Svake mennesker ønsker å hjelpe for å føle seg sterk?

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Svake mennesker ønsker å hjelpe for å føle seg sterk?

Innlegg streetsmart 28 Jul 2015, 22:45

Hei, jeg legger merke til at mange personer, som gjerne ikke er så sterke personer selv har et behov for å føle seg betydningsfulle. Jeg ser at det er gjerne de som roper rasister. Tar Islam, katter, hunder, dyr og andre grupper i mindre tall, eller som de synes er svake i forsvar. Dette synes jeg kan være et argument for et liberalistisk frivillighetssystem. Det virker som grunnen til at de tar disse gruppene i forsvar, er fordi de føler seg bedre selv. Jeg ser ofte at det er folk som har litevenner, eller som kanskje ikke har barn, som søker å stå opp for dyrevelferd, miljøet, ikke spis mat og vær vegeterianer. Vet dere om det finnes noen forskning på det psykologiske aspektet med å hjelpe for å føle seg bra selv. Hjelpe de svake for å føle seg verdiful og bedre selv? At de svake søker en enda svakere gruppe for å føle seg bra? Får vi barn for det psykologiske aspektet med å føle oss betydningsfulle å hjelpe noen som er helt hjelpesløs?

Noe annet interessant er at jeg tror det finnes mange som donerer penger til katter og hunder uten hjem, eller tar på seg omsorg for dyr på gata. Hvis det er det, tror jeg ikke det ville vært et stort problem for slike mennesker å hjelpe mennesker i nød, hvis det hadde vært et problem i nabolaget deres. Noen som har statistikk på hvor mye det går på donasjoner til kattevelferd i verden? Kattevelferd i Norge?
streetsmart

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester