Devaluering i stedet for avregulering av arbeidsmarkedet?

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Re: Devaluering i stedet for avregulering av arbeidsmarkedet?

Innlegg Vegard Martinsen 22 Jul 2012, 15:46

Marius Møllersen skrev:
Vegard Martinsen skrev:http://www.thefreemanonline.org/columns ... h-america/

På tross av at artikellforfatteren bruker ordet hyperinflasjon en rekke ganger, virker det som om alle hans konrete eksempler er under den gjengse definisjonen på 50% per måned. Jeg har lest et sted at Brasil toppet seg på 100% på en enkelt måned på slutten av 80-tallet.

Uansett er vi ikke i nærheten av trillebårtilstander.

Enig. Artikkelen forteller bare at det var stor inflasjon i en rekke land i Sør-Amerika for noen tiår siden.
Vegard Martinsen

Innlegg PAMENTAS 22 Jul 2012, 22:36

Marius Møllersen skrev:
Ove Kobbeltvedt skrev:Flertallet kan ikke tåle at det finnes en minoritet som ønsker helt andre ordninger enn hva flertallet ønsker.

"Kan ikke tåle" i økonomisk forstand, ja, dersom mindretallet skulle bedrevet streikebryteri og brudd på arbeidsmiljøloven, for eksempel.
Flertallet kan ikke tåle at mindretallet/et mindretall ønsker å arbeide med dårligere betingelser enn flertallet?
Marius Møllersen skrev:Ønskene til mindretallet tåles derimot.
Tåles mht av de får ha ønskene/meningene, men ikke tåles at det handles utifra ønskene/meningene?
PAMENTAS

Innlegg Marius Møllersen 22 Jul 2012, 23:34

PAMENTAS skrev:Flertallet kan ikke tåle at mindretallet/et mindretall ønsker å arbeide med dårligere betingelser enn flertallet?

Er dette et tøysespørsmål? Jeg har jo allerede svart, og du gjenta jo svaret mitt. Men jeg kan godt gjenta det en gang til:

Ønskene til mindretallet tåles(...).

PAMENTAS skrev:Tåles mht av de får ha ønskene/meningene, men ikke tåles at det handles utifra ønskene/meningene?

Lovbrudd tåles ikke, nei. Grunnen er opplagt: Det vil komme et press nedover på de laveste lønningene.
Marius Møllersen

Innlegg simon 23 Jul 2012, 11:27

Dette var jaggu morsomt. Dere har i flertall lovfestet en mengde synspunkter på hvordan folk burde innrette seg, og forbyr alle avvik.
Du er sikkert kjent med arbeidsmiljøloven, som forbyr avtalefrihet. En av dens hovedformål er å under trussel om store straffer, å hindre at noen jobber mer enn det flertallet finner bekvemt. Som arbeidsgiver i IT-bransjen er det en svært velkjent problem, og langt det største hinder for verdiskapning og sysselsetting.

Det lyder hult, for å si pent slik å hevde at mindretallet kan "få lov å ha sine meninger". Du får stå for det som er realiten, nemlig at dere; flertallet, bruker rå makt mot de som er uenige.

Du får unnskylde språkbruken, men jeg synes det passer å ta litt hardt i her. Du får heller svare med samme mynt, hvis nødvendig.
simon

Innlegg Marius Møllersen 23 Jul 2012, 12:32

simon skrev:Du får heller svare med samme mynt, hvis nødvendig.

Jeg synes ikke språkbruken din er ille. Forøvrig finner jeg ikke noe å kommentere. Disse meningene dine er jo velkjente varianter av "medaljens bakside".
Marius Møllersen

Innlegg Vegard Martinsen 24 Jul 2012, 06:49

Marius Møllersen skrev: ...[Dette] er jo velkjente varianter av "medaljens bakside".

Forsiden av medaljen er langt fra så skinnede som tilhengerne av slik politikk forsøker å innbille oss.
Vegard Martinsen

Forrige

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester