Hvordan vil et helt fritt pengesystem fungere?

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Hvordan vil et helt fritt pengesystem fungere?

Innlegg Ove Kobbeltvedt 02 Okt 2011, 10:46

Vi ser idag tragiske følger av myndighetenes inngripen i pengesystemet. Man har nå stimulert økonomien etter den keynianske læreboken med redningspakker til banker og bedrifter, man har trykket penger og senket styringsrenten slik at å låne penger i mange land nå i praksis er gratis. Boligprisene har siden 1993 steget mer enn den generelle pris-og lønnsveksten, et resultat bl.a. av at rentenivået av myndighetene er satt kunstig lavt. Dette gjør det stadig vanskeligere for nye grupper å entre boligmarkedet, og det gjør det stadig dyrere for folk når de skal opp i boligstørrelse og -standard – noe man typisk gjør i løpet av livet.

Norges Bank er nå i et dilemma angående rentepolitikken. For å hindre enn for sterk krone som vil ta knekken på eksportindustrien, må banken holde styringsrenten meget lav og altså i praksis gjøre det gratis å låne penger. Det bør være åpenbart for alle at ingen sunn økonomi kan basere seg på at det er gratis å leve på forskudd.

For meg er det så åpenbart at Keynes-politikken har spilt falitt, men noe innrømmelse av dette fra mainstreem politikere får vi neppe. Jeg kan forresten huske hvordan en del politiske kommentarer ved starten på finanskrisen i 2008 hånlig kommenterte hvor uansvarlig liberalister var som "bare" ville la banker og bedrifter gå konkurs og hvilket ragnarokk man da ville forårsake. Vel, nå kan det jo kanske se ut som om vi liberalister hadde rett likevel når vi ser den uhåndterlige gjeldssituasjonen mange land nå har satt seg i. Til syvende og sist får vel det "uansvarlige" og "grådige" frie markedet skylden uansett....

Vel, hensikten med dette innlegget fra min side er å få innspill til hvordan jeg kan bedre forstå hvordan et fritt pengesystem a la Østerriks eller Sayisk økonomi vil fungere. Jeg antar at med et slikt system ville vi hatt store banker med hver sin valuta som arbeidsgiverne kunne velge mellom. Populære valutaer vil være slike som ikke mister verdi - altså være bundet opp mot gull og andre realverdier. Eller tenker jeg feil her?

Jeg ønsker å forstå noe om hvordan et slikt system vil fungere mht. renter, valutakurser, gjeld og sparing. Jeg ønsker rett og slett linker og/eller litteratur som kan forklare hvordan et slikt system svarer på manglene dagens system så åpenbart har.

Jeg har altså lite konkrete spørsmål her. Håper noen kan sette meg på sporet hvordan jeg kan øke min innsikt her. På forhånd takk.
Ove Kobbeltvedt

Re: Hvordan vil et helt fritt pengesystem fungere?

Innlegg Vegard Martinsen 02 Okt 2011, 11:48

Jeg antar at med et slikt system ville vi hatt store banker med hver sin valuta som arbeidsgiverne kunne velge mellom. Populære valutaer vil være slike som ikke mister verdi - altså være bundet opp mot gull og andre realverdier. Eller tenker jeg feil her?

Du tenker rett.

Jeg ønsker å forstå noe om hvordan et slikt system vil fungere mht. renter, valutakurser, gjeld og sparing.

Kort: penger er gull og gull er penger, renter etc. bestemmes av markedskreftene.

Jeg ønsker rett og slett linker og/eller litteratur som kan forklare hvordan et slikt system svarer på manglene dagens system så åpenbart har.

Vel, man kommer langt ved å lese Say, og leser man ikke Say kommer man ingen vei.

http://oll.libertyfund.org/index.php?op ... &Itemid=28

Ellers er Richard Salsman og John Tamny svært gode:

http://blogs.forbes.com/richardsalsman/ ... recession/

http://www.hcwe.com/public/archives/seg ... P-0911.pdf

Nathan Lewis er god om penger: "Gold: The Once and Future Money" http://www.amazon.com/Gold-Once-Future- ... 628&sr=8-1
Vegard Martinsen

Re: Hvordan vil et helt fritt pengesystem fungere?

Innlegg André Risnes 02 Okt 2011, 13:01

Vel, man kommer langt ved å lese Say, og leser man ikke Say kommer man ingen vei.

Ikke verst for en søndags formiddag :D
André Risnes

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest