Bitcoin: En desentralisert, anonym, elektronisk valuta

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Re: Bitcoin: En desentralisert, anonym, elektronisk valuta

Innlegg jonny 02 Mar 2013, 10:57

Warz skrev:Og nå er bitcoin på $33, det vil si at vi har passert ATH fra juni 2011 som var på $31.91. Jeg ville ikke bli forundret om vi når $100 i løpet av året.

Jepp, spennende hva som skjer med prisen på Bitcoin fremover
jonny

Innlegg Warz 05 Mar 2013, 17:46

Ser ut som trenden er opp, da har vi passert $40 og "2011 bobblen" begynner å se ut som en liten bump på veien.

Bilde
Legg merke til at jeg startet denne topicen i februar 2011.

Namecheap aksepterer nå bitcoin, dette er en av de største domeneshop på nettet.

Kim Dotcom har også uttalt stort engasjement for bitcoin og ønsker nå et bitcoin credit card.

Andre store aktører:
- Wordpress
- Hosting.co.uk
- Internet Archive
- Reddit
Success Is the Best Revenge
Brukerens avatar
Warz

Innlegg jonny 06 Mar 2013, 09:12

Ser ut som trenden er opp, da har vi passert $40 og "2011 bobblen" begynner å se ut som en liten bump på veien.

Jepp, nå er market cap dobbelt så mye som den var da 2011 boblen sprakk.

Legg merke til at jeg startet denne topicen i februar 2011.

Det er faktisk denne tråden som gjorde at jeg oppdaget DLF :)
jonny

Innlegg -Henrik- 06 Mar 2013, 13:37

Spennende utvikling, Warz.

Har ikke fulgt med på bitcoin, men det har kanskje du. Her er noen spørsmål det hadde vært interessant å få svar på.

Hva er driveren bak stigningen? Er det spekulasjonsdrevet og/eller transaksjonsdrevet? Hvordan er det med generasjonsraten i nye bitcoins om dagen? Har du noen formening om når det kan flate ut, eller om vi eventuelt kan få en tilbakegang - i tilfellet hva kan grunnene være?

For å si det slik (og med min begrensede kunnskap); hvis jeg hadde eid bitcoins og sett i speilet, så hadde jeg hatt veldig lite lyst til å betale med dem. Kan det hende at folk blir sittende med bitcoins i håp om avkastning (dette vil jo i prinsippet redusere omløpshastigheten til bitcoins og øke kursen)? Hvis jeg hadde drevet et velfinansiert selskap, så kunne jeg tenkt meg å ta betalt, fordi jeg hadde tro på fortsatt stigning. Har du sett begrunnelser for hvorfor noen av disse selskapene har begynt å motta betaling i bitcoins?
-Henrik-

Innlegg jonny 06 Mar 2013, 23:07

-Henrik- skrev:Hva er driveren bak stigningen? Er det spekulasjonsdrevet og/eller transaksjonsdrevet?

Dette lurer jeg også på. Vi har mulighet for en eller flere av disse kombinasjonene, samt at antall brukere har økt:
  • Flere kode tjenester slik som Warz nevnte.
  • Noen blir psykologisk påvirket og kjøper fordi det har stiget endel i det siste.
  • Folk ser på det som en langsiktig investering.

Jeg tror det er flere som sparer/beholder sine Bitcoin for at de tror det vil lønne seg på lang sikt:
  • Mange av de som kjøpte forrige boble for kun å tjene på kort sikt, har sikkert blitt lei av Bitcoin og solgt seg ut for lenge siden.
  • Bitcoin-mining blir mer og mer proffisjonelt og trenger større investeringer (FPGA og ASIC), tror ikke de investerer i dyrt utstyr for å selge Bitcoin med en gang de får de.
  • Personer med stor formue ser kanskje på det som en mulighet til å skjule noe av formuen, istedet for å stole på bankansette i "skatteparadis"
  • Tekniske personer, synes Bitcoin er fantastisk teknisk sett, og at det er umulig at Bitcoin eller en tilsvarende bedre valuta ikke kommer til å ta av. Disse vet at det vil ta lang tid (5-10-15 år) før tjenestene blir brukervennlige og trygge. Dersom dette skjer vil nok kursen på Bitcoin være mer enn 1000 ganger så mye som nå.
Jeg er nok litt bias, siden jeg har kjøpt litt nå og da i 2 år når kursen har sunket endel eller når jeg tror det kommer til å stige på kort sikt. Har kun solgt småbeløp til andre som ønsker å teste Bitcoin.

Hvordan er det med generasjonsraten i nye bitcoins om dagen?

Tror den er ca 12% per år nå, god oversikt her: https://en.bitcoin.it/wiki/Controlled_supply

Har du noen formening om når det kan flate ut, eller om vi eventuelt kan få en tilbakegang - i tilfellet hva kan grunnene være?

Det er veldig vanskelig å vite, f.eks om Amazon begynner å ta betalt i Bitcoin vil prisen stige mye, om mange har kjøpt pga ønske om kortsiktig avkastning kan den synke endel...

Har du sett begrunnelser for hvorfor noen av disse selskapene har begynt å motta betaling i bitcoins

Dette kan gi mye god PR, ingen risiko for svindling med charge back, lavere gebyrer...
jonny

Innlegg -Henrik- 07 Mar 2013, 13:58

Tusen takk for informativt svar. Når det gjelder transaksjons- eller spekulasjonsdrevet, så kan det se ut til at det er spekulasjonsdrevet i følge Google Trends.

Bilde

Legg merke til volumøkningen forut for forrige "boble", og tilbakegangen i interesse. Ser ut til at interessen har tatt seg opp i takt med volumøkning. Se også de relaterte søkene, som er veldig fokusert mot mining og kjøp av bitcoins, ikke å handle med dem (unntatt nest siste søk), men det kan være folk som eier bitcoins og lurer på hvor mange brukersteder som aksepterer bitcoins. Spesielt artig at Norge er veldig godt representert i Europa!

Sjekk Buy Bitcoins!!

Bilde
-Henrik-

Innlegg jonny 08 Mar 2013, 01:04

-Henrik- skrev:Når det gjelder transaksjons- eller spekulasjonsdrevet, så kan det se ut til at det er spekulasjonsdrevet i følge Google Trends.

Prøvde å forstå at du mener det er spekulasjonsdrevet ut fra Google Trends. Slik jeg forstod deg, så vil de som søker etter "buy Bitcoin" bruke disse Bitcoinene til å spekulere.

Jeg forstår at søk etter "buy Bitcoin" vil føre til flere nye Bitcoinbrukere, men jeg ser ikke ut fra Google Trends hva disse brukerene planlegger å bruke Bitcoin på. Om noen nye Bitcoin-brukere ønsker å kjøpe en tjeneste som tar betalt i Bitcoin, så vil jo disse nye brukerene kanskje søke etter "buy Bitcoin" eller kun "bitcoin", jeg hadde kanskje søkt etter "what is Bitcoin". Personer som ønsker kortsiktig gevinst, vil jo sikkert søke etter det samme, hvordan skiller du disse gruppene i Google Trends?
jonny

Innlegg -Henrik- 08 Mar 2013, 18:25

jonny skrev:
-Henrik- skrev:Når det gjelder transaksjons- eller spekulasjonsdrevet, så kan det se ut til at det er spekulasjonsdrevet i følge Google Trends.

Prøvde å forstå at du mener det er spekulasjonsdrevet ut fra Google Trends. Slik jeg forstod deg, så vil de som søker etter "buy Bitcoin" bruke disse Bitcoinene til å spekulere.

Jeg forstår at søk etter "buy Bitcoin" vil føre til flere nye Bitcoinbrukere, men jeg ser ikke ut fra Google Trends hva disse brukerene planlegger å bruke Bitcoin på. Om noen nye Bitcoin-brukere ønsker å kjøpe en tjeneste som tar betalt i Bitcoin, så vil jo disse nye brukerene kanskje søke etter "buy Bitcoin" eller kun "bitcoin", jeg hadde kanskje søkt etter "what is Bitcoin". Personer som ønsker kortsiktig gevinst, vil jo sikkert søke etter det samme, hvordan skiller du disse gruppene i Google Trends?

Godt poeng. Grunnen til at jeg tror dette er spekulasjonsdrevet, er fordi jeg ikke ser hvorfor man skal veksle om fra vanlige penger som er mer likvide, til noe som ikke er så likvid for å gjøre en handel – med mindre man ønsker å kjøpe noe som ikke skal være sporbart da, selvfølgelig. Jeg ville tro at de som ønsket å handle med bitcoins ville søkt på fraser som "buy with bitcoin", "shop with bitcoin" el.l. Det kan selvfølgelig være at jeg er helt på viddene.

Hvordan er det i nisjeforumene for bitcoinsbrukerne da? Er det snakk om kurser eller handel?
-Henrik-

Innlegg jonny 09 Mar 2013, 00:34

-Henrik- skrev:Hvordan er det i nisjeforumene for bitcoinsbrukerne da? Er det snakk om kurser eller handel?

https://bitcointalk.org er nok det største forumet for Bitcoin.

Det lokale skandinaviske underforumet er det ikke så mye snakk om kursen https://bitcointalk.org/index.php?board=45.0

Men når jeg leser slike poster https://bitcointalk.org/index.php?topic=149179.0 så er jo det klare tendenser på at det er personer som tar urasjonelle valg og satser alt på at Bitcoin skal stige i pris.
jonny

Innlegg QIQrrr 09 Mar 2013, 08:05

-Henrik- skrev:Hva er driveren bak stigningen?

Stigningen målt i dollar er primært inflasjonsdrevet (ironien i at BC vurderes i dollar er i seg selv ubetalelig). Allikevel har det vært en viss reell stigning som ser ut til å skyldes en økning i brukerbasen:

Priced in Gold, March 3, 2013: It was a mixed week, with most government currencies and most commodities lower. Bitcoin closed Friday on another new all-time high of 673 mg, up 12%. The free market online currency is truly in uncharted waters now, and although serious pullbacks are to be expected as price discovery continues, I would still recommend getting on board now. As Bitcoin's user base is expanding rapidly, there is every reason to expect that the price will be much higher a few years from now – provided, as always, that the currency doesn't blow up! So keep investment positions small enough to suit your risk tolerance - Market Update 1 Mar 2013 – Bitcoin: CAVU?

Bilde
Børge Svanstrøm Amundsen

"Atlas was permitted the opinion that he was at liberty, if he wished, to drop the Earth and creep away; but this opinion was all that he was permitted" - Franz Kafka
Brukerens avatar
QIQrrr

Innlegg jonny 09 Mar 2013, 22:36

QIQrrr skrev:Stigningen målt i dollar er primært inflasjonsdrevet (ironien i at BC vurderes i dollar er i seg selv ubetalelig). Allikevel har det vært en viss reell stigning som ser ut til å skyldes en økning i brukerbasen

Hehe, ser ironien i det, men siden mye av kjøp/salg av Bitcoin skjer med dollar er det naturlig at mange sammenligner med verdien av dollar.

Dersom man skal være korrekt, så bør man også sammenligne med total market capitalization, siden det for øyeblikket lages 3600 nye Bitcoin per døgn.
jonny

Innlegg jonny 12 Mar 2013, 08:53

Blir spenennde å se hva som skjer nå og etterpå

https://bitcointalk.org/index.php?topic=152030.0
Hello everyone,

there is an emergency right now: the block chain has split between 0.7+earlier and 0.8 nodes. I'll explain the reasons in a minute, but this is what you need to know now:
After a discussion on #bitcoin-dev, it seems trying to get everyone on the old chain again is the least risky solution.
If you're a miner, please do not mine on 0.8 code. Stop, or switch back to 0.7. BTCGuild is switching to 0.7, so the old chain will get a majority hash rate soon.
If you're a merchant: please stop processing transactions until the chains converge.
If you're on 0.7 or older, the client will likely tell you that you need to upgrade. Do not follow this advise - the warning should go away as soon as the old chain catches up.
If you are not a merchant or a miner, don't worry.

https://bitcointalk.org/index.php?topic ... msg1613724
The original post lacked info for "regular users". Here it is:

(1) If you are a "regular user" (not a miner), the best thing is to do nothing and wait a couple hours.
(2) If you are a "regular user", upgrading, downgrading, whining, FUD, etc, will make no difference. Only miners have an incentive to do anything. Otherwise, it doesn't matter which version you are running.
(3) Regardless of who you are, your transactions are not dead, your coins are not lost. They will just temporarily be held up. If you sent a transaction within the last few hours, it may take a few more hours before it's sorted out.
(4) If you insist on processing transactions right now it's probably best to wait 30+ confirmations. It's just due diligence though ... an attacker would still need a tremendous amount of mining power, quick thinking, and a victim willing to part with a lot of BTC.
(5) By tomorrow this will be in the past and everything will appear to be normal again. If you slept through this, you'd never know that anything happend (except for the price drop).

Let me reiterate, your coins are not at risk, your transactions are not lost. It'll just take some time for the network to "iron itself out." Everything will be okay.
jonny

Innlegg Warz 21 Mar 2013, 18:37

Da har prisen 100-dobblet seg siden jeg startet denne topic.
Bilde
Brukerens avatar
Warz

Innlegg Warz 21 Mar 2013, 18:42

QIQrrr skrev:
-Henrik- skrev:Hva er driveren bak stigningen?

Stigningen målt i dollar er primært inflasjonsdrevet (ironien i at BC vurderes i dollar er i seg selv ubetalelig).
Skjønner ikke ironien. BC vurderes ikke i dollar. Den vurderes i kroner, euro, dollar, gull, sølv, platinum og produkter. Vi måler kjøpekraft, hvis vi ser på dollar/nok kursen har kjøpekraften gått til himmels.
Brukerens avatar
Warz

Innlegg Onarki 26 Mar 2013, 18:15

Som jeg sa i 2011: dersom Bitcoin blir en suksess (dvs. en global desentralisert valuta som tar over for alle andre valutaer i vesentlig grad) skal bitcoin-prisen opp i ca 100.000 dollar. Logikken bak dette er som følger: om 5 år er det ca 15 millioner bitcoins i sirkulasjon. Da er det meget mulig at 1,5 milliarder mennesker bruker bitcoins (og at bitcoins gjør inntog i fattige land der hvor man i dag ikke har tilgang på elektroniske penger). Hvis den gjennomsnittlige bitcoin-bruker har tilsvarende 1000 dollar i bitcoins vil prisen på bitcoins da måtte være 1000*1,5 mrd/15.000.000 = 100.000 dollar.

Dette estimatet er VEEELDIGomtrentlig. Prisen kan ende på 10.000 dollar eller 1 million dollar, dersom bitcoin blir en suksess (=en verdensvaluta).

Jeg tror at i et suksessscenario vil bitcoin stabilisere seg om ca 5 år, eller rettere sagt når bankvirksomhet med bitcoins er fullt utviklet og det går an å låne penger i bitcoins. På det tidspunktet vil resirkulering av bitcoins (pga utlån) føre til stabilisering av prisen. Bankvesenet vil da i praksis emulere fractional reserve banking og folk som sparer vil ha pengene sine i obligasjoner nominert i bitcoin i stedet for å eie masse bitcoin.
Onarki

ForrigeNeste

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest