Stoltenberg om begreper

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Stoltenberg om begreper

Innlegg nico 08 Jan 2013, 15:15

Fra artikkelen http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 85633.html

Statsministeren blir bedt om å kommentere "Språkrådets kåring av ‘naving’ til Årets ord i 2012."

«Jeg har ikke tenkt å mene noe om begreper. Min oppgave er ikke å ha mange meninger om ord. Min oppgave er å mene noe om hva som faktisk skjer.»

«Virkeligheten er viktigere enn ord.»

Kronikken tar for seg andre ord og utrykk som benyttes flittig av politikere, særlig på venstresiden. Jeg har sjelden sett at journalister i det hele tatt har tatt opp temaet, og det er interessant å se hvordan Stoltenberg svarer når han skal kommentere begrepet "naving". Han hadde nok ikke hatt slik vegring hadde han blitt spurt om å kommentere begrepet "sosial dumping" o.l (som er nevnt i kronikken). Konsepter og begrepsformasjon er essensielt for hvordan man forstår virkeligheten; at Stoltenberg avfeier temaet er symptomatisk, og ikke overraskende når vi ser på kulturen i Norge. Det hadde vært forfriskende om temaet ble mer aktualisert av journalister, man skulle jo tro at de var mer interessert i språket som sådan, men det hjelper vel ikke når man skriver for en kultur dominert av relativisme og subjektivisme.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Lærerne sliter med å forstå læreplanene

Innlegg nico 08 Jan 2013, 21:30

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 86218.html

Artig nok er det en artikkel om hvordan tåkete begreper har blitt til hodebry for lærere som skal forsøke å forstå lærerplanene. Byråkratene foretrekker vage begreper, men desverre så er det slik at uten klare begreper er presis kunnskap umulig, så dermed oppstår det forvirring. Lærerne bruker mange timer på å sitte i møter for å bli enige om hva lærerplanen faktisk sier.

Siden dette gjelder byråkrater er vel motivasjonen at de skal beskytte seg selv mot kritikk også, så man kan alltid tøye begrepene til å mene noe annet enn hva lærerene har tolket dersom det skulle komme kritikk av planen. Dette er noe som gjennomsyrer hele den offentlige sektoren, så akkurat denne saken er kanskje ikke spesiell, men det er synd for de som blir tvunget til å gå på den offentlige skolen og må følge "planen".

Aftenposten.no skrev torsdag om høgskolelektor Tarjei Helland. Han ledet arbeidsgruppen som kom med forslag til revidering av læreplanen i samfunnsfag. Men etter at forslaget gikk noen runder i byråkratiet mener Helland at det var blitt så dårlig at han ikke lenger kan stå inne for det.

Ifølge Helland, ble deler av læreplanen ødelagt fordi byråkratene legger mer vekt på språk enn innhold.

Aftenposten.no har snakket med flere lærere som forteller at læreplanene er så generelle at de bruker lang tid på å tolke dem.

- Det har gått forferdelig mange timer på skolene og rundt i hjemmene til norske lærere til å tolke hva de mener, sier engelsklærer på barneskolen Bjørn Sigurd Hjetland.

Det er ikke bare lærerne som sliter med å forstå læreplanene. Fagbladet Utdanning meldte på nett forrige uke at høringsnotatet for norskfaget har et så vanskelig språk at selv Språkrådet har problemer med å forstå ordbruken.

- Den er for svevende, abstrakt og urealistisk. Den er vel nesten ikke beregnet på vanlige folk. Det er noen voldsomme formuleringer der. Jeg tror mange som ikke jobber i skoleverket faller av når de ser læreplanene. Det er trist, for jeg vil gjerne ha elever og foreldre med meg og at de skal forstå plandokumentene på samme måte som jeg gjør, sier han.

På toppen av det hele ser det ut til å være full enighet om problemet, selv helt oppe i utdanningsdirektoratet, men tilsynelatende er det lite å gjøre med det.

Innholds- og utviklingsdirektør i Utdanningsdirektoratet Erik Bolstad Pettersen er enig i at dagens læreplaner er for uklare.

-Jeg er enig i at det er behov for tydeligere og mer anvendelige læreplaner. Det er hovedhensikten med revisjonen vi er midt oppe i. I noe grad er læreplanene – særlig for norskfaget – også nokså overlesset og har veldig høye ambisjoner, sier han.

- Er det ikke da paradoksalt at Tarjei Helland reagerer som han gjør?

- Du vil aldri få full enighet i en så stor prosess med så mye engasjement og faglighet, sier han.
You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Re: Stoltenberg om begreper

Innlegg thomasff 09 Jan 2013, 16:47

Forstår jeg det rett når DLF ikke vil ha en læreplan.

Det er opp til hver enkelt skole hva som læres bort?
thomasff

Innlegg simon 09 Jan 2013, 18:08

Ja.

Skolens læreplan vil være en del av kontrakt mellom skolen og deres kunder, som må følges på lik linje med andre kontrakter.
simon

Innlegg thomasff 09 Jan 2013, 22:24

Jeg vil anta at denne blir ganske generell, for å tilfredsstille manges behov. For å kunne konkurrere om elevene, mener jeg.
thomasff

Innlegg Onarki 10 Jan 2013, 19:02

thomasff skrev:Jeg vil anta at denne blir ganske generell, for å tilfredsstille manges behov. For å kunne konkurrere om elevene, mener jeg.

Ikke nødvendigvis. Noen ønsker å være veldig spesialisert og spisset, mens andre er rundere, avhengig av forretningsmodellen.
Onarki

Innlegg Bjørn Breivik 30 Jan 2013, 21:35

thomasff skrev:Forstår jeg det rett når DLF ikke vil ha en læreplan.

Det er opp til hver enkelt skole hva som læres bort?

Og godt er det at et politisk parti ikke blander seg inn i dette.

Den norske offentlige skolen jeg gikk på var fryktelig.. Vi hadde 1 time med Naturhistorie (evolution) men kristendomsundervisningen og den f*** blokkfløyta skulle pugges. Det vil nok dukke opp udugelige private skoler også (kristen/islam) og det er synd for de småungene, men det skal ikke mye til for å slå sosialistfabrikken
Bjørn Breivik

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester