Priser på leiligheter

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Priser på leiligheter

Innlegg Be.Hag.. 20 Mai 2011, 15:42

Hei.

Min første post her. :)

Jeg har et spørsmål angående priser på leiligheter.
Jeg kjøpte en leilighet på midten av 80 tallet til ca. 250.000 kr. I dag koster den godt over 2 millioner. Samtidig har ikke min årsinntekt steget tilsvarende. Det er litt vanskelig å fastslå hvor mye min inntekt har øket, da jeg ikke har samme jobb i dag. Jeg hadde vel en årsinntekt den gang som tilsvarete prisen på leiligheten. Det vil si en snitt industriarbeiderlønn. Jeg er ikke sikker på hva snittet er på i dag, men den er langt fra 2 millioner.
Er det noen som har en forklaring på denne utviklingen?

På forhånd takk.
Be.Hag..

Re: Priser på leiligheter

Innlegg Vegard Martinsen 20 Mai 2011, 15:59

Be.Hag.. skrev:Hei.

Min første post her. :)

Jeg har et spørsmål angående priser på leiligheter.
Jeg kjøpte en leilighet på midten av 80 tallet til ca. 250.000 kr. I dag koster den godt over 2 millioner. Samtidig har ikke min årsinntekt steget tilsvarende. Det er litt vanskelig å fastslå hvor mye min inntekt har øket, da jeg ikke har samme jobb i dag. Jeg hadde vel en årsinntekt den gang som tilsvarete prisen på leiligheten. Det vil si en snitt industriarbeiderlønn. Jeg er ikke sikker på hva snittet er på i dag, men den er langt fra 2 millioner.
Er det noen som har en forklaring på denne utviklingen?

På forhånd takk.

Store restriksjoner på bygging av boliger har ført til at det er for få slike tilgjenglig i forhold til etterspørselen,og da går prisene opp.

Dessuten er det en mengde offentlige krav til standard på nye leiligheter, og da blir disse dyre. Da vil gamle leiligheter følge med i prisoppgangen.
Vegard Martinsen

Innlegg Onarki 20 Mai 2011, 19:32

Vegard Martinsen skrev:Store restriksjoner på bygging av boliger har ført til at det er for få slike tilgjenglig i forhold til etterspørselen,og da går prisene opp.

Et glimrende empirisk eksempel på dette er Texas som har hatt en kombinasjon av svært mye ledig areal og en liberal boligpolitikk og resultatet er at til tross for byggeboom og kraftig økonomisk vekst i Texas de siste par tiårene har boligprisene steget mye mindre i Texas enn mange andre steder i USA. Prisene på bolig i Texas har også gått ned mye mindre enn andre steder i USA etter finanskrisen.
Onarki

Innlegg Be.Hag.. 20 Mai 2011, 20:19

Vegard Martinsen skrev:Store restriksjoner på bygging av boliger

Hvilke type restriksjoner er det snakk om, og hva er hensikten med disse?
Be.Hag..

Innlegg Vegard Martinsen 20 Mai 2011, 20:53

Be.Hag.. skrev:
Vegard Martinsen skrev:Store restriksjoner på bygging av boliger

Hvilke type restriksjoner er det snakk om, og hva er hensikten med disse?

I Oslo har vi Marka-grensen, som gjør at nye boliger må bygges på grønnne lunger i byen og dette gjør dem dyrere fordi tomtene i sentrale strøpk er dyrere.

Videre er det diverse miljøkrav, f.eks. at boliger skal være godt isolerte slik at man kan spare oppvarming og derved CO2-utslipp.

Videre er det store kostnader pga diverse fordeler som arbeiderne som bygger boligene skal ha (en rekk krav i arbeidsmiljøloven).

Dessuten har jeg hørt at det er et krav om at alle nye boliger - også private - skal ha bad/toaletter som er tilpasset rullestolbrukere (han som sa det til meg er pålitelig, men det høres utrolig ut og jeg har ikke sjekket det selv),
Vegard Martinsen

Innlegg simon 20 Mai 2011, 21:12

Det er sant. Nye boliger må ha tilgang for de som ikke lenger må kalles vanføre, handicappede, bevegelseshemmede osv...

Forøvrig er skjemaveldet som hjemles i Plan og Bygningsloven av episk karakter, den er langt verre en Arbeidsmiljøloven.
simon

Innlegg Onarki 21 Mai 2011, 04:04

Vegard Martinsen skrev:Dessuten har jeg hørt at det er et krav om at alle nye boliger - også private - skal ha bad/toaletter som er tilpasset rullestolbrukere (han som sa det til meg er pålitelig, men det høres utrolig ut og jeg har ikke sjekket det selv),

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2861472.ece

Og her er lovteksten:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... ett*&#12-9

§ 12-9. Bad og toalett
(1) Boenhet skal ha minst ett bad og toalett der følgende skal være oppfylt:
a) Størrelse og planløsning skal være slik at det er fri gulvplass til en snusirkel med diameter på minimum 1,5 m foran toalett, minimum 0,9 m fri gulvplass på den ene siden av toalettet og minimum 0,2 m på den andre siden. Det skal være fri passasjebredde på 0,9 m fram til fri plass ved siden av toalett.
b) Det skal være mulighet for trinnfri dusjsone.
c) Vegg i dusj og toalettsone skal gi festemulighet for ettermontering av nødvendig utstyr.

(2) I byggverk med krav om universell utforming skal, i etasjer som har bad og toalett, 1/10 og minst ett av disse være universelt utformet i samsvar med følgende:
a) Gulv og vegg skal ha synlig fargekontrast. Fastmontert utstyr skal ha synlig fargekontrast til gulv/vegg.
b) Størrelse og planløsning skal være slik at det er fri gulvplass til en snusirkel med diameter på minimum 1,5 m foran toalett og minimum 0,9 m fri gulvplass på begge sider av toalett. Det skal være fri passasjebredde på 0,9 m fram til fri plass ved siden av toalett. Toalett skal ha håndstøtte på begge sider.
c) Det skal være tilstrekkelig fri plass under servant.
d) Dusjsone skal være trinnfri og minimum 1,6 m x 1,3 m. Dusjhode skal være høyderegulerbart og dusjsone skal ha veggmontert utstyr.
(3) I arbeidsbygning skal minst ett bad og toalett i hver etasje oppfylle krav i annet ledd.
Onarki

Innlegg -Henrik- 21 Mai 2011, 07:07

For ikke å snakke om at det er uvilje mot høyhus i de store byene.
-Henrik-

Innlegg Ove Kobbeltvedt 21 Mai 2011, 07:34

Et veldig interessant poeng du tar opp her. At boligprisene helt siden 1993 har økt betydelig mer enn øvrig prisstigning, synes jeg virker kunstig. Dette er et tydelig tegn på at noe er alvorlig galt, og det viser helt klart at boligproduksjon ikke er et fritt marked.

Jeg har lenge lurt på i hvor stor grad den kunstig høye stigningen av boligprisene skyldes myndighetens begrensninger på et fritt marked for boliger eller om vi opplever en boligboble som følge av pengepolitikken.

Førstnevnte forhold er det som er nevnt her allerede: boligentreprenører kan ikke selv fritt velge kvalitetsnivå på boliger tilpasset kundenes ønsker. Myndighetene har jo satt krav til bl.a. isolering av nye boliger for å oppnå et begrenset energibehov for oppvarming (klimatiltak). I tillegg er altså nylig kommet krav om tilrettelegging for funksjonshemmede i ALLE nye boliger (galskap!!) som vist til av onarki her. Åpenbart gir slike reguleringer økte boligpriser for nye boliger, noe som smitter over på bruktmarkedet.

Det andre forhold er om pengepolitikken bidrar til kunstig prisstigning utover dette igjen. Som kjent er det jo opplest og vedtatt politikk at etterspørselen må stimuleres - derfor holder sentralbanken renten kunstig lav. Man styrer etter et inflasjonsmål på 2,5% - noe som betyr at pengemengden stadig må øke for å opprettholde en prisstigning tross effektivisering av produksjonen (som uregulert ville føre at prisene ville falt). Boligprisene er imidlertid ikke med i inflasjonsmålet. Jeg ser for meg at den økende pengemengden må bli av et sted og siden bolig i stor grad er lånefinansiert, så vil den kunstig lave renten pushe boligprisene stadig oppover.

Det hadde vært interessant om noen økonomisk skolerte i dette forum kunne kommentere hvorvidt vi i tillegg til kunstig oppblåste boligpriser grunnet diverse myndighetskrav til nye boliger, også har en boligboble.
Ove Kobbeltvedt

Innlegg Vegard Martinsen 21 Mai 2011, 09:06

Boliger er også i dagens (svært ufrie) marked et rimelig godt investeringsobjekt.

Men det som vanlige miljøer ønsker å gjøre for å "rette på " dette er å øke boligskatten!!

http://e24.no/kommentarer/e24-kommentar ... aa/3134689

Boligskatten må økes nå

Det er mange gode grunner til å øke boligskatten i Norge. Og det haster. ....
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 22 Mai 2011, 03:25

Vegard Martinsen skrev:Men det som vanlige miljøer ønsker å gjøre for å "rette på " dette er å øke boligskatten!!

Fra artikkelen

Aller helst burde skatten på arbeid ned kraftig. Det er muligens umoralsk å beskatte menneskers bolig, men det må være mye verre å beskatte deres tid. Inkludert arbeidsgiveravgift, er det mange arbeidstakere i Norge har en marginalskatt på 50 prosent, før moms og andre avgifter. Staten beslaglegger halvparten av menneskers arbeidstid.

Denne mannen må åpenbart vite noe vi ikke vet, eller er det vi som har forstått noe han ikke skjønner?
-Henrik-

Innlegg Vegard Martinsen 22 Mai 2011, 06:16

-Henrik- skrev:
Vegard Martinsen skrev:Men det som vanlige miljøer ønsker å gjøre for å "rette på " dette er å øke boligskatten!!

Fra artikkelen

Aller helst burde skatten på arbeid ned kraftig. Det er muligens umoralsk å beskatte menneskers bolig, men det må være mye verre å beskatte deres tid. Inkludert arbeidsgiveravgift, er det mange arbeidstakere i Norge har en marginalskatt på 50 prosent, før moms og andre avgifter. Staten beslaglegger halvparten av menneskers arbeidstid.

Denne mannen må åpenbart vite noe vi ikke vet, eller er det vi som har forstått noe han ikke skjønner?

Ser ikke helt hva Henrik sikter til her.
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 12 Nov 2011, 17:31

Det er en ganske beskrivende og god artikkel i DN.no i dag:

http://www.dn.no/privatokonomi/article2265293.ece

Blant annet refererer denne til følgende drivere for manglende boligbygging. Dette er dog bare én av mange faktorer. Denne debatten er svært politisk betent.

TEK10 - Byggteknisk forskrift
Byggtekninsk forskrift av 2010 er en forskrift til plan- og bygningsloven av 2008.

Byggteknisk forskrift inneholder nærmere utdypning og utfylling av bestemmelser i plan- og bygningsloven, blant annet:

*Energikrav.
Forskriftene krever blant annet ventilasjonssystemer som gjenvinner varme, og at isolasjonstykkelsen i vegger, tak og gulv økes betraktelig.

*Ikke trapper
Trinnfri adkomst er et krav. En del tomter i bratt terreng blir dermed ubyggbare, ifølge Selvaag Bolig. Boligens plassering vil i større grad bli styrt av adkomstkrav.

*Universell utforming
Alle boliger skal ha stor nok gulvplass til at en rullestolbruker kan bevege seg rundt - både i gang, stue, soverom, kjøkken og bad. Alle boenheter skal ha minst ett bad tilrettelagt for rullestol.

Vi lever i et sykt, sykt land.
-Henrik-

Innlegg Vegard Martinsen 13 Nov 2011, 07:00

-Henrik- skrev:Det er en ganske beskrivende og god artikkel i DN.no i dag:

http://www.dn.no/privatokonomi/article2265293.ece

Blant annet refererer denne til følgende drivere for manglende boligbygging. Dette er dog bare én av mange faktorer. Denne debatten er svært politisk betent.

TEK10 - Byggteknisk forskrift
Byggtekninsk forskrift av 2010 er en forskrift til plan- og bygningsloven av 2008.

Byggteknisk forskrift inneholder nærmere utdypning og utfylling av bestemmelser i plan- og bygningsloven, blant annet:

*Energikrav.
Forskriftene krever blant annet ventilasjonssystemer som gjenvinner varme, og at isolasjonstykkelsen i vegger, tak og gulv økes betraktelig.

*Ikke trapper
Trinnfri adkomst er et krav. En del tomter i bratt terreng blir dermed ubyggbare, ifølge Selvaag Bolig. Boligens plassering vil i større grad bli styrt av adkomstkrav.

*Universell utforming
Alle boliger skal ha stor nok gulvplass til at en rullestolbruker kan bevege seg rundt - både i gang, stue, soverom, kjøkken og bad. Alle boenheter skal ha minst ett bad tilrettelagt for rullestol.

Vi lever i et sykt, sykt land.

Folk flest innser ikke at slike tiltak er svært kostbare.
Vegard Martinsen

Innlegg stian 14 Nov 2011, 02:02

Mange av energi kravene kan man tjene inn på, men derimot så er krav til heis og tilretteleggelse noe som koster. Grunnen til dette er at det er mange eldre som ønsker å bo i sin egen bolig og staten har pådratt seg å ta de kostnaddene, men som folk som vil bygge en nye boliger også får tvunget over seg.
Partimedlem.
stian

Neste

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester