Kjøpe gull

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Re: Kjøpe gull

Innlegg Onarki 13 Mai 2010, 17:28

Rekkart_ skrev:Er litt skeptisk til å shorte aksjer gitt mengden nye penger som blir pøset inn i økonomien, både i USA og Europa. Gitt at sentralbankene trykker nok penger så vil aksjer stige i verdi (nominelt) uansett hvor dårlig det går med økonomien.

Det er derfor jeg snakker om en kombinasjon av long gull/sølv og short aksjer. HVIS det er riktig som du sier at den økte pengemengden vil drive aksjene oppover vil gull og sølv øke enda mer. HVIS derimot det kommer en enorm deleveraging-fase slik som i 2008 hvor gull falt med over 30% og sølv med over 50% så vil man tjene på aksjene som faller kanskje 70%.

Husk at selv om sentralbankene nå trykker penger som bare gjøken så er dette likevel bare småtterier sammenlignet med allerede utestående lån. Jeg tror det er noe slikt som 50 billioner dollar i omløp, og basepengene utgjør bare 2 billioner dollar eller deromkring. Hvis 10% av de pengene som er i omløp skal ødelegges ved nedbetaling av gjeld utgjør det 5 billioner dollar. Med andre ord, selv om Fed mer enn dobler basepengemengden vil dette likevel ikke være nok til å kompensere for pengene som ødelegges i deleveraging.

Husk også at et enormt antall banker i verden er teknisk konkurs. De holder bare hodet over vannet takket være regnskapstriks slik som mark to market. Det alle disse bankene nå gjør er å bruke de lave styringsrentene til å låne billige lån og dernest kjøpe US treasuries som gir høyere renter, for å rekapitalisere seg. De slikker sår og det kommer til å ta lang tid. Det er altså mange scenarier som kan utspille seg og et av dem er en gjentakelse av den kraftige deleveragingen som var i 2008.
Onarki

Innlegg Skatteflyktning 13 Mai 2010, 18:54

Onarki skrev:Med andre ord, selv om Fed mer enn dobler basepengemengden vil dette likevel ikke være nok til å kompensere for pengene som ødelegges i deleveraging.

The Fed har allerede gjort dette

[url]http://alfred.stlouisfed.org/graph/?chart_type=bar&s_1=1&s[1][id]=WSBASE&s[1][vintage_date]=2010-04-30&s[1][line_color]=%230000FF&s_2=1&s[2][id]=WSBASE&s[2][vintage_date]=2010-05-07&s[2][line_color]=%23FF0000&s[1][range]=5yrs&s[2][range]=5yrs[/url]

Onarki skrev:Husk også at et enormt antall banker i verden er teknisk konkurs. De holder bare hodet over vannet takket være regnskapstriks slik som mark to market. .

Mark-to-market er ikke ett regnskapstriks, tvert imot dette er det bankene absolutt vil ungaa. De driver for tiden med mark-to-imagination :D
Skatteflyktning

Innlegg Onarki 13 Mai 2010, 20:16

Skatteflyktning skrev:The Fed har allerede gjort dette

Jepp, og i denne perioden har altså dollaren totalt sett STYRKET seg. Det sier jo bare litt om hvilke krefter som er i sving.

Mark-to-market er ikke ett regnskapstriks, tvert imot dette er det bankene absolutt vil ungaa. De driver for tiden med mark-to-imagination :D

Beklager unøyaktigheten i min uttalelse. Det er regnskapstriks de bruker for å unngå at markedsverdien legges til grunn. Uten dette trikset ville 80% av alle banker i USA vært konkurs.
Onarki

Innlegg Skatteflyktning 14 Mai 2010, 02:41

Onarki skrev:Jeg bruker Saxo Bank og deres Saxo Trader til å shorte Dow Jones.

Fornoyd med Saxo??
Skatteflyktning

Innlegg QIQrrr 14 Mai 2010, 03:20

Denne er fin:

The Daily Telegraph, May 13, 2010: Abu Dhabi's Emirates Palace Hotel, which boasts that it is the most luxurious hotel in the United Arab Emirates, has raised the ante in a region known for its mania for glitz by installing the machine in its lobby. The exterior of the machine is coated with a thin layer of gold and offers customers 320 items to choose from, ranging from gold bars that can weigh up to 10 grams, to customised gold coins. Gold rates are constantly updated inside the shiny machine in the hotel's lobby, courtesy of a built-in computer connected to a dealer which sells gold online - The ATM that dispenses gold bars

Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg Rekkart_ 15 Mai 2010, 09:11

Det er derfor jeg snakker om en kombinasjon av long gull/sølv og short aksjer. HVIS det er riktig som du sier at den økte pengemengden vil drive aksjene oppover vil gull og sølv øke enda mer. HVIS derimot det kommer en enorm deleveraging-fase slik som i 2008 hvor gull falt med over 30% og sølv med over 50% så vil man tjene på aksjene som faller kanskje 70%.

På sikt er jeg ganske sikker på at inflasjon vil bli resultatet, men det er mulig at du har rett i at vi har nådd toppen denne gangen og at det blir en ny fase med deleveraging først. Responsen fra sentralbanker vil isåfall sørge for at vi får et inflasjonsscenario i etterkant. På kort sikt kan det muligens være noe å tjene på å shorte isåfall.

Husk at selv om sentralbankene nå trykker penger som bare gjøken så er dette likevel bare småtterier sammenlignet med allerede utestående lån. Jeg tror det er noe slikt som 50 billioner dollar i omløp, og basepengene utgjør bare 2 billioner dollar eller deromkring. Hvis 10% av de pengene som er i omløp skal ødelegges ved nedbetaling av gjeld utgjør det 5 billioner dollar. Med andre ord, selv om Fed mer enn dobler basepengemengden vil dette likevel ikke være nok til å kompensere for pengene som ødelegges i deleveraging.

Vet ikke hvor du har dette tallet fra, men selv M3 som er en veldig bred definisjon av penger er bare ca 14 billioner. M2 som er en mer fornuftig definisjon ligger på rundt 8,5 billioner.

http://www.shadowstats.com/charts/monet ... ney-supply
Rekkart_

Innlegg Skatteflyktning 15 Mai 2010, 14:05

Rekkart_ skrev:
Vet ikke hvor du har dette tallet fra, men selv M3 som er en veldig bred definisjon av penger er bare ca 14 billioner. M2 som er en mer fornuftig definisjon ligger på rundt 8,5 billioner.

http://www.shadowstats.com/charts/monet ... ney-supply

Det absolutte pengemengde er irrelevant, det er oekning eller reduksjon som er viktig for inflasjon.

Bilde

TMS er det Mises institute (Austrian Economics) anser som pengemengen i sirkulasjon. Selv foelger jeg mest med paa Monetary Base og Money Zero Maturity (MZM).
Skatteflyktning

Innlegg Rekkart_ 16 Mai 2010, 00:15

Det absolutte pengemengde er irrelevant, det er oekning eller reduksjon som er viktig for inflasjon.

Helt klart, men relasjonen mellom basispenger og de bredere definisjonene på pengemengden er definitivt relevant. Når forskjellen er stor så er det stort potensiale for deleveraging.
Rekkart_

Innlegg Per Arne Karlsen 18 Mai 2010, 11:12

Det er ikke moms på gullmynter og de har lav ligningsverdi:

http://e24.no/raavarer/article3441380.ece

Mynter kan f.eks. kjøpes her:

http://www.ka-rasmussen.no/no/content.asp?AreaID=6&menuItem=1099

Jeg er allikevel litt i tvil, pga. den store pris-spreaden mellom kjøp og salg av myntene. I så måte fungerer GLD (NYSE) bedre, men der får man høyere skatt.

Jeg tror det er fornuftig å ha en andel av porteføljen i edle metaller for å immunisere mot inflasjon (se http://wainwrighteconomics.com/). Ellers er jeg fortsatt bullish for aksjer 1 til 1/2 år frem, deretter flatt. Jeg er bullish commodities (DBC) (inkl. olje) ca 1 til 1,5 år ut fordi disse normalt vil følge gullprisen med noe forsinkelse, men noe ukorrelert pga vekst/resesjon. Jeg er bearish bonds (TBF). Det kan også være lurt å ha fast eiendom, siden det beskytter mot inflasjon og er lavere beskattet.
Per Arne Karlsen

Innlegg Skatteflyktning 18 Mai 2010, 13:27

Sendte en epost til tollen hvor jeg la ved Rounins info:
Lurer paa hvordan det stiller seg med innfoering av solvmynter?
Kan dere bekrefte at der er ingen toll eller medverdiavgift paa slike mynter?

Svar fra tollen etter aa ha sendt dem en epost for aa sjekke om man virkelig kan ta inn mynter slike com Rounin sier:

Det du har skrevet medfører riktighet og er hentet fra en av våre rundskriv.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt, og er ikke bindende for Tollvesenet.

Tja kan man stole paa dette da?

Rounin:
Når det gjelder innførsel av objekter som er gyldige betalingsmidler i Norge eller i utlandet, gir
mval. § 5 b nr. 4 bokstav d et klart avgiftsfritak, uavhengig av om de skal tjene som samlerobjekt
eller ikke, jf. Ot.prp. nr. 2 (2000-2001), side 191 og 194. På side 194 i proposisjonen gis også en
klar uttalelse om hva som i denne sammenheng skal anses som betalingsmiddel.
Myntmedaljer og minnemynter, mv., som ikke er (og heller ikke har vært) gyldig
betalingsmiddel, vil her falle utenfor avgiftsfritaket.
Med sedler menes pengesedler utstedt av vedkommende lands kompetente myndighet eller
riksbank. Når det gjelder dokumentasjon som skal kreves for at mynter og sedler er eller har vært
gyldige betalingsmidler, uttales flg. i rundskriv til Tollvesenet av 12. februar 1990 (90.04.01):
"Vilkåret om at mynter er eller har vært et gyldig betalingsmiddel, medfører at vedkommende
importør må sannsynliggjøre ved f.eks. dokumentasjon fra kompetent myndighet at mynten har
vært gyldig betalingsmiddel".
Skatteflyktning

Innlegg Skatteflyktning 18 Mai 2010, 20:38

Kjoepte noen Soelvmynter paa eBay kun for aa teste ut Tollen. $350
Skatteflyktning

Innlegg Onarki 21 Mai 2010, 03:50

Per Arne Karlsen skrev:Ellers er jeg fortsatt bullish for aksjer 1 til 1/2 år frem, deretter flatt. Jeg er bullish commodities (DBC) (inkl. olje) ca 1 til 1,5 år ut fordi disse normalt vil følge gullprisen med noe forsinkelse, men noe ukorrelert pga vekst/resesjon. Jeg er bearish bonds (TBF). Det kan også være lurt å ha fast eiendom, siden det beskytter mot inflasjon og er lavere beskattet.

jeg tror at den børsoppgangen som har vært det siste året og som endte i begynnelsen av mai var et bear market rally. Dette er nå definitivt over og nå kommer smerte og elendighet. Dessverre vil gull og særlig sølv (og commodities) også bli dratt ned i deler av dette raset. Det skyldes at dollaren og til dels andre valutaer viktige styrker seg fordi deleveraging fase 2 trolig har startet. Deleveraging betyr deflasjon og fallende priser.
Onarki

Innlegg Skatteflyktning 21 Mai 2010, 18:47

Hvis ting hadde fulgt en naturlig utvikling hadde jeg og trodd dette, men desverre er sentralbankene inne i bildet her.

Disse (spesielt the Fed) er villig til aa trykke "as much as required to avoid deflation", hvilket tilsier inflasjon paa sikt.

Imens kommer nok ting til aa gaa opp og ned for en stund
Skatteflyktning

Innlegg Petter Sandstad 30 Mai 2010, 12:37

Petter Sandstad DLF
Petter Sandstad

Innlegg Skatteflyktning 31 Mai 2010, 20:45

Skatteflyktning skrev:Kjoepte noen Soelvmynter paa eBay kun for aa teste ut Tollen. $350

De gled igjennom tollen uten problemer :D
Skatteflyktning

ForrigeNeste

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest