjent med eksempler nærmest mulig den norske virkeligheten. I noen tilfeller kan det være USA, men jeg tar gjerne imot et gorrnosk eksempel på hvordan liberalismen har ført til økonomisk vekst.

Det var elemnter av liberalisme, dvs. respekt for eiendomsrett, i politikken som ble ført av folk som Schweigaard og Stang under sist halvdel av 1800-tallet.

To siater fra Øystein Sørensen: "Det var disse to som styrte Norge i den liberalistiske glanstiden" ("Liberalismens historie i Norge - noen hovedlinjer" Artikkel i Ideer om Frihet 1982) og" ... Det eventyrlige oppsvinget i norsk økonomi i 1850-75 er velkjent" ("Anton Martin Schweigaards politiske tenkning", Universitetsforlaget 1988)
Vegard Martinsen

Innlegg Marius Møllersen 14 Aug 2012, 14:04

Vegard Martinsen skrev:Det var elemnter av liberalisme, dvs. respekt for eiendomsrett, i politikken som ble ført av folk som Schweigaard og Stang under sist halvdel av 1800-tallet.

Det har du sikkert rett i. Uten at det er egnet til å overbevise om at høy grad av økonomisk liberalisme er den viktigste årsaken til at visse land er mer velstående enn andre.
Marius Møllersen

Forrige

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester