Oljeprisen

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Oljeprisen

Innlegg Frihets-fanatikeren1 08 Jan 2007, 19:50

Hvor skal den?

jeg tror ikke den kan gå ned i $14 igjen fordi en del prosjekter er så dyre (sammenlignet med før) at det ville sunket produksjonen mye.

Her er litt fakta:

Etterspørselen stiger mellom 1 til 1.5% i året.

Unrest has periodically disrupted oil production in the Middle East (postwar insurgency in Iraq) and Nigeria (civil strife).
Severe weather disrupted production in the U.S. (Hurricanes Katrina and Rita have decreased operation in the U.S.'s Gulf Coast region)
According to the American Petroleum Institute, spare global capacity or the amount of extra oil that can be brought to market quickly is at its lowest level in 30 years.
Mature U.S. and North Sea oil fields are winding down production. New oil finds are proving elusive. Oil companies found an average 6.8 billion barrels of new oil per year in 2001-2003, compared to 11.4 billion barrels per year in the previous five years. It can take three to ten years from discovery to production.

Er det noen her som vet om noen andre land der peak oil er rett rundt hjørnet?

http://www.forbes.com/2005/11/15/energy ... ief_2.html
«Politics, it seems to me, for years, or all too long, has been concerned with right or left instead of right or wrong.»

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg QIQrrr 08 Jan 2007, 20:22

Det er allerede varslet kutt i produksjonen fra neste måned for å holde prisen over OPECs bebudede $60.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Frihets-fanatikeren1 08 Jan 2007, 20:35

Den faller som regel i februar/stiger i januar. Men har de ikke kutta 2 ganger fra før av?
«Politics, it seems to me, for years, or all too long, has been concerned with right or left instead of right or wrong.»

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg QIQrrr 08 Jan 2007, 20:38

De har kuttet mange ganger.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg QIQrrr 08 Jan 2007, 21:42

- Hver dag brenner jorden mer olje enn det blir funnet nye reserver. Du vil ikke se en oljepris på 12 dollar igjen. Trenden er mer sannsynlig at det blir en oppside fordi etterspørselen i Asia vil doble seg over tid, mener Faber.

http://www.imarkedet.no/php/art.php?id=363849
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Onarki 08 Jan 2007, 21:48

Jeg tror aldri oljeprisen kommer til å falle til under 30 dollar, med mindre verden faller inn i en seriøs depresjon. Årsaken har jeg skrevet om på bloggen min:

http://www.blogging.no/blog.php/onarki/post/16456
Onarki

Innlegg Frihets-fanatikeren1 08 Jan 2007, 21:59

$30 var et nivå jeg er helt enig i.

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg Frihets-fanatikeren1 09 Jan 2007, 22:58

Jeg spådde kraftig fall i oljeprisen tidligere og det står jeg for enda. Jeg ser oljeprisen gå kraftig ned men dette vil føre til at den går høyere en noensinne etter at den har truffet bunnen igjen. Oljeprisen er akkurat som en sprettball, jo hardere du kaster den i bakken jo høyere går den.

Jeg tror peak oil er rett rundt hjørnet fordi:

Russisk produksjon stiger som bare det men tipper mellom 2015 og 2020.

Siden år 2000 har vest europeis produksjon gått ned men er opp litt nå og tipper i 2007 igjen.

Samme gjelder USA og Canada bare der var toppen på 70-tallet og har gått litt ned siden da, er opp litt nå men tipper i 2007 igjen. Den tipper bare litt.

Etterspørselen stiger mye.

Mexico sin produksjon vil stå bom stille i noen år mens etterspørselen går opp.

Kina sin produksjon er svakt opp og tipper mellom 2015 og 2020.

Asia (uten kina) tipper også i 2007 en gang.

Så midtøsten tipper i 2015 og latin amerika tipper på 2020-tallet en gang.

I Kina har bare 2% bil mens det er cirka 78% i USA som vil si at det blir en hyper etterspørsel.

http://www.opec.org/library/OPEC%20Review/OWEM04.pdf

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg QIQrrr 10 Jan 2007, 06:15

Oljeprisen har de seneste dager falt markert, men ingenting tyder på at denne trenden vil forsterke seg. Mest sannsynlig vil prisene sakte men sikkert hente seg inn igjen, og det er all grunn til å tro at oljeprisen på sikt vil nå nye høyder.

Les mer:
http://www.dnof.no/index.php?option=com_content&task=view&id=182
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Frihets-fanatikeren1 10 Jan 2007, 10:21

Hvis Norge er så lite opptatt av penger og så mye av global oppvarming hvorfor setter de ikke bare opp oljeprisen?

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Innlegg simon 10 Jan 2007, 11:00

Frihets-fanatikeren1 skrev:Hvis Norge er så lite opptatt av penger og så mye av global oppvarming hvorfor setter de ikke bare opp oljeprisen?

Fordi at de fleste norske regjeringer tror at de kan ri to hester samtidig. De tror på den ene side at de nesten ustraffet kan drive anti-business (som å øke oljeprisen av hensyn til "klima"), på samme tid som statens selskaper pålegges å drive normal forrretning.
Når selskapene så driver en normal forretning med overskudd kritiseres de sønder og sammen av pressen og staten.
simon

Innlegg QIQrrr 10 Jan 2007, 11:05

God oppsummering.
Børge Svanstrøm Amundsen

Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Frihets-fanatikeren1 10 Jan 2007, 15:41

Hvis vi finner 6.8 milliarder hvert år blir ikke det 18mill hver dag vs. 85mill som vi bruker? Så da bruker vi nesten 5 ganger mere en vi finner :?

Så hvis vi bruker likAt the end of 2005, world proven crude oil reserves stood at 1,153,962 million barrels, of which 904,255 million barrels, or 78.4 per cent, was in OPEC Member Countries.

Hvis vi bruker like mye og finner ikke mere vil oljen vare i 37 år fra 2005. Siden vi finner mindre og mindre olje hvert år, etterspørselen stiger og minst 25% av kineserene skal ha bil så vil det bli mindre tid tror jeg. Hvis etterspørselen stiger fram til 2015 så tror jeg at vi ikke kan unngå en oljekrise igjen.

— Richard Armour
Frihets-fanatikeren1

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester