Vil markedet egentlig ha gull?

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Vil markedet egentlig ha gull?

Innlegg Marius Møllersen 03 Sep 2012, 16:23

Mye gullkjekling her...

Både her på forumet og i andre medier har jeg sett at "gulltilhengerne" har som et av sine kronargumenter at markedet historisk sett har foretrukket gull som betalingsmiddel.

Dette er jeg enig i, men som jeg sa til Børge i en annen tråd har markedet også foretrukket hest som transportmiddel.

Hva om vi tar en titt på dagens verden, f.eks. etter 1980, da støvet etter Bretton Woods-kollapsen for alvor hadde begynt å legge seg: Finnes det noen vesentlige indikasjoner på at markedet virkelig foretrekker gull?

Ved inngåelse av store kontrakter som løper over lang tid, f.eks. chartring av skip over 20 år (som tilfeldigvis påvirker min egen arbeidssituasjon), har man oftest (alltid?) med en klausul om indeksregulering. Hvis gull virkelig var slikt et uovertruffent verdimål skulle man tro at gullprisen ble brukt til slik indeksering. Dette har jeg imidlertid aldri hørt om. Har noen andre?
Marius Møllersen

Re: Vil markedet egentlig ha gull?

Innlegg hytteteppe 03 Sep 2012, 22:50

Marius Møllersen skrev: klausul om indeksregulering. Hvis gull virkelig var slikt et uovertruffent verdimål skulle man tro at gullprisen ble brukt til slik indeksering. Dette har jeg imidlertid aldri hørt om. Har noen andre?

Gull-indeksering er altså forbudt ifølge en lov som nylig har blitt sitert. Det vil si, en slik indeksering er ikke juridisk bindende. "Indeksregulering" i vanlig forstand refererer som regel til indekser produsert av myndighetene gjennom slike operasjoner som SSB, slik som konsumprisindeksen. Men disse tallene er manipulert for å få det til å se ut som det er lavere prisstigning enn det som faktisk er tilfelle. Det finnes et amerikansk nettsted som dokumenterer dette, og som hevder å tilby en mer realistisk statistikk, http://www.shadowstats.com/. (Dette fenomenet er ikke spesielt for USA, men gjelder Norge også.)
Brukerens avatar
hytteteppe

Innlegg Marius Møllersen 03 Sep 2012, 23:27

hytteteppe skrev:Gull-indeksering er altså forbudt ifølge en lov som nylig har blitt sitert.

Som jeg har innvendt i en annen tråd er ikke lovens bokstav noe entydig forbud mot gullindeksering. Kan du vise til rettspraksis på området, enten i Norge eller andre land med liknende lover?

hytteteppe skrev:"Indeksregulering" i vanlig forstand refererer som regel til indekser produsert av myndighetene gjennom slike operasjoner som SSB

Det er mulig du har rett, men det finnes andre varianter. Skipsfarten har for eksempel

http://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Dry_Index

og

http://en.wikipedia.org/wiki/Worldscale

I alle tilfelle er det jo opptil kontraktspartene hvilken indeks de skal velge. Hvis de har "gjennomskuet" SSB kan de enkelt (forutsatt at de er store nok til å ta kostnaden) kontrahere en annen institusjon til å snekre en mer "reell" indeks.

Hvis vi for øyeblikket antar at du har rett i at gullindeksering er forbudt (men tydeligvis ikke noensomhelst annen indeksering, hvor absurd dette enn måtte lyde) burde det ikke være noen uoverkommelig oppgave å snekre en pseudo-gullindeks, basert f.eks. på råvarer som historisk sett har vist seg å variere nogenlunde i takt med gullprisen.
Marius Møllersen

Innlegg Vegard Martinsen 04 Sep 2012, 06:31

Marius Møllersen skrev:Mye gullkjekling her...

Både her på forumet og i andre medier har jeg sett at "gulltilhengerne" har som et av sine kronargumenter at markedet historisk sett har foretrukket gull som betalingsmiddel.

Dette er jeg enig i, men som jeg sa til Børge i en annen tråd har markedet også foretrukket hest som transportmiddel.

Ikke etter at bilen dukket opp.

Hva om vi tar en titt på dagens verden, f.eks. etter 1980, da støvet etter Bretton Woods-kollapsen for alvor hadde begynt å legge seg: Finnes det noen vesentlige indikasjoner på at markedet virkelig foretrekker gull?

I et fritt marked kan aktørene velge selv, vi vil ikke påby gull.

Ved inngåelse av store kontrakter som løper over lang tid, f.eks. chartring av skip over 20 år (som tilfeldigvis påvirker min egen arbeidssituasjon), har man oftest (alltid?) med en klausul om indeksregulering. Hvis gull virkelig var slikt et uovertruffent verdimål skulle man tro at gullprisen ble brukt til slik indeksering. Dette har jeg imidlertid aldri hørt om. Har noen andre?

...

Hvis vi for øyeblikket antar at du har rett i at gullindeksering er forbudt (men tydeligvis ikke noensomhelst annen indeksering, hvor absurd dette enn måtte lyde) burde det ikke være noen uoverkommelig oppgave å snekre en pseudo-gullindeks, basert f.eks. på råvarer som historisk sett har vist seg å variere nogenlunde i takt med gullprisen.

Del er det ulovlig (slik jeg har forklart annet sted tidliegre), dels kan det komme av at de involverte ikke kjenner teorien om gullstandard.
Vegard Martinsen

Innlegg Marius Møllersen 04 Sep 2012, 14:03

Vegard Martinsen skrev:Ikke etter at bilen dukket opp.

Den saken kan vris og vendes på: Hest er best i visse områder, kanskje der "frihet" fremdeles hersker? Dessuten er det en kjent sak at hesten ville vært suveren på motorveien, men der har selvfølgelig bilindustrimafiaen bestukket styresmaktene til å forby hest. Osv.

Vegard Martinsen skrev:I et fritt marked kan aktørene velge selv, vi vil ikke påby gull.

Det har jeg heller ikke trodd. Jeg gjentar spørsmålet mitt:

Finnes det noen vesentlige indikasjoner på at markedet virkelig foretrekker gull?

Vegard Martinsen skrev:Del er det ulovlig (slik jeg har forklart annet sted tidliegre)

Den saken kom vi altså ikke til bunns i. Jeg tviler fremdeles.

Vegard Martinsen skrev:dels kan det komme av at de involverte ikke kjenner teorien om gullstandard.

Det kan vel like gjerne komme av at de kjenner teorien, men likefullt forkaster gull som indeks, fordi de finner en annen som fungerer bedre?
Marius Møllersen

Innlegg Vegard Martinsen 05 Sep 2012, 06:37

Marius Møllersen skrev: ...Finnes det noen vesentlige indikasjoner på at markedet virkelig foretrekker gull? ...

Når papirpengene er stabile bruker folk dem, men de søker tilflukt i gull når papirpengene synker i verdi.

Når man har frihet vil man få en gullstandard; kun de banker som er baserer sine penger på gull vil ha stabile penger, og kun de vil bli brukt.

Det er mye om dette i Nathan Lewis (som MM åpenbart ennå ikke har lest).
Vegard Martinsen

Innlegg Marius Møllersen 05 Sep 2012, 11:30

Vegard Martinsen skrev:Når papirpengene er stabile bruker folk dem, men de søker tilflukt i gull når papirpengene synker i verdi.

Når man har frihet vil man få en gullstandard; kun de banker som er baserer sine penger på gull vil ha stabile penger, og kun de vil bli brukt.

Dette er i og for seg edruelig gjetning, men jeg savner fremdeles moderne empiri som bygger opp under antakelsene.

Vegard Martinsen skrev:Det er mye om dette i Nathan Lewis (som MM åpenbart ennå ikke har lest).

Jeg strever foreløpig med Murray Rothbard, som får en egen tråd om ikke lenge.
Marius Møllersen

Innlegg Vegard Martinsen 06 Sep 2012, 06:26

Marius Møllersen skrev: [ quote="Vegard Martinsen"]Når papirpengene er stabile bruker folk dem, men de søker tilflukt i gull når papirpengene synker i verdi.

Dette er i og for seg edruelig gjetning, men jeg savner fremdeles moderne empiri som bygger opp under antakelsene. [/quote]

Gullstandard er i moderne lærebøker omtalt av folk som mener at den ikke vil fungere. Det er derfor ikke rart at gullstandarden hos de som har lest disse bøkene ikke er populær.

Men popularitet er ikke alltid et godt kriterium; at Justin Bieber er mer populær enn Luciano Pavaotti betyr ikke at Bieber er en bedre sanger.

Vegard Martinsen skrev:Det er mye om dette i Nathan Lewis (som MM åpenbart ennå ikke har lest).

Jeg strever foreløpig med Murray Rothbard, som får en egen tråd om ikke lenge.

Han mener at FRB skal være forbudt, og vi vil neppe forsvare ham. Mye om ham i denne artikkelen:

http://vegmar.wordpress.com/2011/05/03/ ... erspektiv/
Vegard Martinsen

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest