PAMENTAS skrev:Byttemidler som representerer realverdier og som blir priset av tilbud/etterspørsel.
Kan du detaljere dette forslaget ditt?
Evans skrev:Det er vel den som kommer med den uttalelsen som beveger seg lengst bort fra nullhypotesen som har den største bevisbyrden. Å påstå at et pengesystem kan vare evig, eller at det er hensiktsmessig at varer evig...lenger unna en nullhypotese enn det er det vanskelig å komme.
Dette er selvfølgelig umulig å bevise, siden vi ikke kan simulere noen evighet, men jeg mener jeg har gjort godt rede for
muligheten. Det kommer jo heller ingen kritikk av resonnementet mitt, bare påpekninger av at politisk ustabilitet kan få systemet til å rakne. Det er jeg enig i, men det er ingen
nødvendighet at det blir slik. (Dersom man da ikke tar dette til absurde ekstremiteter som jordas undergang osv.)
Vegard Martinsen skrev:Jeg mener at et pengesystem med gullstandard vil kunne vare evig, og at det vil vare så lenge man har frihet.
Gullstandardsystemet kan vare evig i den forstand at en liten gullmengde (f.eks. 1 gram) sannsynligvis kommer til å ha en ikke-neglisjerbar kjøpekraft i all framtid. Dette gjør imidlertid ikke at systemet blir noen vinner på et fritt marked, særlig fordi det kan være vanskelig å bekjempe deflasjon, og fordi det er relativt dyrt i drift.
Vegard Martinsen skrev:Men det MM påstår er at man kan ha et system hvor offentlig gjeld bare øker og øker,
Adjektivet "offentlig" kan misforstås. Jeg snakker om at pengemengden bør øke i takt med økonomien for å hindre deflasjon, og at gjelden (siden pengesystemet er gjeldsbasert) er proporsjonal med pengemengden. Gjelden kan tas opp av hvem som helst, privatpersoner, bedrifter, stat osv. Dersom økonomien vokser kan altså gjelda/pengemengden trygt vokse i forhold.
Vegard Martinsen skrev: og hvor penger kun er forankret i politiske vedtak, og at dette kan vare evig.
Pengene trenger ikke å være forankret i politiske vedtak (utover lovligheten av et fiatpengesystem). De er derimot forankret i gjeld. Dersom det hadde vært fri konkurranse mellom pengesystemer er det rimelig å anta at det største fiatpengesystemet måtte ha stor grad av pant i realverdier for gjelden for å få publikums tillit.