Prisen for helesforsikring i et liberalistisk samfunn!

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Prisen for helesforsikring i et liberalistisk samfunn!

Innlegg Thomas Gulbrandsen 10 Sep 2009, 15:51

Er det noen som gjort en undersøkelse på hva en privat helseforsikring vil koste dersom vi hadde hatt et totalt liberalistisk samfunn. Denne undersøkelsen bør ha tatt i betrakning at sosisialdemokratiet ikke ekisterer, og at det ikke finnes noen kunstige elementer som presser prisene på helsetjenestene opp.

Skulle gjerne hatt et overslag på slike priser, da mange diskusjoner om liberalisme kommer innom "hva med de som ikke har råd til en slik forsikring".
Thomas Gulbrandsen

Re: Prisen for helesforsikring i et liberalistisk samfunn!

Innlegg André Risnes 10 Sep 2009, 18:04

Prisen vil variere basert på hva slags dekning du vil ha, og hvor stor risiko forsikringsselskapet anser at du utgjør.

Som et generelt prinsipp skal du ikke forsikre noe man har råd til å miste (det vil du tape på i lengden). Derfor ønsker du vanligvis ikke å benytte forsikringen for ting som passer inn i "hverdagsbudsjettet". For folk med "vanlig" inntekt vil dette kanskje være vanlige legebesøk, enkle undersøkelser (f. eks. røntgenbilder) eller mindre inngrep (f. eks trekke en tann eller gipse en hand eller noe sånt). De fleste vil i stedet ha forsikring for katastrofal skade og sykdom som er svært dyr å behandle (de fleste vil også ha en uføreforsikring i tillegg).

Prisen for en person i en periode vil altså avgjøres av hvor høyt minstebeløpet er for at forsikringen tas i bruk, den gjennomsnittlige prisen for forsikringsbetalte behandlinger i perioden, forsikredes risikoprofil, pluss profitt til forsikringsselskapet.

Hva vil dette si i tall? Det er selvsagt vanskelig å si. Singapore, som har er relativt fritt helsevesen, men er ganske likt Norge i levealder, innbyggertall og BNP per innbygger, bruker ca. 3.6% av sitt BNP på helse. Dette tilsvarer ca. 2000 USD per person per år i Norge. Hvis halvparten av helseutgiftene betales via forsikring, vil årlig forsikringspremie for gjennomsnittsnormannen tilsvare litt over 1000 USD, eller ca. 6000 kroner per år.

Samme som bilen min! :)
A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes

Innlegg Bent A. 10 Sep 2009, 18:28

Thomas Gulbrandsen skrev:Er det noen som gjort en undersøkelse på hva en privat helseforsikring vil koste dersom vi hadde hatt et totalt liberalistisk samfunn. Denne undersøkelsen bør ha tatt i betrakning at sosisialdemokratiet ikke ekisterer, og at det ikke finnes noen kunstige elementer som presser prisene på helsetjenestene opp.

Skulle gjerne hatt et overslag på slike priser, da mange diskusjoner om liberalisme kommer innom "hva med de som ikke har råd til en slik forsikring".

Nei, et slik regnestykke lar seg ikke gjennomføre, vil jeg påstå.

Fordi: Hvis Norge (og dermed sannsynligvis store deler av Verden) hadde vært fullt ut liberalistisk i dag, ville vår historiske utvikling vært ganske annerledes med nokså radikalt annerledes sett med frie handlinger i markedet. Hva det ville ha skapt av forskjeller i priser kan ingen vite. Derfor kan man heller ikke regne ut hva slike helsetjenester ville koste.

Det eneste vi kan gjøre er å bruke fornuft og tommelfingerregler basert på dagens empiri: Disse tilsier at desentraliserte private tjenester oppstått under forhold av konkurranse er langt billigere og bedre enn offentlige monopoliserte (eller "kvasimonopoliserte") varer og tjenester.
Frihet er det høyeste politiske gode.
Brukerens avatar
Bent A.

Innlegg André Risnes 10 Sep 2009, 19:51

Bent A. skrev:Fordi: Hvis Norge (og dermed sannsynligvis store deler av Verden) hadde vært fullt ut liberalistisk i dag, ville vår historiske utvikling vært ganske annerledes med nokså radikalt annerledes sett med frie handlinger i markedet. Hva det ville ha skapt av forskjeller i priser kan ingen vite. Derfor kan man heller ikke regne ut hva slike helsetjenester ville koste.

I tillegg ville innovasjonen innen medisin og relaterte fagfelt etter all sannsynlighet vært mye større enn i dag. Dermed ville det sannsynligvis finnes effektive og billige behandlinger for mange sykdommer som nå er dyre å behandle.
A still more glorious dawn awaits: not a sunrise, but a galaxy rise - a morning filled with four hundred billion suns.
André Risnes

Innlegg Skatteflyktning 11 Sep 2009, 01:01

Jeg betaler for tiden rundt NOK 20-25 000 dvs $3550 per aar (dog det er den dyreste/beste forsikringen jeg fant) :D

Dekning World-wide, egenandel tror jeg var paa rundt $5000, dekning 1Voksen + 2 Barn. Har ingen annen (stats)dekning. Ingen tannlege dekning, men evakuering inkludert, valgfritt sykehus/lege (world-wide).

Sannsynligvis vil en "normal" forsikring komme paa $1000-2000 (uten foruteksisterende problemer, dvs for en vanlig frisk person)

Paa den annen side, disse prisene er IKKE representative for hva du vil maatte betale i ett fritt sammfunn:

1. Idag er det store statlige restriksjoner paa hvem, hvordan etc. man faar laav til aa drive med medisin/sykehus
2. Legemidler maa igjennom en stor byraakratisk process for aa bli "godkjent"
3. Det statsbevilgede IP-monopolene foerer til hoyere priser enn man ville ha hatt paa ett fritt marked (DLF oensker IKKE ett fritt marked her)
4. Alle aktiviteter innen helseomraadet er ogsaa paabelagt aa betale skatter (innen den private delen som jeg bruker) dette oeker kostnadene

Jeg tviler paa at kostnadene til en tilsvarende dekning som staten gir i Norge (til en normal frisk person) i ett fritt sammfunn hadde kommet opp i $1000!

Til sammenligning tok jeg en kjapp titt pa hva staten brukte i 2008 pro pers: 23,300 (Hvilket er det jeg bruker til 3 personer med en mye bedre dekning og under de ekstrakostnader nevnt over)

PS. Jeg tok ut forsikringen helt frivillig, og hadde faktisk muligheten til aa velge aa IKKE forsikre meg ogsaa :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Ingen uføreforsikring :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Skatteflyktning

Innlegg Vegard Martinsen 12 Sep 2009, 06:53

Jeg betaler for tiden rundt NOK 20-25 000 dvs $3550 per aar (dog det er den dyreste/beste forsikringen jeg fant)

Hvilket land?
Vegard Martinsen

Innlegg Skatteflyktning 12 Sep 2009, 13:31

Vegard Martinsen skrev:
Jeg betaler for tiden rundt NOK 20-25 000 dvs $3550 per aar (dog det er den dyreste/beste forsikringen jeg fant)

Hvilket land?

Any. Dvs jeg er dekket uansett hvor paa kloden jeg maatte befinne meg naar uhellet skulle veare ute.

Av den grunn er evakuering inkludert (fra Somalia, hvor noen av dere tror jeg er (iferd med aa bygge opp anarkistiske tilstander) til USA hvor de har bra sykehus om det trengs)

Proev aa faa evakuering fra Norge til USA siden sykehusene i USA er bedre paa den offentlige "forsikringen" i Norge :D

Det er ogsaa interesant aa reflektere litt paa land hvor du har baade offentlig og privat sykeforsikring/sykehus (slik som USA er iferd med aa innfoere mer av):

1. Ofte har de offentligy sykehus svaert godt teknisk utstyr, men dette er varierende. Antagelig avhengig av hvor flink sjefen er til aa overtale politikerne til aa betale for spesifikkt utstyr. Dette dyre utstyret blir da ofte staaende med en ubrukt i lange tider, eller brukt langt under kapaciteten.

2. Generelt daarlige/uerfarne leger. De beste legene praktiserer privat (ettersom markedet er villig til aa betale dem mer enn det staten er villig til - staten vil helst at alle legene skal a ligt betalt)

3. Samlebaand - prosess orientert "produksjon"

4. Koer, uendelige koer over alt

5. Innkvartering/mat er "uviktig" og ett omraade man kan "spare"

Dog, ER (Emergency room) er ett omraade hvor man ser at det offentlige gjoer en relativt bra jobb.
Skatteflyktning

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest