Etter min mening er det moralsk høyverdig å stjele fra de rike for å gi til mennesker som ikke klarer å livnære seg selv. De rike bør ikke selv kunne velge om de vil hjelpe de som ellers ville sulte. Er dere enige?
Frode
Rounin skrev:
Det er for det første feil at de ville sulte med mindre man stjal fra de rike for å hjelpe dem.
Frode skrev:Rounin skrev: Det er for det første feil at de ville sulte med mindre man stjal fra de rike for å hjelpe dem.
Uenig. Noen mennesker er ikke i stand til å brødfø seg selv. Sånn vil det alltid være. Derfor må vi gå sammen om å rane de produktive.
Vegard Martinsen skrev:
For det første vil svært mange være med på å hjelpe de som ikke kan brødfø seg selv.
Frode skrev:Vegard Martinsen skrev:
For det første vil svært mange være med på å hjelpe de som ikke kan brødfø seg selv.
Selvsagt. Men dersom frivillig hjelp ikke er nok til å brødfø de vanskeligstilte så må vel det mest moralske være å gå sammen om å rane de produktive?
Frode skrev:DLF sitt standpunkt er vel at produktive mennesker må få lov til å velge selv om de ønsker å bidra med hjelp de fattige eller ikke. Er det riktig forstått?
Er DLF villig til å la fattige mennesker dø fremfor å rane de produktive?
Vegard Martinsen skrev:Er DLF villig til å la fattige mennesker dø fremfor å rane de produktive?
Dette er en feil formulering, den forutsetter at staten har som legitim oppgvave å hjelpe de fattige.
DLF vil at staten ikke skal initere tvang, uansett påskudd. Gjør den det, vil man ende opp med et samfunn hvor alle er fattige.
Frode skrev:Så vidt jeg kan forstå må det bety at staten heller bør la fattige dø enn å rane de produktive.
Så vidt jeg kan forstå må det bety at staten heller bør la fattige dø enn å rane de produktive. Er det det du mener?
Vegard Martinsen skrev:
Men hvis folk sulter, og få eller ingen frivillig gir dem mat, vil det heller ikke være noe flertall som kan bestemme at staten skal gi folk mat: staten gjør det folk flest vil at den skal gjøre.
Frode skrev:Poenget mitt er å få frem at det ikke er noe umoralsk med tvangsmessig omfordeling av ressurser.
Frode skrev:La oss si at et samfunn består av tre personer (A, B og C) der A er produktiv og har mer enn han trenger mens B og C er uproduktive og sulter. A er imidlertid ikke villig til å gi B og C noe frivillig. B og C går derfor sammen om å tvinge A til å gi av sine ressurser. De fleste vil vel være enig i at B og C opptrer moralsk?
Frode skrev:I et annet samfunn bestående av tre personer (A, B og C) er det to produktive personer (A og B) som har mer enn de trenger pluss en person (C) som er uproduktiv og sultende. A vil ikke frivillig hjelpe C, men B vil hjelpe C. B og C bestemmer seg for å gå sammen med om å tvinge A til å bidra med hjelp til C. Dette må vel være moralsk av B og C?
Frode skrev: Poenget mitt er å få frem at det ikke er noe umoralsk med tvangsmessig omfordeling av ressurser....
A er produktiv og har mer enn han trenger
De fleste vil vel være enig i at B og C opptrer moralsk?
Vegard Martinsen skrev:
Å si at staten har rett til å gjøre ham til slave med det påskudd at noen mennesker sulter er da helt ødeleggende for ham.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester