Invester i Polen

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Invester i Polen

Innlegg Mirka 03 Jan 2007, 08:29

Det er veldig lønnsomt å investere i Polen. Landet ligger midt i Europa, så man får lett adgang til Øst og Vest Europa. Skattene er veldig lave (CIT er på 19%). Man får kjøpe materialer og ansette flinke arbeidere for en billig penge.
Hvis dere er interessert i å få vite mer, kom gjerne i kontakt med meg
Mirka

Innlegg simon 03 Jan 2007, 11:18

Jeg tillot meg å slette e tilsv. post i "Utenriks", ettersom det var en dobbeltposting (a Bad Thing (TM)), og ikke var spesielt politisk vinklet.

Men, ja, Polen er nok et interessant land av mange grunner. Andre østeuropeiske land har en laber rettsikkerhet for utlendinger, men jeg antar at Polen er bra ? Hvordan er f.eks formalitetene for å opprette et lokalt, utenlandskeid selskap ?
simon

Innlegg Frihets-fanatikeren1 03 Jan 2007, 14:31

Det er blitt til et fint land nå, men jeg tror ikke selskapene vil ha høy profitt vekst, eller hva?
«Politics, it seems to me, for years, or all too long, has been concerned with right or left instead of right or wrong.»

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg QIQrrr 03 Jan 2007, 14:36

Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Mirka 03 Jan 2007, 15:12

Hei,
Du har rett – Polen har blitt et fint land, men du tar feil hvis du mener at det ikke er så lønnsomt å investere her i landet.
Først og fremst kan man spare mye penger på arbeidskraft og skatter, dvs. skattene er lavere enn i mange andre land. Dessuten er materialer mye billigere, alt er mye billigere enn i Norge. Etter min mening spiller Polens beliggenhet en stor rolle. Takket være det får man lett adgang til andre land i EU og til Russland. Noen bransjer utvikler seg spesielt fort, bl.a. IT-bransjen eller byggebransjen - det er et økende behov for boliger.
Polakker som arbeidere er billige og flinke. Derfor synes jeg at det er en bra ide å investere i Polen.
Med vennlig hilsen
Mirka
Mirka

Innlegg Frihets-fanatikeren1 03 Jan 2007, 15:28

Lgger merke til 2.2% inflasjon, 17% skatt og BNP vekst på 3.2%.
Norge. Er den 17% skatten på aksjer også? Norge har BNP vekst på 4%, 28% skatt og 2.5% inflasjon.

Du er ikke alene om å være interisert i å invistere i Polen, jeg invisterer ikke i selskaper preget av hyper optimisme. Jeg ville ikke tatt sjansen på å invistere i et marked som er uerfarent (hvis det er).
«Politics, it seems to me, for years, or all too long, has been concerned with right or left instead of right or wrong.»

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg Mirka 03 Jan 2007, 15:40

Inflasjonen i Polen er på cirka 2%. Skatt er på 19 % og så vidt jeg vet gjelder den også i tilfelle aksjer. BNP vekst er nesten på 5%. Jeg synes alt dette ikke er så verst.
Besøk gjerne hjemmesiden til firmaet jeg jobber i. Kanskje du finner noe interessant der: www.ziemski.poznan.pl.
Mirka

Innlegg Frihets-fanatikeren1 03 Jan 2007, 16:03

Kanskje bedere enn i Norge. Nå snart kommer tall fra hele 2006 så skal jeg se en gang til, men 5% vekst må være fra et kvartal? Min vurdering av Polen er at folk starter selskaper i hytt og pine, som fører til pris dyktige selskaper som igjen vil senke profitt. USA ligger perfekt til.

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester