Kjøpe gull

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Kjøpe gull

Innlegg frosken 12 Mai 2010, 09:34

Vurderer å låne opp 300.000 NOK og investere i gull eller sølv i håp om å gjøre litt butikk. Har sett litt på denne siden http://goldmoney.com/how-it-works.html835-218524-5
Er det bare å overføre penger og shoppe i vei eller er det andre faktorer en bør ta høyde for?
Ev, er det andre institusjoner som er bedre å forholde seg til?
frosken

Re: Kjøpe gull

Innlegg Onarki 12 Mai 2010, 11:10

Jeg har gode erfaringer med goldmoney.com. Veldig seriøs. Dog ville jeg vært litt forsiktig med å utelukkende bruke lån til å kjøpe gull og sølv. Det kan lett straffe seg. Hvis du skal kjøpe gull og sølv med lånte penger bør du sørge for å ha en del penger i noe som går i "motfase," feks. shorte Dow Jones. På kort sikt er Dow Jones og gull/sølv korrelerte, så ved å shorte Dow Jones fjerner du noe av svingningene på kort sikt. Samtidig tror jeg at Dow Jones nå er på toppen av sitt første bear market rally siden 2008 og skal kraftig ned sammenlignet med gull og sølv. Derfor vil du på lang sikt tjene på å shorte Dow Jones.
Onarki

Innlegg Skatteflyktning 12 Mai 2010, 16:03

Vel,

Hvorvidt du oensker aa laane penger for aa kjoepe gull eller ikke er din sak, men jeg hadde ikke gjort det.

Best er fysisk, men da skal staten ha sitt naar det kommer inn i Norge (Med andre ord du maa smugle det inn)

http://en.wikipedia.org/wiki/Krugerrand
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_sovereign

http://bullion.nwtmint.com/silver_bags.php
http://www.cmi-gold-silver.com/90circulated.html

Hvis du vil ha elektronisk/papir gull:

http://www.bullionvault.com/
http://www.perthmint.com.au/investment_certificate.aspx
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_exchange-traded_fund

Eller Gullgruver:
http://www.nyse.com/about/listed/gdx.html
Ticker symbols: ASA, ABX, AU, GOLD,....

Foerst boer du faa dine penger ut av landet ubemerket og inn paa en noe sikrere konto: viewtopic.php?f=9&t=3820

I motsetning til Onar tror jeg ikke boersene er paa topp, langt ifra jeg tror vi kommer til aa slaa alle rekorder om ikke faa aar. (Som en foelge av trykking av penger). Dog dette er desverre ikke helt klart ettersom vi kan ogsaa faa "money destruction" hvis flere land/banker gaar konk.
Skatteflyktning

Innlegg frosken 12 Mai 2010, 16:27

Takker så mye for tips og linker. Tenkte på dette først og fremst som en spekulasjon ettersom det trylles frem flere papirpenger i flere land.
Dersom finanskrisen utarter slik det sies fra flere hold regner jeg med at gullprisen stiger mot alle valutaer, også norske.
frosken

Innlegg Skatteflyktning 12 Mai 2010, 16:56

Paa kort sikt ser den norske valutaen ganske stabil ut.

Dog, hva det norske regimet vil gjoere naar norske bedrifter mister konkurranseevne som foelge av den sterke krona er desverre klart

USD, Euro, Yen and GBP are all "shot" in as far as I am concerned. Now all they are trying to do is a "coordinated devaluation"
Skatteflyktning

Innlegg Rounin 12 Mai 2010, 17:05

Men i svært mange tilfeller har jo disse myntene en offisiell verdi som betalingsmiddel, selv om denne ikke nødvendigvis kan måle seg med myntenes faktiske gullverdi. Bør det ikke da være mulig å kjøpe disse myntene som valuta, og dermed unngå moms, toll m.m.?

toll.no har bare spredt informasjon om saken, men det nevnes f.eks. ett sted:
Når det gjelder innførsel av objekter som er gyldige betalingsmidler i Norge eller i utlandet, gir
mval. § 5 b nr. 4 bokstav d et klart avgiftsfritak, uavhengig av om de skal tjene som samlerobjekt
eller ikke, jf. Ot.prp. nr. 2 (2000-2001), side 191 og 194. På side 194 i proposisjonen gis også en
klar uttalelse om hva som i denne sammenheng skal anses som betalingsmiddel.
Myntmedaljer og minnemynter, mv., som ikke er (og heller ikke har vært) gyldig
betalingsmiddel, vil her falle utenfor avgiftsfritaket.
Med sedler menes pengesedler utstedt av vedkommende lands kompetente myndighet eller
riksbank. Når det gjelder dokumentasjon som skal kreves for at mynter og sedler er eller har vært
gyldige betalingsmidler, uttales flg. i rundskriv til Tollvesenet av 12. februar 1990 (90.04.01):
"Vilkåret om at mynter er eller har vært et gyldig betalingsmiddel, medfører at vedkommende
importør må sannsynliggjøre ved f.eks. dokumentasjon fra kompetent myndighet at mynten har
vært gyldig betalingsmiddel".

Fra tolltariffens kapittel 71:
71.18

Mynter.

.1000
- mynter (unntatt gullmynter), som ikke er lovlig betalingsmiddel
0 kg
.9000
- andre
0 kg

0 er da tollsatsen.

Det nevnes også at valuta verdt mer enn 25 000 kroner må deklareres.

Wikipedias Gold coin-artikkel og Gold coins-kategori med tilhørende underkategorier refererer til flere mynter som er gyldige betalingsmidler i sine respektive land.

En minnemynt i litt over 22 karats gull ble forøvrig utgitt i Norge i 2005: http://www.norges-bank.no/templates/art ... 15318.aspx
Det viser seg imidlertid at denne inneholder 1/2 Troy(a)-unse gull, verdt ca. 3829.305, men koster 5700 kr. fra samlerhuset.no. Skal man kjøpe denne mynten, bør man altså finne et langt bedre tilbud.
Samlerhuset later i sin helhet til å ta svært høy profitt.
Sist endret av Rounin den 12 Mai 2010, 20:31, endret 5 ganger.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg Skatteflyktning 12 Mai 2010, 19:27

Onarki,

Hvis dette stemmer med tollsatsene, vil jeg anbefale 90% US silver coins, da disse tydelig baerer preg av bruk (de var i vanlig bruk) og ogsaa har sine dollar-verdier tydelig stemplet paa myntene.

Der er stoerre mulighet for diskusjon om Kruger-rands og sovereigns selv om disse ogsaa er legal tender i sine respektive land. Hvis du oensker aa importere disse vil jeg anbefale aa kontakte lokale tollvesen for aa forhaandsklarere disse foer du kjoper.
Skatteflyktning

Innlegg Onarki 12 Mai 2010, 23:02

Skatteflyktning,

det er tydelig at du ikke har vært i Norge på en stund. Man kan trygt kjøpe offisielle gullmynter eller sølvmynter (feks Gold Eagle eller Silver Eagle) nye eller brukte uten å betale moms på dem i Norge.

Når det gjelder Dow Jones er det mulig du har rett at den vil gå opp, men derimot regner jeg det som svært sannsynlig at Dow Jones målt i gull vil gå kraftig ned. Derfor er det ikke dumt å kjøpe gull og shorte Dow Jones.

Hvis du ser på følgende graf ser du det historiske mønsteret som er i ferd med å utspille seg:

http://pricedingold.com/charts/DJIA-1900.pdf

I dag er prisen på Dow målt i gull ca 300 gram (10 unser). I følge Peter Schiff og andre økonomer skal den historisk sett i paritet: dvs. 1 Dow = 1 unse gull. Da må Dow Jones falle en faktor på 10 mot gull.

Problemet er altså at du ikke vet hvilket scenario som kommer til å utspille seg: hyperinflasjon, moderat inflasjon, moderat deflasjon, hyperdeflasjon eller en kombinasjon av disse. (dvs. først deflasjon, dernest hyperinflasjon). Den beste måten å jevne ut disse forskjellige scenariene er ved å kjøpe gull i Dow, dvs. kjøpe gull, shorte Dow.
Onarki

Innlegg Tor Fredrik 13 Mai 2010, 00:10

Onarki skrev:Jeg har gode erfaringer med goldmoney.com. Veldig seriøs. Dog ville jeg vært litt forsiktig med å utelukkende bruke lån til å kjøpe gull og sølv. Det kan lett straffe seg. Hvis du skal kjøpe gull og sølv med lånte penger bør du sørge for å ha en del penger i noe som går i "motfase," feks. shorte Dow Jones. På kort sikt er Dow Jones og gull/sølv korrelerte, så ved å shorte Dow Jones fjerner du noe av svingningene på kort sikt. Samtidig tror jeg at Dow Jones nå er på toppen av sitt første bear market rally siden 2008 og skal kraftig ned sammenlignet med gull og sølv. Derfor vil du på lang sikt tjene på å shorte Dow Jones.
Har du tips til indeksfond som shorter Dow Jones?
Tor Fredrik

Innlegg Onarki 13 Mai 2010, 00:28

Tor Fredrik skrev:
Onarki skrev:Jeg har gode erfaringer med goldmoney.com. Veldig seriøs. Dog ville jeg vært litt forsiktig med å utelukkende bruke lån til å kjøpe gull og sølv. Det kan lett straffe seg. Hvis du skal kjøpe gull og sølv med lånte penger bør du sørge for å ha en del penger i noe som går i "motfase," feks. shorte Dow Jones. På kort sikt er Dow Jones og gull/sølv korrelerte, så ved å shorte Dow Jones fjerner du noe av svingningene på kort sikt. Samtidig tror jeg at Dow Jones nå er på toppen av sitt første bear market rally siden 2008 og skal kraftig ned sammenlignet med gull og sølv. Derfor vil du på lang sikt tjene på å shorte Dow Jones.
Har du tips til indeksfond som shorter Dow Jones?

Jeg bruker Saxo Bank og deres Saxo Trader til å shorte Dow Jones.

http://www.saxobank.com/

Her kan du også kjøpe papirgull, men det bør du generelt sett være skeptisk til. Du kan gjerne kjøpe det, men vær klar over at det innebærer risiko og at papirgull ikke er like bra som ekte gull i hånden. Jeg vil sterkt anbefale at en betydelig andel av det du kjøper av gull og sølv er fysisk. Av den andelen du kjøper av fysisk gull vil jeg også sterkt anbefale at noe av dette er mynter som du kan ha i hånden. Annen fysisk gull/sølv ville jeg brukt goldmoney.com til. De er meget seriøse.
Onarki

Innlegg QIQrrr 13 Mai 2010, 01:19

Onarki skrev:...vær klar over at det innebærer risiko og at papirgull ikke er like bra som ekte gull i hånden. Jeg vil sterkt anbefale at en betydelig andel av det du kjøper av gull og sølv er fysisk.

Tiltredes. Det går rykter om at tilgjengelig fysisk gull (og sølv) er betydelig lavere enn mengden papirgull i sirkulasjon. Hvis dette stemmer er verdien på papirgull langt lavere enn mange tror, mens fysisk gull er mer verdt, kanskje mye mer verdt. Hvis det stemmer at forholdet er 1:100 så er det bare å gange opp, men sannsynligvis er det mer sammensatt enn som så. I alle tilfeller bør man være forsiktig. Noen hevder også at det foregår utstrakt manipulering av toneangivende børser. I tillegg er myndighetene en utilregnelig faktor som ytterligere forvansker bildet, men fysiske ting er virkelige.
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Rekkart_ 13 Mai 2010, 15:36

Er litt skeptisk til å shorte aksjer gitt mengden nye penger som blir pøset inn i økonomien, både i USA og Europa. Gitt at sentralbankene trykker nok penger så vil aksjer stige i verdi (nominelt) uansett hvor dårlig det går med økonomien.
Rekkart_

Innlegg Tor Fredrik 13 Mai 2010, 15:50

Hvordan beskattes gevinst på kjøp og salg av gull hos f.eks Goldmoney? Tenker da ikke på papirgull som skattes som andre aksjer.
Tor Fredrik

Innlegg Panther 13 Mai 2010, 16:07

Litt utenfor topic men... digger bare den quoten :D

"They're on our left, they're on our right, they're in front of us, they're behind
us...they can't get away this time" - LtGen Lewis B. "Chesty" Puller, USMC
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Innlegg ChristianHovden 13 Mai 2010, 17:13

Hei,

Jeg har også lest at det kan være lukrativt å investere i aksjer i junior gullgrave bedrifter da aksjekursene til disse kan gå i været når inntektene deres ser ut til å øke drastisk grunnet den økende gullprisen. Noen som kjenner noen slike bedrifter som er verdt å investere i?
Mvh
Christian
ChristianHovden

Neste

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest