Formildende omstendigheter for straffeutmåling

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Formildende omstendigheter for straffeutmåling

Innlegg CareBear 06 Mar 2013, 14:44

Hvis jeg ikke tar helt feil, vil det i enkelte land/stater være formildende på straffeutmålingen at man kan dokumentere omstendigheter som tilsier at man burde bli ilagt mildere straff. Jeg antar dette er noe som DLF ønsker å videreføre? F.eks. om noen gjør en straffbar handling i søvne.

Hva da om jeg kan bevise at det er hjernefeil hos en massemorder/seriemorder, skal han bli ilagt mildere straff? Når man allerede nå, rent logisk, kan dra konklusjonen at man i utgangspunktet må ha noen feil ved hjernen for å gjennomføre slike handlinger. Hva da når jeg kan bevise dette? En kur kan være med å redusere behovet for oppfølging i fremtiden (og redusere behovet for å skjerme den kriminelle fra samfunnet), men vil bevisførelse som leder mot at personen hadde mindre eller manglende sperrer for å gjennomføre handlingene som man er tiltalt for?
SondreB - www.sondreb.com
Working towards Singularity
Brukerens avatar
CareBear

Re: Formildende omstendigheter for straffeutmåling

Innlegg Vegard Martinsen 07 Mar 2013, 07:35

CareBear skrev:Hvis jeg ikke tar helt feil, vil det i enkelte land/stater være formildende på straffeutmålingen at man kan dokumentere omstendigheter som tilsier at man burde bli ilagt mildere straff. Jeg antar dette er noe som DLF ønsker å videreføre? F.eks. om noen gjør en straffbar handling i søvne.

Hva da om jeg kan bevise at det er hjernefeil hos en massemorder/seriemorder, skal han bli ilagt mildere straff? Når man allerede nå, rent logisk, kan dra konklusjonen at man i utgangspunktet må ha noen feil ved hjernen for å gjennomføre slike handlinger. Hva da når jeg kan bevise dette? En kur kan være med å redusere behovet for oppfølging i fremtiden (og redusere behovet for å skjerme den kriminelle fra samfunnet), men vil bevisførelse som leder mot at personen hadde mindre eller manglende sperrer for å gjennomføre handlingene som man er tiltalt for?

Vi er åpne for slikt.

Fattigdom og vond barndom skal dog ikke være noe formildende omstendighet i vanlige sammenhenger.

Men hvis du som barn er blitt terrorisert av NN, og du som voksen har forsøkt å trekke ham for retten og dette ikke har vært mulig og du da gjør noe mot NN, så kan en slik bakgrunn være formildende.
Vegard Martinsen

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester