Tvunget betalingsmiddel og gullstandard

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Tvunget betalingsmiddel og gullstandard

Innlegg mortalisk 04 Jun 2012, 21:25

Jeg har en teroi om at loven om tvunget betalingsmiddel er ganske impotent når det gjelder å holde liv i statens pengemonopol. Jeg tror ikke stort vil endre seg dersom man fjerner denne loven(man bør fremdeles fjerne den selvsagt). Slik jeg ser det, er det faktum at staten har mulighet til å kreve at man betaler skatt i en gitt valuta, det som gjør at det alltid er en konstant etterspørsel etter norske kroner, og som dermed er det som gir opphav til sentralbankens enorme makt.

Jeg vil helst ha et system uten både tvunget betalingsmiddel og skatt. Men inntil andre folk er villig til å gi opp prinsippet om tvungen skatt, så er kanskje en gullstandard en løsning for å hindre sentralbankens manipuleringer. For så lenge staten har makten til å skattlegge, har de også makten til å regulere den valutaen de velger å skattlegge i. En gullstandard vil være der for å begrense denne makten. En slik standard skal selvfølgelig bare legge begrensinger i hva staten kan kreve inn skatt i, og ikke i hva folk bruker som byttemiddel seg i mellom, eller hva som annekjennes som betaling for privat gjeld.

Jeg er interessert i å høre hva andre tenker om dette.

Og i fall noen er enig:
Kan en slik gullstandard være aktuelt for DLF å gå inn for? Jeg ser problemet med å gå inn for en lov som egentlig burde være unødvendig og som ikke er direkte koblet til ens grunnprinsipper, så man kan kanskje i stedet satse på å bringe sterkere fram denne konsevensen av skattlegging som enda et argument i mot.
mortalisk

Re: Tvunget betalingsmiddel og gullstandard

Innlegg Rekkart_ 04 Jun 2012, 23:38

mortalisk skrev:Jeg har en teroi om at loven om tvunget betalingsmiddel er ganske impotent når det gjelder å holde liv i statens pengemonopol. Jeg tror ikke stort vil endre seg dersom man fjerner denne loven(man bør fremdeles fjerne den selvsagt). Slik jeg ser det, er det faktum at staten har mulighet til å kreve at man betaler skatt i en gitt valuta, det som gjør at det alltid er en konstant etterspørsel etter norske kroner, og som dermed er det som gir opphav til sentralbankens enorme makt.

Ja det er helt klart at det vil være tungvint å bruke noe annet enn kroner så lenge man må betale skatt i kroner. Kapitalbeskatning er også problematisk dersom man vil bruke en annen valuta. Dersom du bruker en valuta som f.eks. holder samme verdi som gull samtidig som verdien på norske kroner faller, så vil du bli nødt til å betale skatt på "verdistigningen" på valutaen du holder.

mortalisk skrev:Jeg vil helst ha et system uten både tvunget betalingsmiddel og skatt. Men inntil andre folk er villig til å gi opp prinsippet om tvungen skatt, så er kanskje en gullstandard en løsning for å hindre sentralbankens manipuleringer. For så lenge staten har makten til å skattlegge, har de også makten til å regulere den valutaen de velger å skattlegge i. En gullstandard vil være der for å begrense denne makten. En slik standard skal selvfølgelig bare legge begrensinger i hva staten kan kreve inn skatt i, og ikke i hva folk bruker som byttemiddel seg i mellom, eller hva som annekjennes som betaling for privat gjeld.

Jeg er interessert i å høre hva andre tenker om dette.

Det er selvsagt mange fordeler med å innføre en gullstandard i Norge, men det er ikke nødvendigvis ideelt for et lite land som Norge å innføre en gullstandard på egen hånd pga alle vanskelighetene dette fører til med hensyn på handel med resten av verden.

Jeg tror det beste vil være å fjerne tvunget betalingsmiddel og legge skattesystemet til rette for å være nøytralt med hensyn på hvilken valuta man bruker. Da kan markedet selv avgjøre om det er viktigst å ha penger som er stabile i verdi (gullstandard) eller om det er bedre å bruke f.eks dollar for å gjøre internasjonal handel lettere.
Rekkart_

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest