Transaksjonskostnader.

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Transaksjonskostnader.

Innlegg Larebil 01 Okt 2011, 09:10

Har etter å ha startet et lite Nuf blitt klar over at transaksjonskostnadene i tid, penger og energi er skyhøye.

Om du på egen hånd prøver å få ting til å virke er du nærmest dømt til å ikke gjøre ting riktig nok for staten.
(Noe som gjør at du senere risikerer skjønnsligning om skatteetaten kommer på visit)

Har lyst til å lage denne tråden slik at folk kan dele sine erfaringer og kunnskap om fungerende løsninger rundt
transaksjonskostnader og måten man best kan løse disse.

Hva jeg selv tror er det som gjelder for øyeblikket:

-Man må føre regnskap.
-Om man har under 300 bilag kan dette gjøres I excel og overføres til pdf, ellers må man ha et regnskapsprogram.
-Man må ha bilag til enhver transaskjon. Disse skal nummereres.
-Alle fakturaer/salgsbilag skal være forhåndsnummerert. (Hvordan dette foregår er for meg et lite mysterium BTW)
-Du må fylle ut og levere Næringsoppgave med alle relevante tilleggskjema for ditt selskap.

Dette er sånn i farten hva jeg kommer på.
Noen andre som vet noe om problemstillinger og løsninger rundt dette?
Har jeg glemt noe viktig?
Frihet er bedre en tvang, gang på gang!
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Re: Transaksjonskostnader.

Innlegg Larebil 04 Okt 2011, 19:11

For å fortsette denne tråden om transaksjonskostnader.

Jeg var nede på Allkopi i går etter å ha vært innom en rette forskjellige kontor/økonomi og diverse andre butikker.
På leting etter svar om hvordan jeg skal forholde meg til statens rigide krav om forhåndsnummerering av faktura.

Jeg ble klar over dette etter at jeg var på et kurs for enkeltmannsforetak av skatteetaten.
Jeg har Nuf, men siden man ikke prioriterer å lage kurs for sånne som meg måtte jeg nøye meg
med det som fantes.

Etter litt nøling så innrømmet han på allkopi at de kunne trykke opp det jeg trengte.
Han var ikke sikker på hva det ville koste, men da jeg oppmuntret ham til å gi et overslag sånn at jeg kunne forstå hva det var snakk om
sa han rundt en 4000 for 100 fakturaer og 100 salgsbilag.
20kr arket med andre ord om jeg tolket det riktig...
Spennende...
Hvert stempel som skal hindre meg i å snyte staten koster meg 20 kroner per gang å påføre...
De har overført kostnaden av kontrollen til meg og for en kostnad.
Det kan godt hende at det er billigere å få det gjordt
og han sa at jo mer arbeid jeg gjør med fakturaen slik at de ikke trengte jo billigere ble det.
Kanskje det er andre som er billigere.
Noen som har erfaring med dette som vet noe?
Synes det er teit å bruke så mye penger for å dokumentere at jeg ikke har trikset med tallene
sånn at staten kan flå meg ennå mer på grunnlag av de tallene. :x
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg Larebil 04 Okt 2011, 19:42

Har sjekket loven litt nøyere etter spor på hva jeg bør foreta meg.

Dette er hva som et salgsbilag skal inneholde.

1. hvilke varer/tjenester som er kjøpt,
2. omfang,
3. tidspunkt (dato) og
4. hvilket beløp

I tillegg til dette forhåndsnummereret da.

http://www.skatteetaten.no/no/Uttalelse ... lgssteder/

http://www.bedin.no/cwobjekter/Kap7_kasseoppgjor.shtml

Dette gjorde ting en god del klarere for meg.
Om noen andre får nytte av det er det bare hyggelig,
det er vanskelig nok som det er å komme igang med noe produktivt i dette landet.
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg simon 04 Okt 2011, 21:20

Hva er det dere snakker om her, kontantsalg av varer eller fakturering av varer/tjenester ?

I tilfelle 1, kjøp gode, gamle kvitteringsblokker med gjennomslag. I tilfelle 2, lag fakturaer i Excel, og sørg for at nummerserien er ubrutt og dokumentert med fakturajournal og kopier.

Ikke noe stort problem. Hvis man har flere enn en håndfull fakturaer, skaff ett fakturaprogram til nesten ikke noe kr.
For de som har SuperOffice, halv pris hos oss, ellers er dette en fin og grei billigløsning: http://www.k-soft.no/bestill.htm

Ellers er Google alltid der med et tips: http://www.google.no/search?aq=f&gcx=w& ... endfaktura
simon

Innlegg Larebil 05 Okt 2011, 06:34

Snakker om kontantsalg av tjenester i ambulerende virksomhet og eventuelt fakturering av de samme tjenestene.

Hvem selger de gode gamle kvitteringsblokkene? Jeg ikke har vært istand til å finne noen annen
løsning enn å be et trykkeri lage noen kun for meg noe jeg frykter blir dyrt.

Når det kommer til faktura har jeg inntrykk av at det ikke er så enkelt at man kan trykke det selv.
Fant denne som visstnok fikser det for deg og påstår at å lage selv i excel er en dårlig ide.

http://www.frilansinfo.no/faktura-i-word-format

Skjønner fremdeles ikke essensen av dette med forhåndsnummerering...
Hva er en fakturajournal hvor får jeg anskaffet det?
Jeg antar at noen eksterne må stå for trykkingen av tallene for at de ikke skal kunne trikses med eller tar jeg feil?
Er den eksterne part fakturaprogrammet da?
Om man er driftig på data kan man jo trikse med tallene uansett?!
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg simon 05 Okt 2011, 10:42

Prøv en skikkelig papirhandel, f,eks http://www.citycash.no/kontordata.html eller den oppe ved Lysverket, som jeg ikke husker hva heter.
En fakturajournal er en løpende oversikt over utstedte fakturaer, i kronologisk orden. ALLE fakturanummer skal være med der. Typisk så ser den sånn ut, og ligger ved fakturakopiene i regnskapsbilagene til bokføreren din:

FAKTURAJOURNAL Nr 20110007 dato 01.10.2011
------------------------------------------------------------------------------
Fakt.nr Type Kunde Ex MVA Ink MVA
2011000001 Fakt Kunde Kundesen AS 2000,00 400,00 -2400,00
2011000002 Fakt ACME AS 1000,00 200,00 -1200,00
2011000003 Kred Road Runner Inc -2000,00 -400,00 -2400,00
--------------------------------------------------------------------------------------
Totalt fakt: 01.10.2011 1000,00 200.00 1200,00
--------------------------------------------------------------------------------------

Det viktige med regnskap er at alt er dokumentert og oversiktlig. Loven inneholder ikke spesifikke krav om hvordan forhåndsnummereringen skal foregå, men det er så mye enklere hvis du bruker et regnskaps- eller fakturaprogram, for da forutsettes det at produsenten holder styr på dette.
Men man kan alltid jukse, også med fkaturaprogram, ved f.eks å installere to kopier eller eller ....
simon

Innlegg Panther 05 Okt 2011, 12:45

Selv finner jeg disse sitene veldig hjelpsomme, bruker Sticos mye når jeg holder på med regnskap o.l., og Lovdata gir deg en oversikt over lover som man lett kan søke etter. Men bruker primært Sticos, man kan også søke på lover i sticos, det er også linker og forklaringer for alt man trenger å vite for å drive bedrift og å føre regnskap o.l. Man kan også lett få tilgang til skjemaer som man trenger å levere til staten o.l., som man så bare kan skrive ut. Lurer man på hvilke satser som brukes på hva eller hvor så finner man det også her og mye mer. Skal jeg drive med regnskap eller drive eget firma så er Sticos ett uvurderlig verktøy for meg. Men du må betale for å få tilgang da. Men man kan fort spare opp de kronene igjen, med tanke på alt man får og hvor mye kjappere man finner ting og får gjort ting. Ser ut som om det er en etableringskostnad + ett måneds beløp for å abbonere på oppdateringer. Selv har jeg hatt fri tilgang til dette mens jeg studerte og brukte det mye. Brukte heller sticos enn lovdata, brønnøysund registeret, skatteetaten sine sider eller andre sider, da jeg fant alt dette på sticos og fant det så mye lettere der enn på noen av de andre sidene hvor man vanligvis måtte lete endel.
Med andre ord så er jeg meget fornøyd med Sticos, og betaler de gladelig for å gjøre driften og regnskapet såpass mye enklere. Skulle jeg begynne å jobbe i en bedrift med regnskap eller drift uten Sticos, så er det godt mulig jeg hadde betalt for det selv.

Etter man har logget seg inn på sticos så er det Sticos oppslag man går inn på for å finne det meste.

http://lovdata.no/

http://www.sticos.no/portal/
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Innlegg Larebil 07 Okt 2011, 20:05

Takk for de opplysningene!

Skal ta en titt innom Andvord å se hva de har før jeg bestemmer meg.
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg Larebil 13 Okt 2011, 19:18

Var innom Andvord og de hadde alt man måtte ønske av både regningsblokker og faktura.
Forhåndsnummerert og greier.

Nå får jeg kanskje anledning til å vie litt opperksomhet til driften og ikke bare å tekkes norske myndigheters kontrollbehov.
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg Larebil 15 Okt 2011, 14:12

Siden denne tråden var en stor suksess i å finne ut ting som kanskje kan hindre nye grüdere å komme igang
så fortsetter jeg med å ta for meg ting som ikke er helt klart.

Når man ovrefører penger fra/til privat konto fra/til firmakonto.
Hva er grei dokumentasjon da?
Fram til nå har jeg kun skrevet ut sidene som viser transakjonen fra begge nettbankene.
Holder dette eller burde man ha noe mer?

Fint om noen kunne belyse dette litt.
Ellers hvis jeg finner noe svar legger jeg det ut her.

Får inntrykk av at vi hadde hatt et mer liberalt samfunn om terskelen or verdiskapning hadde blitt lavere.
Om man klarer å samle mest mulig informasjon om ting som er vanskelig å navigere her vil vi vel det
skape grobunn for mer kapitalisme!?
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg Larebil 15 Okt 2011, 14:27

Sånn ser forøvrig en regningsblokk ut om noen senere skulle lure.

Bilde
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Innlegg Panther 15 Okt 2011, 15:23

Larebil skrev:Siden denne tråden var en stor suksess i å finne ut ting som kanskje kan hindre nye gründere å komme igang
så fortsetter jeg med å ta for meg ting som ikke er helt klart.

Når man overfører penger fra/til privat konto fra/til firmakonto.
Hva er grei dokumentasjon da?
Fram til nå har jeg kun skrevet ut sidene som viser transakjonen fra begge nettbankene.
Holder dette eller burde man ha noe mer?

Fint om noen kunne belyse dette litt.
Ellers hvis jeg finner noe svar legger jeg det ut her.

Får inntrykk av at vi hadde hatt et mer liberalt samfunn om terskelen or verdiskapning hadde blitt lavere.
Om man klarer å samle mest mulig informasjon om ting som er vanskelig å navigere her vil vi vel det
skape grobunn for mer kapitalisme!?

Til regnskapet trenger vi kviteringen/utskriften ifra banken, som blir ett bilag i regnskapet, deretter trenger vi å vite om det er kontant uttak for bedriften eller privatuttak til eieren selv. Bilaget må også signeres for at det skal bli godkjent som gyldig bilag. I regnskapet så er det viktig å vite om det er privatuttak eller uttak av kontanter, siden føringene da blir veldig forskjellige. Dato er også viktig, men dette følger vanligvis med på de automatiske utskriftene/kviteringene man får/kan be om. Evt. manglende informasjon kan fylles ut på kviteringen.

Har de sidene de dataene som du trenger så skulle det være nok. Som jeg husker det, så må disse bilagene signeres manuelt eller elektronisk, det må være dato og hva bilaget gjelder. Er dette i orden så skulle dokumentasjonen være grei.

Oppfyller man disse reglene for regnskap, så skulle all dokumentasjon også være grei.

Bokføring, spesifikasjon, dokumentasjon og oppbevaring av regnskapsopplysninger skal skje i samsvar med følgende grunnleggende prinsipper:

1. Regnskapssystem: Det skal foreligge et ordentlig og oversiktlig regnskapssystem som muliggjør produksjon av pliktig regnskapsrapportering og spesifikasjoner, og som er innrettet slik at opplysningsplikten kan ivaretas.

2. Fullstendighet: Alle transaksjoner og andre regnskapsmessige disposisjoner skal bokføres på en fullstendig måte i regnskapssystemet.

3. Realitet: Bokførte opplysninger skal være resultat av faktisk inntrufne hendelser eller regnskapsmessige vurderinger og skal gjelde den bokføringspliktige virksomheten.

4. Nøyaktighet: Opplysninger skal bokføres og spesifiseres korrekt og nøyaktig.

5. Ajourhold: Opplysninger skal bokføres og spesifiseres så ofte som opplysningenes karakter og den bokføringspliktige virksomhetens art og omfang tilsier. (Vanligvis hver måned eller annen hver måned alt ettersom.)

6. Dokumentasjon av bokførte opplysninger: Bokførte opplysninger skal være dokumentert på en måte som viser deres berettigelse.

7. Sporbarhet: Det skal foreligge toveis kontrollspor mellom dokumentasjon, spesifikasjoner og pliktig regnskapsrapportering.

8. Oppbevaring: Dokumentasjon, spesifikasjoner og pliktig regnskapsrapportering skal oppbevares så lenge det er saklig behov for å kontrollere pliktig regnskapsrapportering. Oppbevaring skal skje i en form som opprettholder muligheten for å lese materialet.

9. Sikring: Regnskapsmaterialet skal på en forsvarlig måte sikres mot urettmessig endring, sletting eller tap.

10. God bokføringsskikk: Bokføring, spesifikasjon, dokumentasjon og oppbevaring av regnskapsopplysninger skal skje i samsvar med god bokføringsskikk.

For å føre inn i regnskapet må dette med:

1. nummer og dato (Nummer er bilagsnummer for regnskapet og er kun viktig for regnskapet, dato er en del av nødvendig dokumentasjon uansett.)
2. informasjon om beløp og mengde (Dette er også noe som må dokumenteres.)
3. koder som viser tilordning i regnskapssystemet (For regnskapet kun.)
4. henvisning til tilhørende dokumentasjon (Dette er også noe som må dokumenteres, hvis du har noe av dette.)
5. eventuell avgiftsberegning (Evt. mva må også være med på bilaget/dokumenteres.)
6. eventuelt navn på kjøper/selger (reskontroførsel) (står vanligvis på kvitteringene du får, vanlige kvitteringer som blir skrevet automatisk ifra kassaaparat, minibank o.l. godtas som de er, men for regnskapet så må alle bilag signeres av sjef/ansvarlig for at det skal kunne aksepteres i regnskapet.)
Ken-G. Johansen.
Brukerens avatar
Panther

Innlegg Larebil 16 Okt 2011, 20:25

Takk Panther. :D

Leste fort igjennom og det ser ikke ut til at det jeg har gjordt er helt på jordet.
Skal gå mer grundig igjennom detaljene senere.
Dette blir jo en veldig nyttig tråd for gründere!
-Meg selv
Brukerens avatar
Larebil

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest