"Aksjeselskap" i utlandet

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Innlegg Arild Holta 04 Nov 2006, 02:43

Har flere ganger kommet over reklame fra advokatfirma om aksjelignende selskap i England. En gang så jeg reklame for noe lignene i et av de baltiske land.

Da dere er FOR nedsettelse av skattene dramatisk, vil jeg tro at slikt er av interesse. Slikt kan virke pressende (nedover) på skattenivået i Norge.

Det virker være store skattemessige fordeler. Det i det baltiske landet har jeg ikke funnet igjen senere.

Det skulle vistnok ikke være nødvendig med en "høy" aksjeinnbetaling, som i Norge. Videre skal det være mulig å jobbe i Norge.

Prisen skal være en plass rundt kr 10000. Det er jo absolutt ikke all verden...

Arbeidsinnsattsen/inntekt kan gå inn i det utenlandske firma. På den måten slipper man å skatte for arbeidsinnsattsen (som lønnsmottaker).

Dette synes jeg er en flott måte å "straffe" myndigheter for sin utsuging av initiativ. :)

Korriger meg gjerne om jeg har misforstått. :wink:
http://r-b-v.net - Redd Barna Våre
Vern barna fra et omsorgsfascistisk barnevern!
(ps: Er ofte uenig med objektivister og "DLF'er". Men DLF er trolig beste parti i "partijungelen"?)
Brukerens avatar
Arild Holta

Innlegg QIQrrr 04 Nov 2006, 03:04

Du tenker på et såkalt NUF-selskap. DNOF er et NUF.

Det er ikke riktig at man kan dra overskudd ut av landet uten å skatte. Som du korrekt påpeker er det ikke nødvendig med aksjekapital. Man er ikke revisjonspliktig forutsatt en årlig omsetning under 5 millioner.

Myndighetene (og revisorforeningen) liker ikke NUF-selskaper. Et forslag om revisjonsplikt ble i år fremlagt, men er ikke innført. Derimot er alle NUF pliktig til å sende inn årsregnskap, dette er nytt av året.

Jeg vil ikke anbefale å registrere morselskap i UK. Registrerer du på Seychellene så slipper du unødvendige meromkostninger og rapporteringsplikter.

Mer om dette her:

http://www.grunder.as/
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Arne Karlsen 04 Nov 2006, 15:54

QIQrrr skrev:Derimot er alle NUF pliktig til å sende inn årsregnskap, dette er nytt av året.

Til foretaksregisteret? Man måtte vel uansett levere dette til likningsmyndighetene?

QIQrrr skrev:Jeg vil ikke anbefale å registrere morselskap i UK. Registrerer du på Seychellene så slipper du unødvendige meromkostninger og rapporteringsplikter.

Er verdiene like sikre på Seychellene som i UK? Hva hvis myndighetene bestemmer seg for å nasjonalisere selskapet ditt?
Per Arne Karlsen

Innlegg simon 04 Nov 2006, 16:36

Jeg vil generelt advare mot å tilpasse seg eksisterende skatteregler i for stor grad. Viljen blant sosialistiske finansministere er meget stor til å ødelegge mulighetene for fortjeneste, og har demonstrert stor handlekraft.

Delingsmodellen, som ble innført med entusiastisk støtte fra Høyre, var utrolig kompleks og svært få forstod hvordan den virket. Sentrale politikere i AP sa rett ut at de ikke hadde forstått hva modellen innebar. (Dramatisk skatteskjerpelse for privateeide sselskaper).
Tilpassningen dengang besto i å gi bort aksjer til personer utenfor den indre familie, som man forhåpentligvis kunne stole på. Det foregikk antagelig et betydelig tilbakebetaling av utbytte under bordet til de reelle eiere, fra de formelle.

Den forrige "skattereformen", regissert av Høyre, bestod i at all aksjeutbytte skulle DOBBELTbeskattes, bortsett fra utbytte av aksjer , som eies av andre aksjeselskap, såkalte investeringsselskap. Undertegnede etablerte i likhet med 10-tusenvis andre et slikt selskap i desember i fjor. Det var ingen vei utenom, dersom man skulle ha en noenlunde råderett over selskapets overskudd.

Den nåværende regjering, ville eliminere også denne ordningen, men klarte ikke å gjennomføre den i dette statsbusjettet. De vil uten tvil gjøre det ved neste korsvei. SV's mål er som kjent opphevelse av privat eiendomsrett, og å eliminere fortjenesten ved å eie selskaper er viktig for dem.

Av dette ser vi klart at ordninger som er gunstige akkurat nå, vil bli skutt ned. Vi ser også at Høyre er det klart med destruktive partier for eiendomsrett og næringsliv, og at vi aldri kan stole på Høyre i slike spørsmål.

Jeg tror at å opprette NUF kun er å tiltrekke seg negativ oppmerksomhet. Det er helt usannsynlig at dagens gunstige ordning vil bli videreført.
Såvel Høyre som SV ønsker å eliminere slike ordninger.
simon

Innlegg Per Anton Rønning 04 Nov 2006, 19:39

Jeg har tidligere studert dette temaet nokså inngående. Men mye har sikkert
endret seg etter som EU har prøvd å legge sin klamme hånd på lavskattejurisdiksjoner for å hindre skattekonkurranse. Imidlertid er ikke alle muligheter uttømt. Den sikreste måte er å følge John Fredriskens eksempel, lever inn passet og si takk for seg og bli kypriotisk statsborger. Da er du fri fra forfølgelse i Norge.
Ut over dette vil jeg ikke si mer. Jeg kan evt holde et kåseri i et lukket DLF-møte en gang for å fortelle noe av det jeg vet, men jeg deltar ikke i diskusjoner på debattfora eller andre steder om dette. Fienden har ører over alt.

MVH
PAR
I've always found that the speed of the boss is the speed of the team.
Lee Iacocca
Per Anton Rønning

Innlegg QIQrrr 04 Nov 2006, 20:38

Per Arne Karlsen skrev:Til foretaksregisteret? Man måtte vel uansett levere dette til likningsmyndighetene?

Ja, man må levere næringsoppgave, men nytt av året er at årsregnskapet skal sendes Brønnøysund.

QIQrrr skrev:Er verdiene like sikre på Seychellene som i UK? Hva hvis myndighetene bestemmer seg for å nasjonalisere selskapet ditt?

Fordelen med Seychellene er at norske myndigheter ikke har innsynsrett. Det er viktig at man skiller mellom morselskap (på Seychellene) og datterselskap ( i Norge). Morselskapet på Seychellene har ikke norske myndigheter noe med. Datterselskapet skatter og rapporterer til den norske stat.

Se forøvrig:
http://www.grunder.as/doc/sp-svar.pdf
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Arild Holta 05 Nov 2006, 01:03

La oss si at jeg oppretter et selskap på Seychellene.

Hvorfor må jeg ha selskap i Norge. Om jeg driver med tjenester over internett, kan ikke jeg gjøre det DIREKTE fra det utenlanske selskapet?

Må jeg opprette norsk selskap fordi jeg bor i Norge?

Det høres jo mest komfortabelt ut å la all inntekt gå rett inn i det utenlandske...
(ps: Er ofte uenig med objektivister og "DLF'er". Men DLF er trolig beste parti i "partijungelen"?)
Brukerens avatar
Arild Holta

Innlegg QIQrrr 05 Nov 2006, 01:58

Arild Holta skrev:Hvorfor må jeg ha selskap i Norge. Om jeg driver med tjenester over internett, kan ikke jeg gjøre det DIREKTE fra det utenlanske selskapet?

Ja dette er mulig i henhold til Firm Inc:

SPØRSMÅL:
Norsk eller utenlandsk skatt
Det står oppført noen "krav" ved skatt i henhold til Seychellene regler (utland) bla.: Sørg for at minst et annet styremedlem har permanent opphold i utlandet. Man kan regne med at norske myndigheter vil kreve dokumentasjon på dette. Er dette et absolutt krav?

SVAR:
Etter norsk lovgivning er man forpliktet til å levere selvangivelse for utenlandsk selskap hvis dette er kontrollert fra Norge. Men norske myndigheter har ingen mulighet for å se dette hvis du ikke har avdeling i
Norge. For å kunne hevde at selskapet er kontrollert fra utlandet, bør styremedlem(er) ha skatteplikt utenfor Norge. Her er det en del regler som gjelder for å slippe unna norsk skatteplikt, bla være mer enn 180 dager i utlandet og ha ”sin døgnhvile” i utlandet. I tillegg må man ha sin ”hovedinteresse” utenfor Norge (og her er det altså rom for skjønn)

SPØRSMÅL:
Merverdiavgift
Om man skatter til utland, hvordan stiller det seg da med hensyn til rapporteringsplikt av MVA og inn/ut betaling av dette?

SVAR:
Hvis man selger varer fra det utenlandske selskapet (gjelder også leveranser over internet), er kjøper i Norge forpliktet til å innberette dette til Norske myndigheter og betale MVA. Du som eksportør slipper imidlertid å tenke på dette.

SPØRSMÅL:
Omsetning via internet
Er det mulig om man f. eks omsetter varer via internet å gjøre dette f.eks. kun fra det utenlandske morselskapet? (forutsetter selvfølgelig at varer også sendes til kunde fra utenlandsk adresse eller er elektronisk) og således unngå "gjennomskjæring" fra norske ligningsmyndigheter?

SVAR:
Ja, viser bla. til punktet over.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Per Arne Karlsen 28 Feb 2007, 12:29

Kan spare 2 milliarder
http://e24.no/naeringsliv/article1660966.ece

Rettighetene disse har, åpnet for debatten om ikke også NUF-ene må revidere regnskapene sine. Så langt ser det altså ut som om man avventer situasjonen i forhold til den europeiske debatten om ikke små aksjeselskaper bør få slippe revisjonsplikten.
Per Arne Karlsen

Innlegg Arild Holta 28 Feb 2007, 12:46

Nå snakker justisministeren om å endre regler for ytringsfriheten, slik at man ikke får kritisere barnevernsarbeidere.

Om jeg starter et NUF og lar det drive Redd Barna Våre, som allerede ligger på server i utlandet, vil jeg da omgå den mulige forverringen av ytringsfriheten?
Nå spørs det om de klarer å forverre ytringsfriheten. § 100 i Grunnloven ble jo endret sent i 2004. Den Europeiske menneskerettskonvensjonen art. 10 er jo også et problem for maktpakket.
Brukerens avatar
Arild Holta

Lovutvalg skal vurdere revisjonsplikt for små foretak

Innlegg Per Arne Karlsen 24 Jun 2007, 10:39

Lovutvalg skal vurdere revisjonsplikt for små foretak

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/pressesenter/pressemeldinger/2007/Lovutvalg-skal-vurdere-revisjonsplikt-fo.html?id=465893

Et lovutvalg som blant annet skal vurdere om små foretak skal være unntatt fra revisjonsplikt ble i dag oppnevnt i statsråd. Utvalget skal ledes av professor Rune Sæbø.
Per Arne Karlsen

Innlegg QIQrrr 24 Jun 2007, 13:24

Avvikling av revisjonsplikt for aksjeselskaper med årlig omsetning under fem millioner kroner vil naturligvis være et skritt i riktig retning. Hvis intensjonen er å likestille NUF og AS bør man i tillegg åpne for interimutbytte samt fjerne kravet om aksjekapital.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Skatteplikt til Norge

Innlegg Haakon B 18 Sep 2007, 15:22

innlegg slettet
Sist endret av Haakon B den 31 Jul 2008, 21:48, endret 1 gang
Haakon B

Re: Skatteplikt til Norge

Innlegg QIQrrr 18 Sep 2007, 16:19

Haakon B skrev:Jeg siterer fra Norsk Lovkommentar
"Det prinsipielt avgjørende er om selskapet ledes fra Norge, og det er først og fremst styrefunksjonene som er sentrale. I praksis tas det som regel utgangspunkt i hvorvidt selskapet er registrert i Norge, men avgjørende er altså dette ikke. Se Rt. 2002 s. 1144 (straffesak) der selskaper som var registrert i Panama og Kypros ble ansett hjemmehørende i Norge fordi de ble ledet av en person som var bosatt i Norge"

Ja det er riktig, og det er også mulig å omgå dette. Som Haakon B. korrekt påpeker gjelder loven for selskaper ikke hjemmehørende i Norge, dette gjelder altså ikke for NUF.
Sist endret av QIQrrr den 31 Jul 2008, 22:19, endret 1 gang
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Neste

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest