Sam Harris – Free Will (fri vilje finnes ikke)

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Sam Harris – Free Will (fri vilje finnes ikke)

Innlegg streetsmart 04 Aug 2014, 18:22

Hei, jeg har hørt en del på Sam Harris I det siste, og han argumenterer fantastisk i mot religion. Han ser ut til å være en intelligent mann, og har mange gode ideer. Han har blant annet en bok som heter lying, som argumenterer på en veldig lik måte som Ayn Rand om hvorfor ærlighet er en dyd. Nå har jeg lest en bok av han som er rene motsetningen til Ayn Rand hvor han påstår at fri vilje ikke eksisterer. Jeg har plukket ut noen sitater som argumenterer i mot fri vilje, og lurer på om du har noen gode motargumenter.

“1. A four-year –old boy was playing with his father’s gun and killed a young woman. The gun had been kept loaded and unsecured in a dresser drawer.
2. A 12- year- old boy who had been the victim of continual physical and emotional abuse took his father’s gun and intentionally shot and killed a young woman because she was teasing him.
3. A 25 year old man who had been the victim of continual abuse as a child intentionally shot and killed his girlfriend because she left him for another man.
4. A 25 year old man who had been raised by wonderful parents and never abused intentionally shot and killed a young woman he had never met “ just for the fun of it. “
5. A 25 year old man who had been raised by wonderful parents and never abused intentionally shot and killed a young woman he had never met “just for the fun of it.” An MRI of the man’s brain revealed a tumor the size of a golf ball in his medial prefrontal cortex ( a region responsible for the control of emotion and behavioural impulses). “
(50)

I følge Sam Harris var det ingen av disse menneskene som handlet av fri vilje, men deres bakgrunn og følelser der og da var det som forårsaket handlingen deres. Han sier at hjernen har allerede bestemt seg for hvilket valg den skal ta før vi har bearbeidet valget kognitivt i våre egne tanker:

The physiologist Benjamin Libet famously used EEG to show that activity in the brain’s motor cortex can be detected som 300 milliseconds before a person feels that he has decided to move. “

“The experimenters found two brain regions that contained information abot which button subjects would press a full 7 to 10 seconds before the decision was consciously made. More recently, direct recordings from the cortex showed that the actrivity of merely 256 neurons was sufficient to predict with 80 percent accuracy a person’s decision to move 700 milliseconds before he became aware of it.”
“your brain has already determined what you will do. You then become conscious of this “decision” and believe that you are in the process of making it.” (9)

“I cannot decide what I will next think or intend until a thought or intention arises. What will my next mental state be? I do not know – it just happens. Where is the freedom in that” (9)

Negative med fri vilje

“Consider what It would take to actualy have free will. You would need to be aware of all the factors that determine your thoughts and actions, and you would need to have complete control over those factors.” (13)

How can we be free as conscious agents if everything that we consciously intend is caused by events in our brain that we do not intend and of which we are entirely unaware? We can’t. To say that “my brain” decided to think or act in aprticular way, wether consciously or not, and that this is the basis for my freedom (25)

“That we are free to interpret and reinterpret the meaning of our lives. You can consider your first marriage, which ended in divorce, to be a failure, or you can view it as a circumstance that caused youi to grow in ways that wer crucial to your future happiness. Does this freedom of interpretation require free will? No, It simply suggest that different ways of thinking have different consequences.

“It is imposible for me to know the cause of either choice. Either is compatible with my being compelled by the laws of nature or buffered by then winds of chance; but neither looks, or feels like freedom. Rabbit or elephant? Am I free to decide that “elephant” is the better word when I just do not feel that it is the better word? Am I free to change my mind? Of course not. It can only change me.”

Han prater om en filosofi som han kaller compatibilist som har troen på fri vilje. Er Ayn Rand en compatibilist? Han nekter ikke på at en slik frihet kan kalles fri vilje og at man er fri fra at noen andre tar valgene, men han mener det er en illusjon at vi kan stå helt ansvarlig for våre valg.

“Compatibilist claim that a person is free as long as he is free from any outer or inner complsuions that would prevent him from acting on his actual desires and intentions. If you want a second scoop of ice cream and no one is forcing you to eat it, then eating a second scoop is fully demonstrative of your freedom of will. (16)

Setter pris på å få noen argumenter som taler for fri vilje. Jeg synes det er trist om hjernen min allerede skal ha tatt alle valgene jeg tar i livet, og jeg ikke kan være med på å forme mitt eget liv
streetsmart

Re: Sam Harris – Free Will (fri vilje finnes ikke)

Innlegg Rounin 05 Aug 2014, 18:36

Såvidt jeg har forstått det, så trodde Rand ikke på determinisme overhodet, og Objektivister generelt gjør det heller ikke.
Jeg har ingenting å tilføye hva gjelder det øvrige du spør om, da jeg selv er agnostisk til spørsmålet om determinisme, men vi har hatt noen diskusjoner om det på forumet, som kanskje kan være interessante.
Ellers oppfordrer jeg deg til å se på det Rand, Peikoff og andre Objektivister har skrevet og sagt om temaet. Det er kanskje ikke det temaet det snakkes mest om, men det dukker opp fra tid til annen.
Brukerens avatar
Rounin

Re: Sam Harris – Free Will (fri vilje finnes ikke)

Innlegg Vegard Martinsen 09 Des 2014, 06:46

Fri vilje er den enkeltes evne til å styre sine tanker, sitt fokus. At man kan gjøre dette er direkte observerbart ved introspeksjon.

Dette er et tema vi har diskutert svært mye på dette forum, og man kan finne trådene ved et søk. Om man vil gjøre dette er opp til ens eget valg ....
Vegard Martinsen

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester