To Fix The Global Economy, Fix The Dollar

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

To Fix The Global Economy, Fix The Dollar

Innlegg Per Arne Karlsen 12 Okt 2009, 20:12

Per Arne Karlsen

Re: To Fix The Global Economy, Fix The Dollar

Innlegg THKE 13 Okt 2009, 09:56

Jeg er enig med John Tamny i at inflasjon er et stort problem, men jeg er uenig i løsningen.

Det finnes en og kun en årsak til at vi har valutaene USD, EUR, NOK, YEN osv. det er inflasjon. Muligheten til å lage penger ut av løse lufta, i dag kan myndighetene lage så mye penger de vil uten kostnad ved å endre noen bytes i en datamaskin.

Det er derimot umulig for myndighetene å lage gull, sølv, platina, vannflasker, geiter, sigaretter o.l ut av løse lufta.

Løsningen er altså not to "fix the dollar" but to "drop the dollar".
THKE

Innlegg Vegard Martinsen 13 Okt 2009, 11:00

THKE skrev: ...Løsningen er altså not to "fix the dollar" but to "drop the dollar".

Jeg tror ikke det er noen motsetning mellom disse, det er bare det at Tamney skisserer en litt mer kortsiktig løsning. Det er enklere å holde dollaren fast enn å innføre gullstandard (eller å privatisere pengevesenet, som vel er både Tamneys og DLFs løsning).
Vegard Martinsen

Innlegg THKE 13 Okt 2009, 11:17

Jeg tror ikke det er noen motsetning mellom disse, det er bare det at Tamney skisserer en litt mer kortsiktig løsning. Det er enklere å holde dollaren fast enn å innføre gullstandard (eller å privatisere pengevesenet, som vel er både Tamneys og DLFs løsning).

Sette i fra myndighetenes side er dropping av dollaren enkelt. Det er bare å oppheve loven som gjør dollaren til tvungent betalingsmiddel i USA. Det finnes vel ikke noe enklere enn å oppheve en dårlig lov?

Samtidig bør staten, som en start vedta, å ta imot skatter og avgifter i form av gull, sølv og platina, i tillegg til dollaren ( med åpning for å ta i mot betaling i andre betalingsmidler som måtte vise seg populære i fremtiden).

Kjøpere og selger av varer har gjensidig interesse av av å få gjennomført sine transaksjoner. De finner ut av det, uten staten, skal du se.

Jeg kan ikke se at det er minste vanskelig å droppe dollaren. Det kunne vært gjort i morgen den dag.
THKE

Innlegg Vegard Martinsen 13 Okt 2009, 12:53

THKE skrev:

Sette i fra myndighetenes side er dropping av dollaren enkelt. Det er bare å oppheve loven som gjør dollaren til tvungent betalingsmiddel i USA. Det finnes vel ikke noe enklere enn å oppheve en dårlig lov?

Hvis lovgiverne vil tape mye makt ved å oppheve en lov så er det vel nesten umulig ...

Samtidig bør staten, som en start vedta, å ta imot skatter og avgifter i form av gull, sølv og platina, i tillegg til dollaren ( med åpning for å ta i mot betaling i andre betalingsmidler som måtte vise seg populære i fremtiden).

Kjøpere og selger av varer har gjensidig interesse av av å få gjennomført sine transaksjoner. De finner ut av det, uten staten, skal du se.

Jeg kan ikke se at det er minste vanskelig å droppe dollaren. Det kunne vært gjort i morgen den dag.

Hvis altså politikerene vil gi fra seg makt og overlate mer til "markedets kaos"... (Ja, de tror faktisk at de sørger for ro og orden og at alt ville ha vært mye mer kaotisk i en ren markedsøkonomi).
Vegard Martinsen

Innlegg THKE 13 Okt 2009, 14:09

Det er jo et interessant scenario? Hva ville skje dersom kongressen i morgen opphevet legel tender lovene, vedtok at skatter og avgifter kunne betales i dollar, gull, sølv og platina, og kunngjorde FED hadde laget sin siste dollar og at verden heretter fikk klare seg med de som var i sirkulasjon?

Hva om de fjernet bankinnskuddsgarantiene når de først var så godt i gang? Og siden FED nå ikke lenger har stort å drive med så la de det like godt ned. Then What?
THKE

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest