hytteteppe skrev:Onarki skrev:Husker du fra skolen når man skulle lære seg for eksempel matematikk? Da var det noen som bare pugget formler og ikke hadde noen forståelse. Andre derimot hadde genuin forståelse og trengte ikke på samme måte å pugge formler. Vel, det er akkurat det samme i fysikk også. Mye av den moderne fysikken dreier seg om å pugge formler, og enda verre: de har helt gitt opp muligheten for noe bedre enn dette. Pugging er det beste mennesket kan oppnå, mener de.
Du har jo et poeng her, men siden du husker skolematematikken så godt, så husker du kanskje også at det er slik i matematikken at noen setninger kan bevises, mens andre må man bare ta som aksiomer.
Som Vegard påpeker er det ingenting galt med aksiomer, men du uttrykker indirekte og ubevisst her en holdning til aksiomer som gjenspeiler ditt filosofiske fundament og som skiller seg radikalt fra Ayn Rands ståsted. La meg forklare: et aksiom er startpunktet, basen som en bygger sitt kunnskapsnettverk på. All kunnskap er avhengig av aksiomene. Aksiomene utgjør derfor
episenteret for kunnskap, utgangspunktet hvor all kunnskap får sin gyldighet fra. Ut fra dette episenteret kan vi utvide vår kunnskapet i stadig større sirkler og tilegne oss stadig mer kunnskap. Enig så langt? Vel, spør deg nå selv hva konkret dette episenteret er i DITT verdensbilde (det samme som Einstein og moderne fysikere) og spør deg hva som er episenteret i VÅRT verdensbilde.
Einstein tok lyshastighetens konstanthet som et aksiom og utledet sin teori ut fra dette. Han startet altså med aksiom der ute i universet, utenfor oss selv. Episenteret er noe der ute i universet. For Ayn Rand derimot (og Harriman, Peikoff, meg selv etc.) tar alle aksiomene utgangspunkt
i individet. Episenteret for all kunnskap er individet og dets erfaring av virkeligheten. Ut fra dette synet er kunnskap åpen mot verden og ekspanderer stadig lenger utover i universet. Ja, det finnes en frontlinje (frontier) mot det ukjente, men dette anses som en midlertidig begrensning som kan overvinnes gjennom videre ekspansjon av kunnskapen. Ved å starte med noe utenfor oss selv som aksiom derimot (Gud, konstant lyshastighet etc.) inntar man motstatt holdning. Kunnskap KAN ikke ekspanderes utenfor de valgte aksiomene. (Guds veier er uransaklige etc.) Dette gjenspeiler en oppgitthet i forhold til hva vi kan vite og resultatet er at man i stedet for å lete etter empiriske måter å ekspandere kunnskap på leter man i stedet etter mer sofistikerte beskrivelser av frontlinjen.