Lyst til å delta på podcast intervju over skype?

Diskusjon om psykologi, epistemologi og metafysikk (fri vilje, begrepsdannelse, o.l.).

Lyst til å delta på podcast intervju over skype?

Innlegg streetsmart 12 Aug 2015, 21:12

Hei, jeg holder på å lage en egen podcast, og ser etter interessante personer. Jeg har ikke lagt ut noen av episodene enda, men har fire intervju som er ferdig. De tre første episoden handler mest om trøndere som jeg kjenner som er god i noe, og jeg prater litt i rundt personligheten og kvalitetene deres. Den fjerde episoden var med Onar Åm, og det ga veldig mersmak. Vi pratet om filosofi og egoisme som filosofi. I første omgang har jeg lyst til å prate om Ayn Rand sin filosofi på individuelt nivå, og ikke prate så mye om politikk. Dette med en tanke på å få folk interessert i tankene. Hvis det gir praktiske råd for hvordan de kan leve et bedre liv, tror jeg mange kan bli interessert. Temaet i podcasten er ikke liberalisme, men jeg har lyst til å bringe bevisstheten i mot frihet og gode filosofier å leve etter i sitt eget liv.

Tema: filosofi, ideologier, historie, historiske viktige personer, hvordan leve et lykkelig liv? sosiale egenskaper, sosiale egenskaper som kreves i dagens samfunn, hvordan være en god leder/arbeider, hvordan diskutere, hvordan si i fra til folk, suksess, sosiale medier, markedsføring av seg selv, barneoppdragelse. Hvordan lærer man filosofi til barn? Hvordan irettesetter man barn uten å bruke tvang. Hvordan la barn velge selv? Hvordan straffer man barn? Hvordan lærer man til barn? Skole og lærerrollen, hvordan gjøre skolen bedre?

Noen spørsmål jeg synes er interessante, eller ønsker å lære mer om

Hvorfor bør filosofi være et fag i skolen? Hvordan er en god måte å ha filosofi på i skolen? For barneskole, ungdomsskole og videregående. Hvilke tema burde vært med, og hvilke filosofer?

Er det noen som kjenner til historiske personer som har levd et egoistisk liv, og som har kjempet for frihetens sak i gjennom historien. Hva kan vi lære av denne personen i dag?

Jeg har også noen historiske personer jeg har interesse av å prate om. Hvis noen kan noe om disse og hva kan vi lære og ikke lære, misoppfattelser, hvilken innflytelse, tanker og handlinger var viktige?
Seneca, Marcus Aurelius, Aristoteles, Socrates, Platon, Thomas Jefferson, Benjamin Franklin, Karl Marx, Margareth Tatcher, Flere forslag tas i mot.

Jeg har også lyst til å prate om historiens bruk av tvang og vold. Samfunn med mer frihet. Eks Hellas i antikken. Hva gikk galt i Hellas, hva gjorde de bra? Det samme med Roma, Amerika

Jeg har også lyst til å ta for meg forskjellige filosofier. Gå til angrep på en filosofi, men også spørre hva er bra? Hva er ikke bra med kommunismen, sosialdemokratiet, stoicisme, liberalisme.
Hvordan får lederen/filosofen folket til å tro på denne ideologien?

Etterhvert har jeg lyst til å prate om politikk.

Idiotiske forbud i dag

Forbud som prostitusjon, narkotika, søndagsåpne butikker, ølsalg etter klokka 20.
Hvorfor dette er feil filosofisk, og hvilke positive effekter kunne vi hat om det var lovlig? Hvilke negative effekter skjer med et forbud?

Liberalisme

Hvis jeg skal diskutere liberalismen er det tre punkter jeg synes det er viktig å prate om, og som jeg synes har fungert i et vennlig lag, når folk spør meg om politikk. .

Hvilke velferdsgoder må bestå lengst mulig og er viktigst i dag?

Jeg er av den tro at liberalismen må ha en overgangsfase. Derfor er jeg interessert i å finne ut hvilke skatter og tiltak som er viktig å bevare lengst mulig, og som må vente en god stund før vi kan kutte de ut.
Hvilke skatter kan kuttes ut rimelig raskt uten at det har en stor innvirkning på befolkningen?

2. Ikke vær for uhøfflig.
Er det riktig måte å kalle de parasitter og voldsmenn?, og være uhøflig i tonen til de som handler i sitt beste forsøk på å få til en bedre verden? De fleste er ikke voldsmenn, de er bare ikke klar over at de støtter vold. Det er vanskelig å gjøre noen til fiender, og så få dem på laget etterpå.

3. Bruk samme logikk og språk som de bruker i mot oss. Hva med de fattige?

De vil i stedet for å hjelpe de fattige sette opp opera, sponse kunstnere, musikere, fotballbaner, hoppbakker, friidrettsanlegg, balett, skuespillere, journalister, kirker, moskeer,

Intervjuet tar fra 30 min- 1 t og 30 min.
send meg en pm om du er interessert i å delta og hva du har lyst til å prate om. Hvis du vet om noen som kan være interessert og dyktig, så send meg gjerne navnet deres, så tar jeg kontakt selv.
streetsmart

Gå til Grunnleggende ideer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester