Prisenes funksjon i en markedsøkonomi

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Prisenes funksjon i en markedsøkonomi

Innlegg Rårke 18 Mar 2012, 14:38

Er det noen som har noen gode kilder på dette? Jeg skriver en oppgave hvor dette er viktig å få med, og jeg trenger en referanse på funksjonene. Det kan gjerne være kontra prisenes funksjon i en planøkonomi.

Takker for hjelp!
Rårke

Re: Prisenes funksjon i en markedsøkonomi

Innlegg Vegard Martinsen 18 Mar 2012, 15:07

Rårke skrev:Er det noen som har noen gode kilder på dette? Jeg skriver en oppgave hvor dette er viktig å få med, og jeg trenger en referanse på funksjonene. Det kan gjerne være kontra prisenes funksjon i en planøkonomi.

Takker for hjelp!

Noe er å finne her: http://www.fff.org/freedom/0793g.asp
Vegard Martinsen

Innlegg simon 18 Mar 2012, 18:57

Du trenger priser for å lage en blyant !

Les denne, hvis du ikke har sett den før. Den er genial !

http://www.econlib.org/library/Essays/rdPncl1.html
simon

Innlegg superted 18 Mar 2012, 21:44

simon skrev:Les denne, hvis du ikke har sett den før. Den er genial !
http://www.econlib.org/library/Essays/rdPncl1.html

Det var god lesning, ja. Men det essayet forklarer vel egentlig ikke viktigheten av priser, bare hvordan hvordan det frie marked kan løse en tilsynelatende umulig oppgave ved at alle gjør det de kan best. Essayet ikke sier noe om måten aktørene kommuniserer med hverandre på: gjennom priser.

Jeg tror kilden OP er ute etter er Hayek. Han setter i bunn og grunn likhetstegn mellom pris og informasjon. Les om distribuert informasjon (dispersed knowledge) og prissignalet (se pkt. IV). Når man leser Hayek forstår man hvor viktig prissignalet er, og hvordan det kun er i et fritt marked at informasjon flyter fritt. Kombinér Hayek med essayet simon linket til over og det vil være åpenlyst at planøkonomi i beste tilfelle er håpløst ineffektivt (og i verste fall--og som erfaring tilsier--fører til elendighet, sult og død). Google "The Economic Calculation Problem" for mer om dette.

Rårke skrev:Det kan gjerne være kontra prisenes funksjon i en planøkonomi.

At priser i en planøkonomi kan ha noen reell funksjon som medium for informasjon er en illusjon. Ta følgende eksempel på en verdivurdering jeg gjorde i dag: jeg ble sendt ut av kjæresten min for å kjøpe sukker, hun var midt i kakebaking og hadde for lite. Datteren min på halvannet hadde nettopp lagt seg til formiddagshvilen, hun pleier å sove en times tid. Ikke misforstå meg, jeg er veldig glad i henne, men den timen verdsetter jeg... meget høyt. Derfor var jeg villig til å kjøpe et kilo sukker til nesten dobbel pris hos kjøpmannen på hjørnet i stedet for å gå til den søndagsåpne butikken som bare ligger noen hundre meter unna--og måtte stå i kø for å betale.

Å tro at man i en planøkonomi kan begynne å emulere milliarder av slike verdivurderinger som gjøres daglig i et (relativt) fritt marked, er idioti.

Edit: så ikke linken til Vegard, den tar jo for seg Hayek. Jeg lar dog innlegget stå i tilfelle noe av det jeg skrev skulle gjøre tilgangen til emnet lettere.
Sist endret av superted den 18 Mar 2012, 22:03, endret 1 gang
superted

Innlegg Vegard Martinsen 18 Mar 2012, 21:57

Sowells "Knowledge and Decisions" er god på dette ...

http://www.amazon.com/Knowledge-Decisio ... 0465037380
Vegard Martinsen

Innlegg Rårke 20 Mar 2012, 16:05

Hjertelig takk for svar! Jeg skal sjekke ut disse så snart som mulig.
Rårke

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester