Utdannelse

Diskusjon om økonomisk teori, forretningsvirksomhet, aksjehandel, o.l.

Utdannelse

Innlegg nico 03 Feb 2013, 00:49

You can't put an "I wish" over an "It is"

- Leonard Peikoff
nico

Re: Utdannelse

Innlegg Rounin 03 Feb 2013, 11:43

Heldigvis er nok situasjonen ganske mye bedre her; i alle fall i Oslo.
Selv fikk jeg jobb som programmerer (eller "systemutvikler" eller "konsulent" som alle de coole kidsa sier nå til dags) etter å ha tatt en bachelorgrad i Informatikk på UiO.
Det tok mange måneder å få jobben, men deretter har det gått bra.
Selve det faglige innholdet har også generelt kommet til nytte. Alt i alt et godt studium.
Brukerens avatar
Rounin

Innlegg nico 03 Feb 2013, 21:56

Ja, det stemmer med mitt inntrykk av at "utdanningsboblen" stort sett gjelder USA og Syd-Europa... foreløpig.

- Leonard Peikoff
nico

Innlegg Vegard Martinsen 04 Feb 2013, 07:29

nico skrev:Ja, det stemmer med mitt inntrykk av at "utdanningsboblen" stort sett gjelder USA og Syd-Europa... foreløpig.

Men se denne:

http://www.document.no/2013/02/et-pervertert-ideal/

og attpå til fra en SVer!
Vegard Martinsen

Innlegg hytteteppe 04 Feb 2013, 08:38

Vegard Martinsen skrev:
nico skrev:Ja, det stemmer med mitt inntrykk av at "utdanningsboblen" stort sett gjelder USA og Syd-Europa... foreløpig.

Men se denne:

Hvis det hadde vært sant at kunnskap er blitt et ideal, og et større statussymbol enn penger, ville det vært noe vi burde prise oss lykkelige for, og et tegn på et mer sivilisert samfunn. I stedet er det slik at egalitærfilosofien som SV etc. står for har ført til at høyere utdanning er blitt devaluert, fordi man har gjort det for lett å komme inn, og fordi universitetene tilpasser nivået etter de middelmådigste blant en utvannet studentmasse. Næringslivet er også egalitarister, og verdsetter ikke kunnskap, men er mer opptatt av psyko-testing og annet visvas.
Brukerens avatar
hytteteppe

Innlegg nico 04 Feb 2013, 19:46

Vegard Martinsen skrev:

Men se denne:

Ja, det ser ut til at det er bobledannelse også her til lands, men siden arbeidsløsheten er så "lav" (jfr NAV), så merkes den ikke så godt enda. Nok en av velferdsstatens råtne frukter som Norge vil være blant de siste til å måtte smake, på grunn av vår store (pr capita) oljevelstand.

Halse legger dog skylden på middelklassen, men de har vel bare gjort det de har blitt fortalt er suksessoppskriften, høyere utdannelse.

Lik rett til utdan­ning er noe av det beste arbei­der­be­ve­gel­sen har kjem­pet frem. Dess­verre ser vi at dette idea­let i sta­dig større grad er blitt per­ver­tert av en mid­del­klasse som bru­ker nett­opp utdan­ning som en brekk­stang for å tvinge frem egne ver­dier og suk­sess­kri­te­rier i alle sam­funns­lag.

- Leonard Peikoff
nico

Gå til Økonomi og næringsliv

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester