Rettigheter i krig

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Rettigheter i krig

Innlegg Cragfarm 07 Apr 2013, 03:49

Jeg hørte nylig på et foredrag av Yaron Brook, og stusset litt på følgende sitat: "The citizens of enemy regimes [...] have no rights."

Vil dette si at når vestlige soldater i enkelte tilfeller har overfalt og voldtatt kvinner de har kommet over i landene de har kriget i, så er det feil å si at det er overgrep/rettighetskrenkelser?
Cragfarm

Re: Rettigheter i krig

Innlegg Vegard Martinsen 07 Apr 2013, 06:13

Vil dette si at når vestlige soldater i enkelte tilfeller har overfalt og voldtatt kvinner de har kommet over i landene de har kriget i, så er det feil å si at det er overgrep/rettighetskrenkelser?

I slike tilfeller initierer de tvang, og dette er svært grove overgrep og er helt uakseptabelt. Men å initiere tvang er ikke alltid det samme som å krenke rettigheter.

"Å initiere tvang" er en handling som omfattes av moralteorier, men "å krenke rettigheter" hører inn under politikken.

Rettigheter har man først når man har et organisert samfunn med et lovverk som definerer hva som er rettigheter og hvordan de krenkes, og man har et rettssapparat som effektivt tar seg av de som initierer tvang.

(Vi har diskutert dette mange ganger tidligere på dette forum, og jeg sier dette ikke fordi jeg forventer at alle skal lese igjennom alle gamle tråder, men for å si at vi er kjent med problemstillingen.)
Vegard Martinsen

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest