lån, fri innvandring, sosial dumping, handel i utland?

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

lån, fri innvandring, sosial dumping, handel i utland?

Innlegg streetsmart 21 Jan 2013, 00:38

Hei, jeg har begynt å tenke på fremtida, og da må man ha et hus å bo i. For å få et hus å bo i må jeg ha mange millioner i lån, som jeg sikkert ikke klarer å betale tilbake før jeg er 50-60 år gammel hvis jeg er flink til å ikke bruke for mye penger. Viss vi får en sånn økonomisk krise som i Hellas og Spania vil jeg aldri klare å betale tilbake. Hvordan er synet deres på det å låne penger. Er dette en stor risk å ta i Norge? De fleste sier at det er bortkastet penger å leie hus. Det er å kaste penger ut vinduet i stedet for å betal til deg selv.

Mange sier er grunnen til at Hellas, Spania og andre land sliter så mye er fordi de alle har tatt opp for mye lån som de ikke klarer å betale tilbake. Hvis pengene våre blir verdt veldig mye mindre vil man jo ikke klare å betale tilbake lånene.

Jeg har også kommet til å tenkt på dette anngående fri arbeidsinnvandring. Hvis polakker og filipinske arbeidere hadde kommet til Norge og presset ned lønningene. Hvordan skulle de som har et lån på flere millioner klart å betale det de tjener i dag hvis en snekker hadde måttet gått ned kanskje 75% i lønn? Jeg vet ikke om det er slik at de fleste yrkene går ned i lønn, men i de fleste yrker tror jeg det ville blitt slik. Det ville sikkert blitt billigere klær, mat og sånt også. Så kostnadene for å leve her hadde sikkert blitt veldig likt for hvordan det er i dag. Men hva ville skjedd med nedbetaling av lån og konkurranse med handel i utlandet? Hadde vi hatt råd til å handle varer i utlandet hvis lønningene våre blir presset ned?
streetsmart

Re: lån, fri innvandring, sosial dumping, handel i utland?

Innlegg Vegard Martinsen 21 Jan 2013, 06:48

streetsmart skrev:Hei, jeg har begynt å tenke på fremtida, og da må man ha et hus å bo i. For å få et hus å bo i må jeg ha mange millioner i lån, som jeg sikkert ikke klarer å betale tilbake før jeg er 50-60 år gammel hvis jeg er flink til å ikke bruke for mye penger. Viss vi får en sånn økonomisk krise som i Hellas og Spania vil jeg aldri klare å betale tilbake. Hvordan er synet deres på det å låne penger. Er dette en stor risk å ta i Norge? De fleste sier at det er bortkastet penger å leie hus. Det er å kaste penger ut vinduet i stedet for å betal til deg selv.

Mange sier er grunnen til at Hellas, Spania og andre land sliter så mye er fordi de alle har tatt opp for mye lån som de ikke klarer å betale tilbake. Hvis pengene våre blir verdt veldig mye mindre vil man jo ikke klare å betale tilbake lånene.

Jeg har også kommet til å tenkt på dette anngående fri arbeidsinnvandring. Hvis polakker og filipinske arbeidere hadde kommet til Norge og presset ned lønningene. Hvordan skulle de som har et lån på flere millioner klart å betale det de tjener i dag hvis en snekker hadde måttet gått ned kanskje 75% i lønn? Jeg vet ikke om det er slik at de fleste yrkene går ned i lønn, men i de fleste yrker tror jeg det ville blitt slik. Det ville sikkert blitt billigere klær, mat og sånt også. Så kostnadene for å leve her hadde sikkert blitt veldig likt for hvordan det er i dag. Men hva ville skjedd med nedbetaling av lån og konkurranse med handel i utlandet? Hadde vi hatt råd til å handle varer i utlandet hvis lønningene våre blir presset ned?

I første omgang er par korte ting:

1) Hvis penger blir mindre verdt ("Hvis pengene våre blir verdt veldig mye mindre vil man jo ikke klare å betale tilbake lånene") blir det LETTER å betale tilbake lån, dette fordi lån er tatt opp i en fast sum, mens lønningene i antall kroner øker i takt med inflasjonen.

2) Land som har fri innvanmding har høyere levestandard/høyere velstand enn land som har begrensninger på slikt. Står du i fare for å bli konkurrert ut av en snekker fra Polen bør du skaffe deg kunnskaper og ferdgheter som gjør deg enda mer verdifull på arbeidsmarkedet.

3) Ang, lån, hvor mye man bør låne avhengerav inntekt og hva man skal kjøpe for det man låner. Lånet kan jo også være sikret i en bolig. Snakk med en bank om dette.
Vegard Martinsen

Innlegg streetsmart 21 Jan 2013, 08:42

Vegard Martinsen skrev:I første omgang er par korte ting:

1) Hvis penger blir mindre verdt ("Hvis pengene våre blir verdt veldig mye mindre vil man jo ikke klare å betale tilbake lånene") blir det LETTER å betale tilbake lån, dette fordi lån er tatt opp i en fast sum, mens lønningene i antall kroner øker i takt med inflasjonen.

2) Land som har fri innvanmding har høyere levestandard/høyere velstand enn land som har begrensninger på slikt. Står du i fare for å bli konkurrert ut av en snekker fra Polen bør du skaffe deg kunnskaper og ferdgheter som gjør deg enda mer verdifull på arbeidsmarkedet.

3) Ang, lån, hvor mye man bør låne avhengerav inntekt og hva man skal kjøpe for det man låner. Lånet kan jo også være sikret i en bolig. Snakk med en bank om dette.

til punkt 2. Vil det ikke være vanskelig å være 70% bedre snekker, fabrikkarbeider, butikkarbeider, vasker, maler enn det en som kan ta på seg mye lavere lønn? Vil det ikke være stor sjanse for at lønningene går ned i de fleste yrker med fri innvandring?
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 21 Jan 2013, 10:05

streetsmart skrev: ...til punkt 2. Vil det ikke være vanskelig å være 70% bedre snekker, fabrikkarbeider, butikkarbeider, vasker, maler enn det en som kan ta på seg mye lavere lønn? Vil det ikke være stor sjanse for at lønningene går ned i de fleste yrker med fri innvandring?

Lønnen vil gå opp for de som kommer hit (de vil tjene mer her enn hjemme), og det er galt av de som er her å med vold hindre konkurrranse fra andre som vil ta på seg tilsvarende jobber for en lavere lønn. Man det de da produserer blir billigere.

Er det riktig å beskytte egne fordeler med vold? Vi synes ikke det.

Vil man ha en høy lønn må man gjøre seg verdifull og attraktiv på arbeidsmarkedet.

Å ha en statlig beskyttelse for egne urettmsssige fordeler, slik de som er imot arbeidsinnvandring vil, er å ha en ufri økonomi, og dette fører til stadig økende fattigdom for alle.
Vegard Martinsen

Innlegg streetsmart 21 Jan 2013, 13:03

Vegard Martinsen skrev:
Lønnen vil gå opp for de som kommer hit (de vil tjene mer her enn hjemme), og det er galt av de som er her å med vold hindre konkurrranse fra andre som vil ta på seg tilsvarende jobber for en lavere lønn. Man det de da produserer blir billigere.

Er det riktig å beskytte egne fordeler med vold? Vi synes ikke det.

Vil man ha en høy lønn må man gjøre seg verdifull og attraktiv på arbeidsmarkedet.

Å ha en statlig beskyttelse for egne urettmsssige fordeler, slik de som er imot arbeidsinnvandring vil, er å ha en ufri økonomi, og dette fører til stadig økende fattigdom for alle.

Jeg er enig i det du sier, men jeg lurer på om det blir bedre lønn eller dårligere lønn med fri innvandring i forhold til det vi har i dag?

Jeg forstår ikke hvorfor det vil bli høyere lønninger og mer velstand viss lønninger blir presset ned? Slik jeg ser for meg ender de fleste jobbene opp med dårligere lønn. Det fører igjen til at varer og tjenester med blir billigere for at folk skal ha råd til å kjøpe varene. Så velstanden vil sikkert være noe som den er i dag i landet her. Men står vi ikke dårligere stilt i forhold til handel i og med utland viss lønnen vår er dårligere?
streetsmart

Innlegg Vegard Martinsen 21 Jan 2013, 23:17

Frihet fører til at alle blir mer produktive, og da vil velstanden stige.

Fravær av frihet er intet annet enn å legge hindringer i veien for produksjon og verdiskapning. Hvordan kan da frihet føre til fattigdom?

Historien viser også akkurat dette: Hong Kong er rikere enn Nord-Korea (for å ta to ekstreme tilfeller).
Vegard Martinsen

Innlegg -Henrik- 25 Jan 2013, 18:23

Totalt sett vil ikke lønningene gå ned ved at flere kommer til landet, fordi de nye som kommer også vil forbruke. Arbeidsinnvandring gir altså større tilbud av arbeidskraft og større etterspørsel etter varer og tjenester. Spørsmålet er kanskje hva slags etterspørsel arbeidsinnvandringen vil gi. For eksempel kan innvandrerne ha kulturer og verdier som gjør at de etterspør andre ting enn etnisk norske, og det vil gjøre at økonomien forandrer seg for å tilfredstille deres behov. Det gjør at noen gamle jobber forsvinner, mens nye kommer til. Dette er helt normalt i en dynamisk økonomi, men politikere prøver ofte å verne om bransjer og bedrifter mot slike endringer, selvfølgelig til tap for samfunnet. Husk også at det er reallønna vi er opptatt av. I en økonomi med flere aktører, vil man ha større skalafordeler enn i en økonomi med få. Det vil gi produktivitetsøkning og reallønna stiger, fordi man kan produsere flere enheter til lavere gjennomsnittskostnad og dermed selge dem billigere enn før.

Som Vegard påpeker er det din oppgave å sørge for at fremtiden din er trygg. Man må gjøre seg verdifull for andre, slik at man har noe å tilby. Se på fotografene nå. Før tjente fotografene gode penger, men nå kan alle med litt interesse og noen få kroner kjøpe godt utstyr og ta flotte bilder. Dette er "synd" for fotografene, men bra for mange andre. Mange fotografer må nå endre yrkesretning og tilby noe folk er interessert i. For eksempel kan man starte fotokurs og liknende for amatørfotografer. Man kan ikke regne med at det yrket man velger vil være verdifullt livet ut, og kreve at myndighetene skal beskytte en hvis ting endrer seg. Da må man ta de grep som er nødvendig på egenhånd.
-Henrik-

Innlegg Vegard Martinsen 26 Jan 2013, 10:36

Ja til dette:

det er din oppgave å sørge for at fremtiden din er trygg. Man må gjøre seg verdifull for andre, slik at man har noe å tilby.

- og som en eller annen sa det for noen tiår siden; man har ingen gudegitt rett til å stagnere og allikevel beholde sin verdi på markedet.
Vegard Martinsen

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester