Hvrdan vil pengeutstedelse foregå hos DLF

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Hvrdan vil pengeutstedelse foregå hos DLF

Innlegg Torstein 31 Mar 2009, 08:39

Jeg har forstått at man i DLF er av den formening at det rådende pengesystem er forkastelig og må erstattes med et nytt.
Hvordan vil man i DLF at pengene skal utstedes?

Er det mulig å få dette forklart i nogenlunde oversiktlig form?
Vil det være knyttet rente til pengeutstedelsen?
Torstein

Re: Hvrdan vil pengeutstedelse foregå hos DLF

Innlegg Martin Johansen 31 Mar 2009, 09:50

Torstein skrev:Jeg har forstått at man i DLF er av den formening at det rådende pengesystem er forkastelig og må erstattes med et nytt.
Hvordan vil man i DLF at pengene skal utstedes?

Er det mulig å få dette forklart i nogenlunde oversiktlig form?
Vil det være knyttet rente til pengeutstedelsen?

Vi ønsker å fjerne statens monopol på pengeutstedelse. Det vil være helt opp til markede hvordan dette foregår og politikkere vil ikke blande seg inn i hvordan dette gjøres. Dermed er det opp til markede å vedlikeholde metoder for pengeutstedelse. Dette er grunnet vårt syn om at det må være et totalt skille på stat og økonomi.

Om der blir rente på pengeutstedelse kommer helt ann på hva de private aktørene ønsker å tilby. Om det blir gullstandard på de pengene som noen bruker er også helt opp til markedet. Dette er ikke forutsigbart, det kan komme nye og mer moderne midler etterhvert som økonomien og teknologien utvikles. Forskjellige mennesker kan også velge å bruke forskjellige penger, og avtaler. Som sagt, helt opp til markedet. Loven vil kun gi folk rett til å ordne opp i disse tingene, ikke diktere hvordan det skal gjøres.

Dette er svært gunstig for å unngå en situasjon der svært få mennesker kontrollerer pengene i et land. Hvis en bank i et fritt marked tukler med pengeverdien, vil kundene flykte fra banken over i mer stabile aktører. Dette sikrer at penger beholder en forutsigbar verdi. Når staten har monopol kan svært få mennesker tukle og styre med pengene og det er ingenting mindretallet av innbyggere som er i mot en slik ordning kan gjøre med saken.
Martin Johansen

Innlegg Vegard Martinsen 31 Mar 2009, 11:37

Emig i det Martin sier, men kort: enhver kan utstede hva han vil.

I praksis vil banker utstede gullmynter (og sedler som kan veksles inn i slike mynter), og etter hvert vil praktisk talt alle i økonomien godta slike gullmynter (eller sedler) som byttemiddel. For å opprettholde tilliten vil banken la være å øke pengemengden slik at pengeverdien reduseres.

Banken kan tjene penger på dette ved å ta et lite gebyr ved veksling. (Markedet vil under fri konkurranse bestemme hvor stort dette gebyret vil bli.)

Jeg ser ikke helt hvordan rente skal kunne knyttes til utstedelse av penger, men renter på innskudd og lån vil bli bestemt av markedet, dvs. den vil bli satt slik at innskudd og lån balanserer.
Vegard Martinsen

Innlegg Torstein 31 Mar 2009, 14:04

Jeg takker for svaret.

Hvor skal jeg gå for å få lån, til banken antar jeg?
Jeg antar at banken kan utstede rentebærende lån på grunnlag av:

Sp. 1:
1. Sin gullbeholdning,
2. Sine innskudd
3. Lån fra fremmede land

Er dette riktig?

Sp. 2:
Anta at jeg er fisker; hvordan skal jeg kunne betale ned mitt lån ved hjelp av fisk?

Sp. 3:
Hvis jeg selger min fisk mot et gjeldsbevis til en oppkjøper som ikke har penger, kan jeg da veksle dette inn i banken? Kan gjeldsbeviset tjene som penger/betalingsmiddel overfor mine skyldnere?
Torstein

Innlegg Vegard Martinsen 31 Mar 2009, 17:57

Torstein skrev:Jeg takker for svaret.

Hvor skal jeg gå for å få lån, til banken antar jeg?
Jeg antar at banken kan utstede rentebærende lån på grunnlag av:

Sp. 1:
1. Sin gullbeholdning,
2. Sine innskudd
3. Lån fra fremmede land

Er dette riktig?

Ja

Sp. 2:
Anta at jeg er fisker; hvordan skal jeg kunne betale ned mitt lån ved hjelp av fisk?

Det er mulig, men lite sannsynlig, at banken vil godta tilbaketaling i fisk. Derfor bør du på forhånd bytte fisken for noe som banken vil godta, f.eks. penger.

Sp. 3:
Hvis jeg selger min fisk mot et gjeldsbevis til en oppkjøper som ikke har penger, kan jeg da veksle dette inn i banken? Kan gjeldsbeviset tjene som penger/betalingsmiddel overfor mine skyldnere?

Ja - hvis det er utstedt av noen som de som skal motta det stoler på, dvs. hvis den som mottar gjeldsbeviset stoler på den som har utstedt det.

Tenk deg følgende eksempel: i dag kan man reise til et land på andre siden av jorden hvor man er helt ukjent, gå inn i et kontor, vise frem et kort, og de låner deg en bil. (Kontoret er et AVIS-kontor, kortet er et kredittkort). Dette kan skje fordi de som er involvert stoler på hverandre.
Vegard Martinsen

Innlegg Torstein 31 Mar 2009, 21:10

Jeg takker og bukker...

Sp. 4
Kan det tenkes at Fractional Reserve Banking kan være en naturlig del av bankens virksomhet?

Sp. 5
Kan det tenkes at banken på lovlig vis - i visse tilfeller - kunne låne ut flere gullbasserte penger enn de har dekning for i sin gullbeholdning?
Torstein

Innlegg simon 31 Mar 2009, 21:29

Torstein skrev:Sp. 4
Kan det tenkes at Fractional Reserve Banking kan være en naturlig del av bankens virksomhet?

Ja, se egen tråd om dette emnet (søk).

Torstein skrev:Sp. 5
Kan det tenkes at banken på lovlig vis - i visse tilfeller - kunne låne ut flere gullbasserte penger enn de har dekning for i sin gullbeholdning?

Ja, se samme tråd. Det vil være lovlig hvis det er opplyst om dette, dvs ikke svindel. Da vil kundene kunne vurdere risikoen selv, i motseting til nå.
simon

Innlegg Skatteflyktning 01 Apr 2009, 00:20

Temaet er gjennomgaatt i mer detalj under:

viewtopic.php?f=5&t=2742&hilit=bankvesen

Dog, selv om Simon tror at FRB vil kunne fungere i ett fritt pengemarked, anser jeg det som hoyst usannsynlig (uten aa svindle kundene).

Hoyst sannsynlig vil det utvikle seg to forskjellige "inskudds"-ordninger:

1. Vanlig innskudd, hvor kunden betaler banken for aa ta vare paa pengene (on demand repayment). Disse vil IKKE banken kunne laane ut (ettersom det ikke er bankens penger, men dine)

2. Laan til banken, hvor banken betaler deg renter faar a laane penger fra deg (not on demand repayment). Disse vil banken kunne laane ut (til en hoyere rente).

Dog anser jeg det som det viktigeste at DLF anser at det er markedet som skal avgjoere hvilke loesninges som kommer frem (saafremt svindel ikke drives, hvilket er det som skjer idag).
Skatteflyktning

Innlegg Amund Farberg 01 Apr 2009, 14:31

FRB må være lov, så lenge banker som bedriver dette opplyser sine kunder om det. Dog tror jeg at FRB vil bli utkonkurrert av 100% reserve, som er FRB overlegent. De forskjellige innskuddsordningene Skatteflyktning skisserer regner jeg som sannsynlige. Når alt kommer til alt vil det jo i et fritt marked ikke være noe annet enn avtalen mellom bank og kunde som bestemmer innskuddsordningens art.
That government is best which governs least.
Amund Farberg

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest