subjektivitet vs objektivitet

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Re: subjektivitet vs objektivitet

Innlegg streetsmart 02 Jan 2013, 20:38

Vegard Martinsen skrev:
Anngående spøkelser, liv etter døden eller overnaturlige evner. Kan det være at man mangler noen metoder for å dokumentere snåsamannen og healingfolks evner? Det er jo mange som vil påstå at de har observert virkeligheten i fra snåsamannen som har healet dem. Eller er det slik at dere nekter å være åpen for at det vi ikke kan bevise i dag ikke finnes?

Slike ting har vært gjenstand for omfattende videnskapelige undersøkelser i mer enn 100 år, og man har ikke funnet noe som tyder på at slike fenomener/evner finnes.

Kunne man ikke sagt det samme om at jorda var rund, eller at vi var den eneste planeten? Folk studerte jorda og himmelen i mer enn hundre år uten at de fant riktige fakta på dette.

Men hva med folk som mener de ser spøkelser? Hvordan skal de kunne forholde seg til virkeligheten når det de ser ikke er virkelig? Bør de legge seg inn på psykiatrisk? Er de så flinke til å bruke fantasien?

Jeg har en onkel som bor på en gård hvor både han og kona hans mener det spøker. For noen år siden kom den da 3-4 år gamle dattera deres løpende ned i fra loftet livredd fordi hun hadde sett en mann med sår på en finger og beskrivelsen av utseendet ellers var veldig lik slik oldefaren hennes som bodde der før så ut. Oldefaren hadde kuttet av fingeren på en sag når han levde. Hvordan kan et lite barn lyge om dette? Jeg vet at barn kan fantasere, men når beskrivelsen på oldefaren min passet så bra må jeg spekulere. Jeg synes det er vanskelig å være så skråsikker på at noe ikke eksisterer når noen folk er så sikker på å ha sett det. Ser man historisk på ulike hendelser er det jo hele tiden nye ting vi oppdager. jeg kan heller ikke bevise at spøkelser ikke eksisterer.
streetsmart

Innlegg carl 02 Jan 2013, 21:32

streetsmart skrev:Men hva med folk som mener de ser spøkelser? Hvordan skal de kunne forholde seg til virkeligheten når det de ser ikke er virkelig? Bør de legge seg inn på psykiatrisk? Er de så flinke til å bruke fantasien?

Man bruker fornuft til å luke ut rare ting fra sansene.

Jeg har en onkel som bor på en gård hvor både han og kona hans mener det spøker. For noen år siden kom den da 3-4 år gamle dattera deres løpende ned i fra loftet livredd fordi hun hadde sett en mann med sår på en finger og beskrivelsen av utseendet ellers var veldig lik slik oldefaren hennes som bodde der før så ut. Oldefaren hadde kuttet av fingeren på en sag når han levde. Hvordan kan et lite barn lyge om dette? Jeg vet at barn kan fantasere, men når beskrivelsen på oldefaren min passet så bra må jeg spekulere. Jeg synes det er vanskelig å være så skråsikker på at noe ikke eksisterer når noen folk er så sikker på å ha sett det. Ser man historisk på ulike hendelser er det jo hele tiden nye ting vi oppdager. jeg kan heller ikke bevise at spøkelser ikke eksisterer.

Med grunnleggende kjennskap til statistikk og såkalte "cognitive bias" som mennesket har er slike historier som regel ikke så imponerende. På akkurat dette området har forøvrig skeptikerbevegelsen gjort en grei jobb med å tilbakevise mange fantastiske påstander. Les f.eks. noe av Michael Shermer eller James Randi
carl

Innlegg simon 02 Jan 2013, 22:07

Jeg kjenner (kjente) _mange_ som sier(sa) de har sett skrømt og underjordiske. Ingen av disse prøvde å få noen oppmerksomhet eller var upålitelig på noe vis. De så de så og svarte hvis noen spurte. Hva nå enn disse fenomene var, kan de ikke forklares med løgn, fanteri eller oppmerksomhetssøken.
Jeg tror det ville være interessant å finne ut av hva det kan være, uten at jeg dermed tror på nissen.
simon

Innlegg Vegard Martinsen 03 Jan 2013, 06:47

streetsmart skrev:
Vegard Martinsen skrev:
Anngående spøkelser, liv etter døden eller overnaturlige evner. Kan det være at man mangler noen metoder for å dokumentere snåsamannen og healingfolks evner? Det er jo mange som vil påstå at de har observert virkeligheten i fra snåsamannen som har healet dem. Eller er det slik at dere nekter å være åpen for at det vi ikke kan bevise i dag ikke finnes?

Slike ting har vært gjenstand for omfattende videnskapelige undersøkelser i mer enn 100 år, og man har ikke funnet noe som tyder på at slike fenomener/evner finnes.

Kunne man ikke sagt det samme om at jorda var rund, eller at vi var den eneste planeten? Folk studerte jorda og himmelen i mer enn hundre år uten at de fant riktige fakta på dette.

De hadde riktige fakta, problemet var at de foretok slutninger de ikke hadde logisk grunlag for: selv om man kan se at horisontren er rett så er det feil å slutte fra dette at jorden er flat: den lille delen man kan ser av en stor kules horisont ser flat ut ...

Men hva med folk som mener de ser spøkelser? Hvordan skal de kunne forholde seg til virkeligheten når det de ser ikke er virkelig? Bør de legge seg inn på psykiatrisk? Er de så flinke til å bruke fantasien?

De bør ta med et filmkamera og filme det de ser.

HVvs filmen ikke viser noe så var det innbildning.

Jeg har en onkel som bor på en gård hvor både han og kona hans mener det spøker. For noen år siden kom den da 3-4 år gamle dattera deres løpende ned i fra loftet livredd fordi hun hadde sett en mann med sår på en finger og beskrivelsen av utseendet ellers var veldig lik slik oldefaren hennes som bodde der før så ut. Oldefaren hadde kuttet av fingeren på en sag når han levde. Hvordan kan et lite barn lyge om dette?

De bør filme dette. Barn kan også overhøre samtaler som voksne ikke vet at de hører, og da kan de snappe opp ting.

Jeg vet at barn kan fantasere, men når beskrivelsen på oldefaren min passet så bra må jeg spekulere. Jeg synes det er vanskelig å være så skråsikker på at noe ikke eksisterer når noen folk er så sikker på å ha sett det. Ser man historisk på ulike hendelser er det jo hele tiden nye ting vi oppdager. jeg kan heller ikke bevise at spøkelser ikke eksisterer.

Standarden må være videnskapelige undersøkelser, og ingen av disse (og mange slike er blitt foretatt) har funnet noe osm helst.
Vegard Martinsen

Innlegg Vegard Martinsen 03 Jan 2013, 06:49

simon skrev:Jeg kjenner (kjente) _mange_ som sier(sa) de har sett skrømt og underjordiske. Ingen av disse prøvde å få noen oppmerksomhet eller var upålitelig på noe vis. De så de så og svarte hvis noen spurte. Hva nå enn disse fenomene var, kan de ikke forklares med løgn, fanteri eller oppmerksomhetssøken. ...

Nei, de lyver ikke, men de innbiller seg at de ser ting som ikke er der.
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest